جرمگیری دندان کامپوزیت شده: آیا جرمگیری کامپوزیت نیاز است؟

جرمگیری دندان کامپوزیت شده
فهرست محتوا
۵/۵ - (۴ رای)

آیا دندان‌های خود را کامپوزیت کرده‌اید و با این وجود به حفظ سلامت دهان خود می‌اندیشید؟ آیا با وجود اینکه از مسواک و نخ دندان استفاده می‌کنید، باز هم دهانتان بوی بدی می‌دهد؟
بوی بد دهان تنها یکی از عوارضی است که می‌تواند به دلیل وجود جرم و پلاک‌های دندانی در دهان شما به وجود بیاید.
در این شرایط جرم گیری کامپوزیت دندان یکی از روش‌های بسیار مؤثر و کارآمد برای شما خواهد بود.
آیا نگران این هستید که با جرم گیری کامپوزیت، به ونیرهای شما آسیبی وارد شود؟
پس این مقاله را از دست ندهید. پاسخ تمام سؤالات شما در خصوص جرم گیری دندان کامپوزیت شده در این مطلب بیان شده است.
با دکتر فاطمه لبافی همراه باشید.

پادکست آشنایی با جرمگیری کامپوزیت

آیا امکان جرمگیری دندان کامپوزیت شده وجود دارد؟

آیا جرم گیری کامپوزیت دندان ممکن است؟

امکان انجام جرم گیری دندان برای افرادی که ونیر کامپوزیت انجام داده‌اند، وجود دارد. اما چرا؟ آیا ضرورتی وجود دارد که افراد بعد از نصب این روکش‌های زیبا روی دندان خود، برای جرمگیری به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنند؟
لازم به ذکر است که نکات مراقبتی بعد از ونیر به افزایش ماندگاری آن کمک می‌کنند؛ بنابراین باید توجه لازم را به آنها داشته باشید.
در عنوان‌های بعدی با ما همراه باشید.

آیا ممکن است جرمگیری دندان به کامپوزیت آسیب وارد کند؟

آیا جرم گیری سبب خراب شدن کامپوزیت دندان می شود؟

انجام این روند درمان توسط دندانپزشک کاردان هیچ‌گونه آسیبی به ونیر کامپوزیت شما وارد نخواهد کرد؛ بنابراین آنچه که باید به آن اهمیت دهید، سلامت دهان و انجام راهکارهایی برای حفظ آن است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و رفع نگرانی‌های خود در این باره می‌توانید از یک جلسه مشاوره رایگان در کلینیک دندانپزشکی دکتر فاطمه لبافی بهره‌مند شوید.

چرا بعد از کامپوزیت ونیر جرم گیری کنم؟

حتی با وجود کامپوزیت دندان، جرمگیری را فراموش نکنید

شاید این سؤال برایتان ایجاد شده باشد که اصلاً چه دلیلی برای درمان جرم گیری بعد از ونیر کامپوزیت وجود دارد؟ پس این بخش را نیز مطالعه کنید.
معمولاً تمام افراد تجمع پلاک‌های دندانی را در دهان خود تجربه می‌کنند.
باکتری‌های دهان به کمک بزاق و پروتئین‌های موجود در دهان شما، لایه‌های ریزی را تشکیل می‌دهند که تقریباً همواره در دهان وجود خواهند داشت. زمانی که غذا می‌خورید، ذرات ریز، اسیدها و قندهای غذا به این لایه می‌چسبند و تجمعی روی دندان ایجاد می‌کنند که به آن پلاک می‌گویند.
باکتری‌هایی که در این پلاک زندگی می‌کنند، می‌توانند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شوند.
مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن منظم دندان‌ها به حذف پلاک و جلوگیری از مشکلات جدی‌تر کمک می‌کند.
اگر لثه‌های سالمی دارید، این بافت به طور محکم در اطراف دندان قرار می‌گیرد و پلاک‌ها را بیرون نگه می‌دارد.
با این حال، اگر بیماری لثه شروع به شکل گیری کند، این بافت شل می‌شود.
لثه‌های سالم فقط ۱ تا ۳ میلی متر زیر خط لثه به دندان می‌چسبند. با بیماری لثه، پاکت عمیق در اطراف آن شکل می‌گیرد که به مرور خطرات بسیار بیشتری را برایتان به همراه خواهد داشت.
تمام مواردی که بیان شد، برای حفظ سلامت دهان شما است و تفاوتی ندارد که دندان‌های طبیعی دارید و یا آنها را کامپوزیت کرده‌اید.
ونیر کامپوزیت تنها یک نوع روکش زیبایی محسوب می‌شود و همانند دندان‌های طبیعی به محافظت نیاز دارد.

جرمگیری بعد از کامپوزیت ونیر دندان چگونه انجام می‌شود؟

نحوه انجام جرم گیری بعد از ونیر کامپوزیت دندان

روند درمان جرم گیری با توجه به شرایط دندانی هر فرد، میزان جرم و پلاک دهانی و وضعیت بافت لثه مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آن دندانپزشک به انتخاب روش مناسب و دستگاه جرم گیری متناسب برای بیمار می‌پردازد.
در ادامه دندانپزشک برای شروع درمان دقت بیشتری برای جلوگیری از آسیب به ونیرهای دندان شما خواهد داشت.

چه زمانی باید برای جرم گیری دندان کامپوزیت شده اقدام کرد؟

علائم نیاز به جرم گیری دندان کامپوزیت شده

به طور کلی شما باید حداقل هر ۴ ماه تا ۶ ماه یک بار برای چکاپ به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید. با این وجود برخی از علائمی که نیاز به جرم گیری را بیان می‌کنند، در ادامه شرح داده‌ایم:

  1. خونریزی لثه

    اگر هنگام استفاده از نخ دندان یا مسواک زدن متوجه شدید که لثه‌هایتان خونریزی می‌کنند، حتماً باید زمانی را برای ویزیت به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

  2. بوی بد دهان

    بوی بد دهان نشانه بسیاری از مشکلات دهانی است. اما همچنین می‌تواند نشانه بیماری لثه باشد که باید درمان شود. لازم به ذکر است که اگر به طور مرتب مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، پلاک و جرم روی دندان‌هایتان جمع می‌شوند. این مواد حاوی باکتری‌ها و سمومی هستند که باعث بوی بد دهان می‌گردند.
    با این وجود جرم گیری دندان از مؤثرترین روش‌های درمانی برای این عارضه است.

  3. حساسیت دندان

    بروز حساسیت‌های دندان نیز از دیگر نشانه‌های در خطر بودن دندان‌های شما است که باید برای بررسی آنها اقدام کنید.

هزینه جرم گیری دندان کامپوزیت شده

 

قیمت جرم گیری کامپوزیت دندان چقدر است؟

تعیین قیمت نهایی درمان با در نظر گرفتن شرایطی از جمله میزان جرم و پلاک دندانی، وضعیت بافت لثه، تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان، روش و نوع درمان انجام می‌گیرد.
به طبع قیمت جرم گیری دندان برای ونیر کامپوزیت به دلیل دقت بیشتر و زمان بیشتری که نیاز دارد، هزینه بالاتری از جرم گیری معمولی خواهد داشت.
با این وجود در کلینیک دندانپزشکی دکتر لبافی این تفاوت قیمت بسیار ناچیز است تا شما عزیزان بتوانید با خیالی آسوده به سلامت دهان خود بیندیشید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق چت واتس اپ و یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

مراقبت‌های بعد از جرم گیری دندان کامپوزیت شده

بعد از جرم گیری دندان کامپوزیت شده باید چه مراقبت‌هایی انجام داد؟

برای حفظ سلامت دهان و خود و همچنین افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان رعایت نکات زیر را جدی بگیرید:

  1. در برخی موارد، بیماران تورم و خونریزی را تجربه می‌کنند، اما فقط به طور موقت این اتفاق می‌افتد. این موضوع جای نگرانی ندارد و معمولاً به دلیل التهاب لثه‌ها ایجاد شده است.
  2. برخی از دهان‌شویه‌ها و خمیر دندان‌ها می‌توانند در کاهش حساسیت در این بازه زمانی برایتان مؤثر باشند. لازم به ذکر است که برخی از انواع این محصولات دارای خاصیت سایندگی هستند و می‌توانند به ونیر کامپوزیت‌های شما آسیب برسانند؛ بنابراین برای انتخاب نوع مناسب خود حتماً با دندانپزشک مشورت داشته باشید.
  3. برای جلوگیری از تشکیل مجدد پلاک، ضروری است که به طور مرتب دندان‌های خود را با مسواک، خمیر دندان و دهان‌شویه تمیز کنید. توجه داشته باشید که بهترین مسواک برای هر فرد، مسواکی است که بتواند با استفاده از آن، به راحتی دهان خود را تمیز کند.

آیا پولیش کامپوزیت همان جرم گیری است؟

خیر، پولیش و جرم گیری دو فرایند جداگانه محسوب می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، جرم گیری روش درمانی است که برای از بین بردن پلاک‌ها و جرم‌های دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اما پولیش به صاف و صیقلی‌تر کردن و در واقع زیباتر کردن دندان‌ها می‌پردازد. از پولیش کامپوزیت برای روشن‌تر کردن و ترمیم ونیر آسیب دیده و یا تغییر رنگ داده شده استفاده می‌شود.

پاسخ به برخی سؤالات پر تکرار شما در این باره

  1. برای جرم گیری دندان کامپوزیت شده باید به چه نکته‌ای توجه کنم؟

    اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای این کار در نظر بگیرید، انتخاب دندانپزشک با تجربه و کاردان است. باید از دندانپزشک خود بپرسید که آیا ایشان می‌توانند بدون آسیب به ونیر کامپوزیت شما درمان جرمگیری را انجام دهند یا خیر.

  2. جرمگیری بعد از نصب کامپوزیت ونیر چه مزایایی دارد؟

    این کار با افزایش ماندگاری و دوام ونیر کامپوزیت و پولیش پس از آن با افزایش زیبایی و درخشندگی ونیر همراه است.

  3. آیا جرم گیری سبب سفید شدن ونیر کامپوزیت می‌شود؟

    درمان جرم گیری به نوبه خود روشی برای سفید کردن دندان‌ها محسوب نمی‌شود. زمانی که احساس کردید ونیرهای دندان شما تغییر رنگ شدند، معمولاً با استفاده از پولیش می‌توانید برای بهبود آن اقدام کنید.

  4. آیا جرمگیری به کامپوزیت دندان آسیب می‌رساند؟

    خیر، ونیر کامپوزیت همانند دندان‌های طبیعی است. همان‌طور که جرم گیری آسیبی به دندان‌های فرد وارد نمی‌کند، به کامپوزیت نیز آسیبی وارد نخواهد کرد. باید بدانید آنچه برای شما مضر است، جرم و پلاک‌های دندان هستند، نه درمان جرم گیری.

  5. جرم گیری دندان کامپوزیت شده چقدر طول می‌کشد؟

    مدت زمان انجام این درمان به وضعیت لثه و دندان‌ها و مهارت دندانپزشک وابسته است. البته یک دندانپزشک کاردان نیز در زمان انجام این درمان دقت بیشتری خواهد داشت و بنابراین این فرایند از یک جرم گیری معمولی بیشتر طول می‌کشد. میانگین این مدت زمان را می‌توان در حدود ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در نظر گرفت.

  6. چرا باید دندان‌هایم را جرمگیری کنم؟

    انجام درمان جرم گیری برای کمک به حفظ سلامت دهان و جلوگیری از بیماری لثه مهم است.
    حتی با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه، به دلیل مصرف غذاها و نوشیدنی‌ها، پلاک روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. برخی از آنها در نقاطی از دهان قرار می‌گیرند که افراد به تنهایی قادر به برداشتن این جرم‌ها نیستند.
    در نتیجه جرم گیری در مطب دندانپزشکی به از بین بردن این تجمع کمک می‌کند.
    در صورت عدم درمان، باکتری‌های موجود در پلاک می‌توانند به مرور زمان باعث بیماری لثه شوند. اگر پلاک برداشته نشود، چون در امتداد خط لثه جمع می‌شود، سبب دور شدن لثه از دندان‌ها و ایجاد پاکت‌های عمیق می‌گردد.
    اگر این پاکت‌ها به پیشرفت خود ادامه دهند، بافت لثه شل شده و از دست دادن دندان به یک تهدید تبدیل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان