جرم گیری دندان افراد سیگاری: از بین بردن جرم سیگار روی دندان

جرمگیری دندان افراد سیگاری
فهرست محتوا
۵/۵ - (۳ رای)

آیا شما نیز سیگار می‌کشید و متوجه تغییر رنگ دندان‌هایتان شده‌اید؟ به نظر شما چرا دندان‌های افراد سیگاری، سریع‌تر از سایر افراد بد رنگ و سیاه می‌شوند؟
علاوه بر نامطلوب شدن ظاهر دندان‌ها، تجمع جرم و دچار شدن به مشکلات لثه و دندان بخشی از مشکلاتی هستند که افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد به آن‌ها دچار می‌شوند.
یکی از روش‌هایی که برای درمان این مشکلات و پیشگیری از شدید شدن آنها انجام می‌شود، جرم گیری دندان است.
حال می‌خواهیم بدانیم که جرم گیری دندان افراد سیگاری چه مزایایی دارد؟ افراد سیگاری بهتر است چند بار در سال این درمان را انجام دهند؟
انجام این درمان چه تأثیری بر سفید شدن دندان‌هایشان دارد؟
این مطلب کامل و جامع را به ارائه اطلاعات و راهنمایی‌های لازم درباره جرم گیری دندان برای سیگاری‌ها اختصاص داده‌ایم.

پادکست بررسی جرمگیری برای افراد سیگاری

تجمع جرم چگونه بر دندان افراد سیگاری تأثیر می‌گذارد؟

تاثیر جرم روی دندان افراد سیگاری

حفره‌های دندانی در هنگام شروع پوسیدگی در دندان ایجاد می‌شوند. جرم دندانی اغلب بر اثر رژیم غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات، بهداشت نامناسب دهان و دندان، مصرف سیگار یا هر سه مورد تشکیل می‌گردند.
علاوه بر آسیب‌هایی که قطران و نیکوتین موجود در سیگار به دندان‌ها وارد می‌کنند. باکتری‌ها بر افزایش تشکیل جرم دندان دارند، باکتری‌های موجود در پلاک از بقایای مواد غذایی شیرین روی دندان تغذیه می‌کنند. باکتری‌ها اسیدی را آزاد می‌کنند که به مینای دندان که خارجی‌ترین لایه دندان است و مانند یک محافظ عمل می‌کند، آسیب می‌رساند.
حفره‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که باکتری‌های موجود در پلاک به داخل دندان نفوذ کنند.
در مراحل ابتدایی، معمولاً فرد متوجه وجود حفره‌ها نمی‌شود، زیرا هیچ ناراحتی ایجاد نمی‌کنند. پوسیدگی‌ها فقط به‌صورت لکه‌های ریز ظاهر می‌شوند که در بین یا روی دندان‌ها قرار گرفته‌اند.
این مشکل زمانی شدید می‌شود که درمان نشود و حفره با گذشت زمان گسترده‌تر شود و در نهایت باعث درد، تورم و سایر عفونت‌ها شود.
رشد پوسیدگی‌ها در افراد سیگاری نسبت به سایر افراد با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد و عوارضی که ذکر شد با شدت بیشتری بروز می‌کنند. به همین دلیل افراد سیگاری با انجام به‌موقع جرم گیری و تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌های خود می‌توانند از بروز این مشکلات پیشگیری کنند.

جرم گیری دندان افراد سیگاری چه مزایایی دارد؟

مزیت های جرم گیری دندان افراد سیگاری

با توجه به اینکه دندان‌های افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد در معرض تجمع جرم و پوسیدگی قرار دارند، انجام جرم گیری برای آنها ضروری تلقی می‌شود.
به همین دلیل در ادامه ۶ مزیت فوق‌العاده‌ای را که این درمان می‌تواند برای آنها داشته باشد را بیان کرده‌ایم:

  1. از ایجاد پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند.

    برخی افراد سیگاری تصور می‌کنند که با حفظ بهداشت دهان و دندان خود می‌توانند از آسیب‌های سیگار پیشگیری کنند.
    انجام این کار می‌تواند آسیب‌های ناشی از سیگار را کاهش دهد، اما نمی‌تواند از ایجاد آنها پیشگیری کند.
    دندان‌های افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد در معرض تجمع جرم و پلاک قرار می‌گیرند و همچنین بسیار بیشتر دچار تغییر رنگ می‌شوند.
    با جرم گیری دندان‌ها می‌توان این پلاک، جرم و تار تار را از روی سطح دندان‌ها حذف کرد و خطر پوسیده شدن آنها بر اثر این عوامل را کاهش داد.

  2. از ابتلا به بیماری‌های لثه پیشگیری می‌کند.

    افراد سیگاری بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌های لثه هستند.
    ژنژیویت که التهاب لثه است نیز به دلیل تجمع پلاک و تبدیل شدن آن به جرم ایجاد می‌شود.
    التهاب باعث تورم می‌شود و در موارد شدید باعث خونریزی لثه هنگام مسواک زدن می‌شود. معمولاً کسانی که دچار التهاب لثه می‌شوند، در مراحل اولیه متوجه آن نمی‌شوند. بیماران زمانی که التهاب زیاد شده و ناراحتی ایجاد کند از وجود آن آگاه می‌شوند.
    ژنژیویت در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به عفونت لثه پیشرفته‌تری به نام پریودنتیت شود. پریودنتیت برای سیستم ایمنی بدن مضر است و هزینه زیادی برای درمان لازم دارد. افراد سیگاری با انجام به موقع جرمگیری و حذف جرم و پلاک‌ها می‌توانند از ابتلا به بیماری‌های لثه پیشگیری کنند.

  3. به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

    بسیاری از مردم نمی‌دانند که سلامت دهان و دندانشان به طور مستقیم با سلامت کلی آنها، به ویژه سلامت قلبی عروقی آنها مرتبط است.
    تحقیقات نشان داده است افرادی که مشکلات لثه دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قلبی هستند.
    آیا فکر می‌کردید که جرم گیری منظم می‌تواند به محافظت از قلب کمک کند؟ افراد سیگاری بیشتر از سایرین در معرض بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. از سوی دیگر بر اثر مصرف سیگار سلامت لثه و دندان‌های آنها نیز بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل با مراقبت بیشتر از دندان و لثه‌های خود می‌توانند خطر عواملی (بیماری‌های لثه) که باعث تشدید احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند را کاهش دهند.
    در واقع با جرم گیری کردن منظم دندان‌ها می‌توان از ابتلا به بیماری‌های پریودنتال پیشگیری کرد که در نتیجه آن ریسک ابتلا به مشکلات قلبی نیز کاهش پیدا می‌کند.

  4. باعث کاهش بوی بد دهان می‌شود.

    افراد می‌توانند با داشتن برنامه منظم مربوط به بهداشت دهان و دندان تا حدود زیادی باکتری‌ها و پلاک‌های موجود بر روی دندان‌ها را از بین ببرند یا از تجمع آنها پیشگیری کنند.
    با این حال به این دلیل که در افراد سیگاری میزان تجمع باکتری‌ها و پلاک‌ها بر روی دندان‌ها بیشتر است، علاوه بر ضرری که برای دندان‌ها دارند، باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند.
    علاوه بر این نیز، خود سیگار باعث بد بو شدن دهان می‌شود. با انجام جرم گیری می‌توان تمام ذراتی را که بر روی دندان تجمع کرده‌اند و باعث بوی بد دهان شده‌اند را از بین برد.

  5. رنگ دندان‌ها را روشن‌تر می‌کند.

    ایجاد لکه و تغییر رنگ دندان‌ها تقریباً اجتناب ناپذیر است؛ اما شدت این مشکل در افراد سیگاری به دلیل تأثیر نیکوتین و قطران و همچنین تجمع زیاد جرم و پلاک بر روی دندان‌های آنها بیشتر است.
    بنابراین این افراد می‌توانند با انجام جرم گیری و حذف جرم و پلاکی که باعث بد رنگ‌تر دیده شدن دندان‌هایشان می‌شود، به روشن‌تر شدن آنها کمک کنند.

  6. از نیاز به انجام درمان‌های پیچیده‌تر و گران‌تر پیشگیری می‌کند.

    همیشه گفته می‌شود که پیشگیری بهتر از درمان است.
    انجام ندادن به موقع برخی درمان‌ها و روش‌های پیشگیری از آسیب به دندان‌ها و لثه‌ها باعث پیشرفت سریع‌تر مشکلات، به ویژه در افراد سیگاری، می‌شود. همانطور که می‌دانید درمان بیماری‌ها و مشکلاتی که شدید شده‌اند، هم مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و هم هزینه‌های مالی بیشتری برای فرد دارد.
    جرم گیری و تمیز کردن حرفه‌ای دندان بخشی ضروری از روند حفظ سلامت دهان و دندان است. هنگامی که این درمان به طور منظم انجام شود، علاوه بر اینکه از نیاز به انجام درمان‌های پیچیده‌تر و گران‌تر پیشگیری می‌کند، می‌تواند مزایای فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

تعداد جلسات جرم گیری مورد نیاز برای افراد سیگاری

افراد سیگاری به چند جلسه جرم گیری دندان نیاز دارند؟

به طور معمول توصیه می‌شود که افراد دندان‌های خود را سالی یک الی دو بار جرم گیری کنند. البته تشخیص اینکه این درمان هر چند وقت یک بار انجام شود، نیاز به معاینه توسط دندانپزشک دارد.
با این حال، با توجه به نکاتی که پیش‌تر درباره شرایط دهان و دندان افراد سیگاری بیان کردیم، این افراد در مقایسه با سایر افراد ممکن است نیاز به تعداد جلسات بیشتری داشته باشند.

آیا سیگار کشیدن پس از جرم گیری مجاز است؟

آیا بعد از جرم گیری دندان مجاز به سیگار کشیدن هستید؟

مصرف سیگار و سایر فراورده‌های تنباکو پس از جرم گیری ممنوعیت دارد.
دندان‌ها و لثه‌ها پس از جرم گیری مقداری حساس و ملتهب می‌شوند.
علاوه بر این، در برخی موارد ممکن است بافت لثه مقداری دستکاری شود (به ویژه زمانی که به صورت عمقی صورت می‌گیرد.) این کار باعث التهاب بیشتر آنها می‌شود.
مصرف سیگار باعث ایجاد اختلال در گردش خون در بافت‌ها می‌گردد.
لثه‌ها برای ترمیم خود نیاز به اکسیژن و سایر مواد مغذی دارند. با مصرف سیگار رساندن این مواد به لثه‌ها دچار اختلال می‌شود. این بافت‌ها نه تنها قادر به ترمیم خود نخواهند بود، بلکه التهاب آنها نیز کاهش نخواهد یافت و احتمال عفونت نیز بالا می‌رود.
بنابراین در صورتی که نمی‌توانید مصرف سیگار را برای همیشه ترک کنید، سعی کنید که تا چند روز پس از جرم گیری از استعمال آن خودداری کنید.

تأثیر جرم گیری بر سفید شدن دندان‌های افراد سیگاری

آیا جرم گیری سبب سفید شدن دندان افراد سیگاری می شود؟

با توجه به اینکه یکی از دلایل زرد و بد رنگ شدن دندان‌ها، تجمع پلاک، جرم و تارتار بر روی دندان‌ها است؛ بنابراین طبیعی است که با برداشتن و حذف این عوامل از روی آنها، تمیزتر و روشن‌تر به چشم بیایند.
بنابراین می‌توان گفت که جرم گیری تأثیری بر روی رنگ اصلی دندان نمی‌گذارد و در واقع با حذف جرم سیگار از روی دندان، باعث می‌شود که سفیدتر دیده شوند.
نیکوتین، قطران و سایر مواد شیمیایی موجود در دود سیگار می‌توانند دندان‌ها را لکه دار و زرد کنند.
معمولاً این تغییر رنگ و لکه‌ها عمقی هستند و یکی از پیشنهادها برای افراد سیگاری که می‌خواهند علاوه بر جرم گیری، دندان‌های خود را سفید کنند، بلیچینگ است.
البته لازم به ذکر است که تأیید استفاده از این روش برای افراد سیگاری نیاز به مشورت با دندانپزشک دارد.

سؤالات متداول

  1. افراد سیگاری چند بار در سال باید دندان‌های خود را جرم گیری کنند؟

    تعداد دفعات جرم گیری دندان‌ها در سال ۱ الی ۲ بار است؛ اما این شرایط برای افراد سیگاری متفاوت است و ممکن است نیاز باشد که تعداد دفعات بیشتری جرم گیری انجام دهند. تعیین تعداد دفعات انجام این درمان و همچنین فواصل زمانی آن نیاز به معاینه و بررسی توسط دندانپزشک دارد.

  2. آیا جرم گیری به دندان‌های افراد سیگاری آسیب می‌رساند؟

    خیر. انجام این درمان نه تنها آسیبی به دندان‌های آنها وارد نمی‌کند و ضرر ندارد، بلکه مزایای زیادی دارد. کاهش احتمال پوسیدگی و همچنین کاهش خطر ابتلا به عفونت لثه از جمله مزایای این روش است.

  3. تا چه مدت بعد از جرمگیری نباید سیگار کشید؟

    بهترین توصیه به افراد سیگاری که اقدام به پاک کردن جرم سیگار از دندان می‌کنند، این است که سیگار کشیدن را ترک کنند.
    اما در صورتی که نمی‌توانند این کار را انجام دهند، توصیه می‌شود که تا چند روز پس از جرم گیری از مصرف آن اجتناب کنند و یا مصرف آن را تا جای ممکن به حداقل برسانند.
    از آنجایی که کوتیکول مینای دندان پس از جرم گیری مقداری متخلخل می‌شود؛ در معرض آسیب و تغییر رنگ قرار می‌گیرد. به همین دلیل توصیه می‌شود که حداقل تا ۶ ساعت پس از درمان از استعمال سیگار اجتناب شود.

  4. سیگار کشیدن بعد از جرم گیری دندان چه تأثیری بر بهبودی پس از آن می‌گذارد؟

    با مصرف سیگار پس از جرم گیری، روند بهبود بافت لثه‌ها و دندان‌ها کاهش پیدا می‌کند. لثه‌ها برای ترمیم و بهبود التهاب خود پس از جرم گیری نیاز به اکسیژن و مواد مغذی دارند که از طریق جریان خون به آنها می‌رسد. از آنجایی که سیگار باعث ایجاد اختلال در جریان خون می‌شود، این مواد در مقادیر کمتری به بافت‌ها می‌رسند. به این ترتیب سرعت ترمیم آنها کند خواهد شد.
    در برخی موارد نیز احتمال افزایش التهاب و ایجاد عفونت وجود خواهد داشت.

  5. سیگار چه تأثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

    میزان تجمع جرم و پلاک بر روی دندان‌های افراد سیگاری نسبت به سایر افراد بیشتر است. همانطور که می‌دانید وجود جرم و پلاک زیاد بر روی دندان‌ها، علاوه بر پوسیدگی دندان خطر ابتلا به عفونت و سایر مشکلات لثه را بالا می‌برد.
    این مشکلات در افراد سیگاری سریع‌تر پیشرفت می‌کنند و خطر از دست دادن دندان را نیز به وجود می‌آورند.

  6. بهترین راه برای از بین بردن جرم سیگار پشت دندان چیست؟

    جرمگیری بهترین روش برای برداشتن جرم سیگار از روی دندان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان