طول عمر و ماندگاری لمینت دندان: لمینت چند سال دوام دارد؟

طول عمر و ماندگاری لمینت دندان
فهرست محتوا
۵/۵ - (۱ رای)

یکی از دغدغه‌های افرادی که برای اصلاح طرح لبخند خود قصد انجام لمینت دندان را دارند و یا کسانی که این روش را انجام داده‌اند، این است که آیا این روش دائمی است؟
به نظر شما دوام لمینت سرامیکی چقدر است؟
چه مواردی سبب کاهش و افزایش طول عمر آن می‌شوند؟
در صورت اتمام طول عمر لمینت، آیا قابلیت ترمیم دارد و یا باید برای تعویض آن اقدام کرد؟
در این مطلب مختصر و مفید به تمام سؤالات شما در خصوص ماندگاری لمینت دندان پاسخ داده‌ایم.
همچنین راهکارهایی را برای افزایش طول عمر آن برایتان بیان کرده‌ایم.
با دکتر فاطمه لبافی همراه باشید.

آیا لمینت دندان دائمی است؟

آیا لمینت دندان دائمی است؟

لمینت نیز مانند دیگر روش‌های زیبایی در دندانپزشکی طول عمر دائمی ندارد، اما به دلیل اینکه تا حدودی تهاجمی محسوب می‌شود، یک روش برگشت ناپذیر است.
برای نصب لمینت بر روی دندان‌ها لازم است تا مقداری از مینای دندان تراشیده شود، بنابراین نمی‌توان بعد از نصب آن، بدون روکش روی دندان‌ها، از دندان‌های طبیعی استفاده نمود و لازم است تا بعد از گذشت مدت زمانی به تعویض و یا ترمیم لمینت دندان پرداخت.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

ماندگاری لمینت سرامیکی دندان

ماندگاری لمینت به دلیل اینکه به طور اختصاصی در لابراتوار دندانپزشکی و به کمک تجهیزات پیشرفته ساخته می‌شود، در حدود ۱۰ الی ۲۰ سال است، اما به طور قطع مراقبت‌های بعد از کاشت لمینت دندان، تأثیر مستقیمی بر ماندگاری آن دارند.
پس از گذشت این زمان لازم است تا روکش قدیمی با روکش جدید، جایگزین شود.

چه مواردی در ماندگاری لمینت دندان تاثیر گذار هستند؟

موارد تاثیرگذار در ماندگاری لمینت دندان

به طور قطع برخی از عوامل بر ماندگاری و طول عمر لمینت دندان تاثیر بسزایی دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. رعایت نکات مراقبتی

    یکی از مهم‌ترین موارد رعایت نکات مراقبتی بعد از نصب لمینت سرامیکی است. از جمله این موارد می‌توان به مسواک زدن اصولی، نخ دندان کشیدن روزانه، استفاده از دهانشویه و … اشاره کرد.

  2. آسیب به لمینت سرامیکی

    اگر لمینت دندان دچار ترک خوردگی و یا لب پر شدگی شود، زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد.

  3. سن بیمار

    با افزایش سن، بافت‌های لثه که به دندان‌های طبیعی متصل می‌باشند منقبض شده و دچار تحلیل می‌گردند. در این صورت با کنار رفتن از اطراف دندان، سطح ریشه بیشتر نمایان می‌شود. در این شرایط بیمار باید برای تعویض لمینت خود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه داشته باشد.

  4. جنس لمینت

    جنس لمینت دندان تاثیر بسزایی بر ماندگاری و طول عمر آن دارد.

  5. مهارت دندانپزشک

    نحوه ساخت و نصب ونیر سرامیکی تاثیر بسزایی در دوام آن خواهد داشت.

آیا می‌توان ماندگاری لمینت دندان را افزایش داد؟

راهکارهای افزایش دوام لمینت دندان

باید به طور جدی دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را در خصوص مراقبت های بعد از لمینت برای افزایش ماندگاری آن جدی بگیرید. در ادامه شما را با راهکارهایی در این باره آشنا می‌کنیم:

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان به طور منظم

    مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت منظم علاوه بر افزایش سلامت دهان و دندان، نقش موثری در این خصوص دارد.

  2. اجتناب از مصرف غذاهای سفت

    هر مواد غذایی سفتی که سبب آسیب به دندان‌های طبیعی می‌شود، می‌تواند به لمنیت نیز آسیب برساند. بنابراین توصیه می‌شود که بعد از درمان از مصرف غذاهایی مانند آجیل و یا ته دیگ تا حد ممکن اجتناب کنید.

  3. پرهیز از برخی عادت‌های رفتاری نادرست

    برخی از افراد به دلایل مختلفی مانند استرس و یا عصبانیت دندان‌های خود را دائما روی هم فشار می‌دهند. همچنین بعضی از افراد عادت به جویدن برخی از اشیا مانند مداد و یا جویدن ناخن دارند که این موارد به شدت اثر مخربی بر لمینت دندان وارد کرده و طول عمر آن را کاهش می‌دهند.

  4. مراجعه مکرر به مطب دندانپزشکی

    بعد از درمان باید هر چند وقت یک بار به مطب دندانپزشکی مراجعه داشته باشد تا دندانپزشک وضعیت ونیر شما را بررسی نماید. در این صورت اگر مشکلی وجود داشت، دندانپزشک با تشخیص سریع می‌تواند به راحتی برای رفع آن اقدام نماید.

  5. کاهش مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی، قلیایی و اسیدی

    برخی از مواد غذایی مانند توت فرنگی، شکلات، چای، قهوه و … اگر بیش از اندازه مصرف شوند، می‌توانند به مرور سبب زرد شدن و تغییر رنگ لمینت سرامیکی گردند؛ بنابراین توصیه این است که مصرف این گونه مواد غذایی را کاهش دهید و بعد از مصرف آنها دهان خود را با آب بشویید.

  6. اجتناب از استعمال دخانیات و سیگار

    اگر تمایل دارید دندان‌های زیبای به دست آمده خود را برای مدت زمان بیشتری حفظ کنید، بهتر است که از استعمال دخانیات و سیگار اجتناب نمایید.

  7. استفاده کردن از نایت گارد

    اگر دچار دندان‌ قروچه هستید و یا در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنید که احتمال ضربه به صورت شما وجود دارد، بهتر است تا از محافظ دهان و یا نایت گارد استفاده نمایید.

چه عواملی سبب کاهش دوام لمینت دندان می‌شوند؟

عوامل موثر در کاهش دوام لمینت سرامیکی دندان

برای پاسخ به این سؤال، می‌توان بیان کرد که تمام مواردی که به دندان‌های طبیعی آسیب وارد می‌کنند، می‌توانند سبب کاهش طول عمر لمینت سرامیکی نیز باشند. این موارد عبارت‌اند از:

  1. خوردن غذاهای سفت خوردن غذاهای سفت و جویدن یخ همان‌طور که می‌توانند باعث ترک خوردن و شکستن دندان‌های طبیعی شوند، می‌توانند به لمینت‌ها نیز آسیب برسانند.
  2. دندان قروچه برخی از افراد که دارای این عادت رفتاری نامناسب می‌باشند، برای جلوگیری از ساییدگی و لب پر شدن ونیرها باید از نایت گارد استفاده داشته باشند.
  3. مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های رنگی اما اگر به صورت دائم نوشیدنی‌های رنگی مانند چای و قهوه مصرف کنید و پس از آن دهان خود را آب نکشید، به مرور زمان احتمال تغییر رنگ آن وجود دارد.

لمینت طول عمر بیشتری دارد یا ونیر کامپوزیت؟

لمینت سرامیکی دوام بیشتری دارد یا ونیر کامپوزیت؟

به دلیل ساخته شدن لمینت در لابراتوار، می‌توان گفت که استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارد. با این حال مراقبت‌هایی که شما بعد از این روش انجام می‌دهید در این ماندگاری بی تأثیر نیست.
اگر توجهی به نکاتی که در عنوان‌های قبلی مطرح کردیم، نداشته باشید ممکن است لمینت دندان در مدت زمان کوتاهی دچار آسیب دیدگی شده و نیاز به تعویض پیدا کند.

پاسخ به سوالات پر تکرار شما

  1. خوردن مواد غذایی اسیدی و دارای رنگ‌های مصنوعی چه تاثیری بر طول عمر لمینت دندان دارند؟

    با وجود مقاومت بالای لمینت‌ها در برابر تغییر رنگ، اما اگر بعد از خوردن مواد غذایی اسیدی و دارای رنگ‌های مصنوعی، مسواک نزنید و دهان خود را با آب نشویید، به مرور زمان دندان‌ها رو به زرد شدن می‌روند.

  2. آیا مسواک و خمیر دندان در ماندگاری لمینت تأثیر دارند؟

    بله شما باید از مسواک با موهای نرم و خمیر دندان مناسب استفاده داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است لمینت دچار ساییدگی شود. توصیه می‌شود برای انتخاب مناسب خمیر دندان با دندانپزشک خود مشورت کنید.

  3. سن چه تأثیری در طول عمر لمینت سرامیکی دارد؟

    نمی‌توان تأثیر سن را در دوام این روش در نظر نگرفت. عقب نشینی لثه معمولاً یکی از مواردی است که با افزایش سن رخ می‌دهد و فاصله‌ای بین لمینت و لثه ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان