تفاوت پولیش و جرم گیری دندان چیست؟ | آیا هر دو نیاز است؟

تفاوت پولیش و جرم گیری دندان
فهرست محتوا
۴.۲/۵ - (۴ رای)

جرم گیری و پولیش دندان، دو روش رایج در دندانپزشکی محسوب می‌شوند، اما بسیاری از افراد از تفاوت‌های این دو روش اطلاعی ندارند.
آیا شما نیز قصد دارید به طور دقیق این دو روش را بشناسید؟
به نظر شما تفاوت پولیش و جرم گیری دندان چیست؟
کدام یک از آنها را باید انتخاب کنید؟ برای شما پولیش دندان مؤثرتر است یا درمان جرم گیری؟
در این مقاله پاسخ تمام سؤالات خود را درباره فرق جرم گیری و پولیش دندان مطالعه نمایید.
با دکتر فاطمه لبافی همراه باشید.

پادکست تفاوتهای پولیش و جرمگیری

جرم گیری دندان چیست؟

جرمگیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان یکی از پروسه‌های دندانپزشکی است که در آن، دندانپزشک به کمک یک سری ابزارها، جرم و پلاک تشکیل شده روی سطح دندان را بر می‌دارد. جرم گیری دندان برخلاف تصور خیلی‌ها، هیچ ضرری برای فرد به همراه ندارد و صرفا سطح دندان را کمی زبرتر می‌کند. اما این زبری با پولیش بعد از آن کاملا رفع خواهد شد.

پولیش دندان چیست؟

پولیش دندان چیست؟

پولیش دندان نیز همانند جرم گیری، یک روش بدون درد بوده و دندانپزشک با استفاده از این روش، به جلا دادن سطح دندان می‌پردازد. توجه داشته باشید، با اینکه بعد از هر جرم گیری، پولیش دندان انجام می‌شود، اما این روش صرفا برای جلا دادن به کار برده نمی‌شود. دندانپزشک می‌تواند با استفاده از پولیش دندان، لکه و میکروارگانیسم‌های موجود روی سطح آن را هم بردارد.

جرم گیری و پولیش دندان چه تفاوتی دارند؟

تفاوت جرم گیری با پولیش دندان در چیست؟

جرم گیری دندان و پولیش، تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه به بررسی آنها پرداخته‌ایم:

  1. نحوه و ابزار انجام هر یک

    توجه داشته باشید که جرم گیری با استفاده از ابزارهای مختلفی قابل انجام است. به عنوان مثال، دندانپزشک می‌تواند از یک سری کورت‌های دستی به حذف جرم بپردازد. همچنین، می‌تواند با استفاده از دستگاه اولتراسونیک، جرم دندانی را حذف کند. اما پولیش دندان با ماده و ابزار کاملا متفاوتی انجام می‌شود. به طوری که دندانپزشک از یک ماده جلا دهنده و هندپیس برای جلا دادن سطح دندان بهره می‌گیرد.

  2. تفاوت در مدت زمان انجام

    جرم گیری دندان و پولیش دندان معمولا همراه با هم انجام می‌شوند. اما اگر جلسه درمانی ۱ ساعت طول بکشد، شاید حدود یک چهارم این زمان به پولیش دندان اختصاص داده شود. در واقع زمان جرم گیری دندان بیشتر خواهد بود و پولیش دندان بعد از جرمگیری انجام خواهد شد.

  3. نیاز یا عدم نیاز به تزریق بی‌حسی

    توجه داشته باشید که پولیش دندان به تزریق بی‌حسی نیازی ندارد. اما جرم گیری دندان در برخی از کیس‌ها، آن هم به دلیل التهاب لثه‌ای که در بیمار وجود دارد، ممکن است نیاز به بی‌حسی داشته باشد. با این حال، در اکثر مواقع، جرم گیری نیز نیازی به تزریق بی‌حسی ندارد.

  4. متفاوت بودن کاربرد جرم گیری و پولیش

    جرم گیری دندان همانطور که از نام آن مشخص است، صرفا برای پاکسازی دندان‌ها از جرم‌های دندانی استفاده می‌شود. در واقع این روش، بیشتر برای درمان بیماری‌های دهان و دندان و در خیلی از مواقع، برای پیشگیری از این مشکلات انجام می‌شود.
    اما پولیش دندان هم می‌تواند کاربرد زیبایی داشته باشد و هم اینکه برای درمان برخی مشکلات به کار گرفته شود. به عنوان مثال، دندانپزشک در اکثر مواقع بعد از جرم گیری، از پولیش دندان برای برطرف کردن زبری حاصل از ابزارهای جرم گیری استفاده می‌کند. با این کار، زیبایی دندان دوباره حاصل می‌شود. همچنین، پولیش دندان می‌تواند برای پاکسازی دندان از لکه‌های سطحی تشکیل شده روی آن به کار گرفته شود.

سؤالات پرتکرار

  1. آیا جرم گیری و پالیش دندان در نحوه انجام با هم متفاوت‌اند؟

    بله، این دو تکنیک، دو روش کاملا متفاوت در حیطه دندانپزشکی به شمار می‌روند. به همین دلیل هم برای انجام هر یک، به شیوه خاصی اقدام می‌شود. با این حال، ممکن است هر دو با هم در یک جلسه جرم گیری انجام شوند.

  2. آیا مدت زمان انجام پولیش و جرم گیری دندان تفاوت زیادی با هم دارد؟

    بله، معمولا جرم گیری دندان به دلیل نیاز به توجه بیشتر در حذف جرم و پلاک، نیاز به زمان بیشتری دارد.

  3. آیا استفاده از پولیش دندان به دلیل نداشتن درد، نسبت به جرم گیری موثرتر است؟

    هیچ یک از این دو روش دردناک نیستند. حتی اگر فرایند جرم گیری دردناک باشد، دندانپزشک با استفاده از داروی بی‌حسی، آن را به یک پروسه بدون درد تبدیل می‌کند. علاوه بر این نیز، این دو روش، کاملا مجزا به شمار می‌روند و نمی‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد. به عنوان مثال، پولیش ممکن است در برخی مناطق به خوبی جرم گیری نتواند جرم را حذف کند. یا حتی برعکس، جرم گیری به هیچ عنوان سطح دندان را همانند پولیش صیقلی نمی‌کند.

  4. آیا جرم گیری می‌تواند همانند پولیش سبب درخشان‌تر شدن دندان شود؟

    خیر، جرم گیری صرفا یک روش درمانی برای حذف جرم و پلاک دندانی است. در این روش، دندانپزشک جرم روی دندان را برمی‌دارد. این کار نه تنها سبب درخشان‌تر شدن دندان‌ها نمی‌شود، بلکه می‌تواند سطح هر دندانی را زبر کند. استفاده از پولیش بعد از جرم گیری، این مشکل را برطرف می‌کند ‎و در واقع علت اصلی درخشان‌تر شدن دندان بعد از جرم گیری، پولیش دندان است.

  5. آیا پولیش دندان پس از جرم گیری ضرورت دارد؟

    همان‌طور که بیان کردیم، این دو روش معمولاً در کنار هم استفاده می‌شوند، اما ضرورتی نیست که هر دوی آنها برای تمام افرادی انجام شوند.
    اگر دندانپزشک بررسی کند که سطح دندان‌های فرد به صیقلی شدن برای رفع لکه‌های روی دندان نیاز دارد، از فرایند پولیش پس از جرم گیری نیز کمک خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان