جرم گیری دندان لمینت شده: آیا جرمگیری لمینت ممکن است؟

جرم گیری دندان لمینت شده
فهرست محتوا
۵/۵ - (۱ رای)

گاهی ممکن است افراد پس از لمینت کردن دندان‌های خود متوجه تغییر رنگ آنها شوند. یکی از دلایل آن می‌تواند رسوب پلاک بر روی آنها و تشکیل جرم باشد.
به همین دلیل به فکر انجام جرم گیری لمینت می‌افتند.
اما آیا امکان جرم گیری دندان لمینت شده وجود دارد؟ اگر جواب مثبت است، برای جرم گیری لمینت دندان باید به چه نکاتی توجه کرد؟ آیا می‌توان این درمان را در منزل انجام داد؟
در این مطلب از دکتر لبافی علاوه بر پاسخ این سوالات، اطلاعاتی درباره علل جرم گرفتن لمینت و همچنین راه‌های پیشگیری از این اتفاق را بیان کرده‌ایم.
تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پادکست جرمگیری لمینت سرامیکی

آیا می‌توان دندان لمینت شده را جرم گیری کرد؟

آیا امکان جرم گیری دندان لمینت شده وجود دارد؟

لمینت نیز در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و سایر نکات مراقبتی ممکن است دچار پلاک و جرم شود.
یکی از راه‌های حذف کردن جرم از روی لمینت، انجام جرم گیری است.
اما توجه داشته باشید که این کار باید توسط دندانپزشک و با احتیاط زیاد انجام شود تا آسیبی به لمینت وارد نشود.

جرم گیری بعد از لمینت دندان چگونه صورت می‌گیرد؟

نحوه انجام جرم گیری لمینت دندان

به طور کلی جرم گیری با استفاده از ابزار دستی، اولتراسونیک و یا لیزر قابل انجام است.
با توجه به اینکه نیاز است جرم گیری دندان لمینت شده با حساسیت بیشتری انجام شود، ممکن است دندانپزشک از ابزار دستی استفاده کند.

آیا جرم گیری نکردن لمینت عوارض دارد؟

عوارض عدم جرم گیری لمینت دندان

بله. عدم انجام این درمان می‌تواند منجر به عوارض زیر شود:

  1. لمینت زمانی که جرم می‌گیرد، دچار تغییر رنگ می‌شود و این امر زیبایی آن را از بین می‌برد.
  2. با باقی ماندن جرم بر روی لمینت، احتمال آسیب رسیدن به دندان زیر لمینت و پوسیده شدن آن نیز وجود خواهد داشت.
  3. جرم باعث بوی بد دهان می‌شود.

جرم گیری دندان زیر لمینت

افراد معمولاً سطح جلویی دندان‌های خود را در آینه می‌بینند و به این دلیل که سطح پشت آنها در معرض دید قرار ندارد، اغلب توجهی به آن نمی‌کنند. به همین دلیل ممکن است با مشاهده ظاهر تمیز و زیبای لمینت خود، فکر کنند که سطح پشت دندان‌هایشان نیز تمیز و سالم است.
به همین دلیل در صورتی که پشت دندانشان جرم گرفته باشد، متوجه آن نمی‌شوند.
توصیه می‌شود که با مراجعه مرتب به مطب، از دندانپزشک خود بخواهند تا وضعیت تمام دندان‌هایشان را از لحاظ وجود جرم و سایر موارد مورد بررسی قرار دهد. در صورت لزوم دندانپزشک جرم گیری انجام خواهد داد.
جرم گیری سطح پشتی دندان زیر لمینت کار دشواری نیست و به راحتی قابل انجام است.

برای جرم گیری دندان لمینت شده به چه نکاتی توجه کنم؟

برای انجام این کار توصیه می‌شود که در انتخاب دندانپزشک خود دقت کافی داشته باشید، زیرا جرم گیری دندان‌های لمینت شده حساسیت بیشتری نسبت به جرم گیری دندان بدون لمینت دارد.
لمینت لایه بسیار نازکی است که در صورتی که دقت و ظرافت کافی در انجام جرم گیری وجود نداشته باشد، ممکن است به آن آسیب برسد.
در چنین شرایطی به این دلیل که لمینت قابل ترمیم نیست، ناچار خواهید بود که آن را تعویض کنید و هزینه‌های اضافی برای انجام این کار پرداخت نمایید.

مراقبت‌های بعد از جرم گیری لمینت دندان

بعد از جرم گیری لمینت دندان خود به این نکات توجه کنید

پس از جرم گیری لمینت باید مراقبت‌هایی را انجام دهید تا از تشکیل مجدد جرم بر روی آن پیشگیری کنید. این مراقبت‌ها عبارت‌اند از:

  1. روزانه دهان و دندان خود را با استفاده از مسواک، خمیر دندان و دهانشویه مناسب شستشو دهید.
  2. از استعمال سیگار و سایر دخانیات اجتناب کنید.
  3. هر ۶ ماه یک بار به کلینیک دندانپزشک خود مراجعه کنید تا با انجام چکاپ‌های لازم از عدم تشکیل جرم و وجود پلاک بر روی لمینت و دندان زیر آن مطمئن خواهید شد. در صورت وجود، دندانپزشک فوراً و پیش از پیشرفت، آنها را از بین ببرد.
  4. مصرف مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های شیرین و چسبناک را محدود کنید. این مورد به خصوص در مواردی که تشکیل جرم به دلیل بیماری مثل دیابت است، از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است. چرا که باید دیابت خود را تحت کنترل درآورید.
  5. ممکن است بافت لثه شما در اثر جرم گیری کمی حساس شده باشد؛ به همین دلیل هم بهتر است تا مدتی از غذاهای نرم‌تر استفاده کنید.
  6. سعی کنید تا مدتی از مصرف مواد خوراکی خیلی داغ یا خیلی سرد پرهیز کنید. این موارد می‌توانند سبب حساس کردن دندان لمینت شده، شوند.

آیا می‌توان از جرم گرفتن دندان لمینت شده پیشگیری کرد؟

 

چگونه از جرم گرفتن دندان لمینت شده پیشگیری کنیم؟

با رعایت برخی نکات می‌توان به راحتی از جرم گرفتن دندان لمینت شده پیشگیری کرد. در ادامه این نکات را عنوان کرده‌ایم:

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان

    فرد می‌تواند با مسواک زدن، نخ دندان و استفاده از دهانشویه مناسب به طور مرتب و روزانه، پلاک‌هایی که هر روز در حال تشکیل هستند را از بین ببرد. با این کار تا حدود زیادی از تبدیل شدن آنها به جرم جلوگیری خواهد کرد.

  2. محدود کردن مصرف نوشیدنی، مواد غذایی و تنقلات شیرین و چسبناک

    توصیه می‌شود که مصرف نوشیدنی‌ها، مواد غذایی و تنقلات شیرین و چسبناک را محدود کنید و همچنین در صورت مصرف آنها حتماً مسواک بزنید تا اثری از آنها بر روی دندان‌ها باقی نماند.

  3. استفاده از خمیر دندان و مسواک مناسب

    از خمیر دندان و مسواک مناسبی که دندانپزشکتان معرفی کرده است استفاده کنید تا بتوانید لمینت‌هایتان را به بهترین نحو تمیز کنید.
    توجه داشته باشید که برای پیشگیری از تشکیل جرم و یا از بین بردن آن نباید از خمیر دندان‌های حاوی مواد ساینده و یا مسواک زبر استفاده کنید. زیرا این کار نه تنها کمکی به از بین بردن آن نمی‌کند، بلکه به لمینت‌هایتان آسیب می‌رساند.

  4. انجام مرتب چکاپ‌های ۶ ماهه دندانپزشکی

    در صورتی که دندانپزشک پلاک و یا جرمی را بر روی دندان لمینت شده شما مشاهده کند، آنها را فوراً با استفاده از ابزار و تجهیزات مخصوص برمی‌دارد.

آیا می‌توان جرم گیری دندان لمینت شده را در خانه انجام داد؟

یکی از روش‌های رایجی که افراد برای جرم گیری دندان در خانه انجام می‌دهند، استفاده از جوش شیرین است که توصیه می‌شود از انجام آن پرهیز کنید.
افراد ممکن است برای جرمگیری لمینت خود در منزل تصمیم بگیرند که از این ماده استفاده کنند؛ اما لازم است بدانید که استفاده از مواد ساینده‌ای مانند جوش شیرین و سایر موارد برای انجام این کار ممنوع است.
زیرا هر ماده‌ای که خاصیت سایندگی داشته باشد، فرقی نمی‌کند که جوش شیرین باشد یا خمیر دندان، به سطح لمینت آسیب می‌رساند.
توصیه می‌شود برای انجام این کار حتماً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید.

چرا دندان لمینت شده جرم می‌گیرد؟

دلایل جرم گرفتن دندان لمینت شده

در ادامه علل جرم گرفتن دندان لمینت شده را بیان کرده‌ام:

  1. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به طور اصولی

    عمده‌ترین دلیل جرم گرفتن دندان لمینت شده، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.
    مسواک نزدن به طور روزانه و مرتب و یا مسواک زدن سریع و غیر اصولی، تمیز نکردن فاصله بین دندان‌ها با نخ دندان از دلایل مؤثر در تشکیل جرم هستند.
    پلاک به طور روزانه بر روی دندان‌ها تشکیل می‌شود.
    هنگام تشکیل نرم و چسبناک است و به راحتی با مسواک و نخ دندان از بین می‌رود.
    اما در صورتی که در استفاده از موارد ذکر شده کم‌توجهی و یا بی‌دقتی شود، پلاک بر روی آنها باقی می‌ماند. پلاک به مرور زمان سخت می‌شود و جرم را تشکیل می‌دهد.

  2. مصرف بیش از حد مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین و چسبناک

    مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین و چسبناک شرایط لازم را برای تشکیل پلاک، فعالیت باکتری‌های دهان و تشکیل جرم را فراهم می‌کند.

  3. استفاده نکردن از خمیر دندان مناسب

    به طور معمول دندانپزشک پس از نصب لمینت بهترین نوع مسواک، خمیر دندان و دهانشویه را به شما پیشنهاد می‌دهد. با این توصیه‌ها علاوه بر کمک به تمیز کردن بهتر و کامل‌تر دندان‌هایتان، کمک می‌کند بیمار به لمینت‌ها آسیبی نرساند.
    توجه نکردن به این نکته می‌تواند یکی از دلایل جرم گرفتن دندان لمینت شده باشد.

  4. توجه نکردن به چکاپ‌های ۶ ماهه

    اغلب افراد انجام چکاپ‌های ۶ ماهه دندانپزشکی را نادیده می‌گیرند و به آن توجهی نمی‌کنند. توجه به این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا دندانپزشک می‌تواند در صورت نیاز، دندان لمینت شده را پالیش کند و از تشکیل جرم بیشتر بر روی آن جلوگیری کند.

  5. استعمال دخانیات

    یکی از دیگر از عمده دلایل تشکیل جرم روی دندان لمینت شده، استعمال سیگار یا هر ماده نیکوتین‌دار است. نیکوتین موجود در این مواد می‌تواند سبب زرد شدن بافت دندان یا لمینت دندانی شود. همچنین در تشکیل جرم بیشتر دهان تاثیر زیادی دارد.

  6. مشکلات سیستمیک بدن

    اگر فرد به هر دلیلی به یک بیماری سیستمیک مثل دیابت شیرین مبتلا باشد، می‌تواند یکی از دلایل تشکیل جرم روی لمینت دندانی باشد. اگر دقت کرده باشید، افراد دیابتی نسبت به افراد عادی، تعداد جرم بیشتری روی دندان‌های خود دارند.

سؤالات متداول

  1. آیا می‌توانم از خمیر دندان پولیش برای جرم گیری لمینت استفاده کنم؟

    خیر. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم توصیه می‌شود که از هیچ‌گونه مواد حاوی ذرات ساینده برای انجام این کار استفاده نکنید. انجام درمان‌های لازم و اصولی را به دندانپزشک خود بسپارید.

  2. آیا جرم گیری دندان لمینت شده سبب سفید شدن دندان‌ها می‌شود؟

    بله. به این دلیل که خود جرم رنگ دارد، با از بین بردن آن، رنگ اصلی لمینت‌ها نمایان می‌شود و باعث سفیدتر دیده شدن آنها می‌شود. البته نباید همیشه انتظار داشت رنگ آن همانند رنگ روز اول شود.

  3. آیا لمینت دندان را می‌توان پولیش کرد؟

    بله. امکان پالیش کردن لمینت وجود دارد، اما این کار باید با احتیاط و دقت انجام شود تا سطح آن خراش داده نشود و آسیبی نبیند.
    پالیش کردن به تمیز، صاف و براق شدن آن کمک می‌کند، اما در صورتی که این کار با بی‌دقتی انجام شود و سطح آن خراش داده شود، شرایط مناسبی برای تجمع جرم بر روی آن فراهم خواهد شد.

  4. چه مدت بعد از لمینت کردن باید جرم گیری کنم؟

    انجام این کار مدت زمان مشخصی ندارد. در صورتی که پس از لمینت کردن دندان‌های خود متوجه تغییر رنگ آنها شدید، ممکن است یکی از علل این اتفاق، تشکیل جرم بر روی آنها باشد.
    در چنین شرایطی بهتر است به مطب مراجعه کنید تا اگر علت این تغییر رنگ وجود جرم باید، جرم گیری در صورت امکان انجام شود.
    همچنین با انجام چکاپ‌های ۶ ماهه نیز دندانپزشک به شما زمان‌های لازم برای انجام این درمان را اعلام خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان