جرم گیری روکش دندان: بعد از روکش جرمگیری لازم است؟

جرم گیری روکش دندان
فهرست محتوا
۵/۵ - (۳ رای)

یکی از مراقبت‌هایی که بعد از روکش کردن دندان‌های خود باید در نظر بگیرید، جرم گیری دندان است. اما آیا می‌دانید که جرم گیری روکش دندان چه اهمیتی دارد و چرا باید این اقدام را انجام دهید؟
آیا ابزارهای این روش سبب آسیب رسیدن به روکش‌های دندان می‌شوند؟
به نظر شما ممکن است جرمگیری روکش موجب فاصله افتادن بین آن و لثه شود؟
آیا قیمت جرم گیری دندان روکش شده تفاوتی با دندان معمولی دارد؟
پاسخ تمام این سؤالات و بسیاری دیگر از سؤالات خود را در این مقاله مطالعه نمایید.
با دکتر فاطمه لبافی همراه باشید.

پادکست جرمگیری برای روکش دندان

آیا بعد از روکش کردن دندان نیاز به جرم گیری وجود دارد؟

جرم گیری روکش دندان به چه دلیلی نیاز است؟

باید در نظر داشته باشید که پس از روکش دندان باید مراقبت‌های بیشتری از آنها داشته باشید.
جرم گیری دندان‌های روکش شده در کناره‌ها و گوشه‌های روکش بسیار مهم است. اگر جرم به مدت طولانی در آن بخش‌ها قرار گیرد منجر می‌شود که به مرور مینای دندان پوسیده شود و در موارد حاد به عفونت دندان نیز می‌انجامد.
معمولاً توصیه می‌شود افرادی که تحت این درمان قرار می‌گیرند، هر ۶ ماه یک بار برای چکاپ دندان‌های خود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایند.

به چه دلیل جرمگیری روکش دندان را انجام دهم؟

باکتری‌هایی که در دهان وجود دارند با مصرف قند موجود در مواد غذایی که شما میل می‌کنید، به تشکیل پلاک دندان می‌پردازند. این پلاک با ادامه فعالیت باکتری‌ها به مرور می‌تواند سبب پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه شود. این پلاک با ادامه فعالیت باکتری‌ها به مرور می‌تواند سبب پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه گردد.
لازم به ذکر است که استفاده منظم از مسواک و نخ دندان نیز در برخی از موارد قادر به از بین بردن تمام این پلاک‌ها نیستند. مگر اینکه شما به صورت اصولی از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
زمانی که روکش روی دندان نصب می‌شود، هیچ تفاوتی با دندان طبیعی ندارد و اگر به این موارد توجهی نداشته باشید، مانند دندان طبیعی دچار آسیب خواهد شد. حتی ممکن است به دلیل عدم توجه شما به این درمان، جرم دندانی به بافت زیر لثه نفوذ پیدا کند. در این صورت، می‌تواند مشکلات خیلی بیشتری به وجود آورد.
بنابراین، همان‌طور که در عنوان قبلی شرح دادیم، برای حفظ سلامت دهان و ماندگاری روکش‌های خود هر چند وقت یک بار برای جرمگیری روکش دندان اقدام کنید.

قیمت جرمگیری روکش دندان چقدر است؟

هزینه جرم گیری روکش دندان

تعیین هزینه جرم گیری دندان روکش شده با توجه به مواردی مانند میزان و نوع جرم و پلاک دندان، شرایط بافت لثه، روش و نوع درمان و تعداد جلسات مورد نیاز  انجام می‌شود.
طبیعی است که این فرایند به دقت و زمان بیشتری نیاز دارد، بنابراین ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد.
اما با این وجود به دلیل اهمیت بسیار زیاد این درمان، شما عزیزان می‌توانید با مقرون به‌صرفه‌ترین قیمت و با خیالی آسوده به درمان خود بپردازید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق پیام رسان واتس اپ و یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

علائم نیاز به جرم گیری روکش دندان

چگونه متوجه شوم نیاز به جرم گیری روکش دندان دارم؟

به طور کلی باید حدود ۴ ماه تا ۶ ماه یک بار برای بررسی وضعیت روکش‌های دندان خود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. با این حال با مشاهده برخی از علائم و نشانه‌هایی که در ادامه بیان کرده‌ایم، متوجه خواهید شد که نیاز به این درمان دارید:

  1. خونریزی لثه

    خونریزی در زمان مسواک زدن و یا نخ دندان کشیدن ممکن است به دلیل التهاب لثه و وجود دیگر مشکلات دهانی باشد. در اکثر مواقع، به دلیل جرمی که زیر بافت لثه تشکیل می‌شود، لثه‌ها ملتهب می‌شوند. در این صورت، با کمترین فشاری که به لثه وارد شود، دچار خونریزی می‌شود.

  2. بوی بد دهان

    یکی دیگر از نشانه‌های مشکلات دهان، بدبو شدن دهان است که بر اثر فعالیت باکتری‌های موجود در جرم و پلاک دندانی ایجاد می‌شود. درمان جرمگیری می‌تواند یکی از مؤثرترین روش‌های درمان و از بین بردن بوی بد دهان باشد.

  3. بافت‌های متورم و ملتهب

    در صورتی که جرم دندانی برداشته نشود، می‌تواند مشکلات زیادی برای بافت لثه به وجود آورد. به عنوان مثال، به دلیل فعالیت باکتری‌های موجود در جرم، لثه شما دچار تورم و التهاب می‌شود. معمولا در افرادی که جرم دندانی به جرم لثه‌ای تبدیل می‌شود، رنگ بافت لثه از حالت صورتی به قرمز تغییر می‌کند. این تغییر رنگ نشانه التهاب این بافت است.

  4. کوچک شدن خط لثه

    اگر دندانی که قبلا روکش کرده‌اید و جرم دندانی روی آن تشکیل شده است را جرم گیری نکنید، ممکن است تغییراتی در اندازه بافت لثه مشاهده کنید. معمولا در چنین مواقعی، بافت لثه بیمار عقب نشینی کرده و از دندان فاصله می‌گیرد. این مورد معمولا برای همان دندانی ایجاد می‌شود که جرم دندانی دارد.

  5. تشکیل پاکت‌های عمیق

    بافت لثه ریشه دندان را به طور مجکم نگه می‌دارد. به همین دلیل اگر به بافت لثه خود دقت کنید، بین بافت لثه و دندان فاصله خیلی کمی شبیه به پاکت وجود دارد. اگر همین پاکت دندانی شروع به افزایش عمق کند، این را به شما نشان می‌دهد که جرم دندانی در آن ناحیه در حال فعالیت است.

  6. بد رنگ شدن روکش دندان

    در صورتی که جرمی اطراف یا روی روکش دندان شما تشکیل شود، رنگ آن نسبت به قبل تغییر می‌کند. معمولا در ماه‌های اولی که جرم تشکیل می‌شود، روکش دندان شما به رنگ زرد تغییر رنگ می‌دهد.

  7. شل شدن روکش دندانی

    دقت داشته باشید که اگر جرمی بین فاصله روکش و دندان تشکیل شود، می‌تواند به مرور زمان سبب فاصله بین روکش و دندان شود. در چنین مواردی، روکش بعد از مدتی شل شده و احتمال افتادن آن هم وجود دارد.

چه مواردی سبب نیاز به جرم گیری دندان روکش شده در مدت زمان کوتاه می‌شوند؟

علل موثر درنیاز به جرم گیری دندان در مدت زمان کوتاه

موارد زیر سبب می‌شوند تا شما بیش از حد معمول به ویزیت‌های دندانپزشکی و درمان‌های پیچیده‌تر نیاز داشته باشید:

  1. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

    مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان، سبب تشکیل جرم و پلاک‌هایی در بین دندان‌ها می‌شود که به مرور روکش را از بین می‌برند. همچنین عدم رعایت بهداشت دهان می‌تواند پوسیدگی دندان و انواع بیماری‌های دهان را ایجاد نماید.

  2. مصرف بیش از اندازه مواد غذایی شیرین

    مصرف بیش از اندازه مواد غذایی رنگی سبب می‌شود تا جرم و پلاک زیادی روی دندان‌ها ایجاد شوند. اگر برای از بین بردن آنها اقدامی نداشته باشید، باکتری‌های موجود در دهان با مصرف قند موجود در مواد غذایی سبب آسیب به دندان‌ها و بافت لثه می‌گردند.
    بهتر است بعد از هر بار مصرف غذای شیرین دندان مسواک شود و یا حتماً با آب آبکشی گردد.

  3. استعمال سیگار و دخانیات

    نیکوتین موجود در سیگار نقش مؤثری در تشکیل جرم و پلاک‌های دندانی دارد. این ترکیبات علاوه بر کمک به تشکیل جرم روی دندان روکش شده، سبب تغییر رنگ خود روکش دندانی هم خواهند شد.

آیا جرم گیری روکش دندان سبب فاصله افتادن بین روکش و لثه می‌شود؟

بسیاری از افراد معتقد هستند که جرم گیری دندان‌های روکش شده موجب می‌شود تا فاصله بین روکش و دندان زیاد شود و در این فاصله غذا گیر کند. حتی خیلی از افراد تصور می‌کنند بعد از جرم گیری دندان، احتمال شل شدن روکش دندانی هم وجود دارد.
اما باید در نظر داشت که جرم‌گیری موجب می‌شود تا لثه جای خود را پیدا نماید.

بعد از جرمگیری روکش دندان چه اقداماتی انجام دهم؟

نکات پس از جرم گیری دندان روکش شده

اگر می‌خواهید سلامت دهان خود را حفظ کنید و ماندگاری روکش دندان خود را افزایش دهید، لازم است برخی از نکات را در نظر داشته باشید. این موارد عبارت‌اند از:

  1. اگر بعد از درمان با تورم و خونریزی جزئی روبه‌رو شدید، جای نگرانی نیست و این موضوع بعد از چند روز رفع می‌شود. این تورم معمولاً به دلیل التهاب لثه‌ها ایجاد می‌گردد.
  2. برای کاهش حساسیت می‌توانید با مشورت دندانپزشک خود از خمیر دندان و دهان‌شویه ضد حساسیت استفاده داشته باشید. توجه کنید که برخی از انواع این محصولات دارای خاصیت سایندگی هستند که ممکن است به روکش دندان آسیب وارد کنند. به همین منظور توصیه می‌شود برای انتخاب بهترین نوع آن با دندانپزشک مشورت نمایید.
  3. برای پیشگیری از تجمع شدید جرم و پلاک‌های دهانی، روزانه دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان به طور مرتب استفاده داشته باشید.
  4. کاهش مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین در حفظ سلامت دهان بسیار مؤثر است.
  5. هر چند وقت یک بار برای بررسی وضعیت دندان‌های خود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. با این کار از نیاز به درمان‌های پیچیده‌تر و پرداخت هزینه‌های بیشتر در آینده جلوگیری خواهید کرد.

پاسخ به سؤالات پرتکرار شما

  1. جرم گیری روکش دندان چه مزایایی دارد؟

    این اقدام سبب حفظ سلامت کلی دهان و افزایش ماندگاری روکش خواهد شد.

  2. آیا ابزارهای جرم گیری به روکش دندان آسیب می‌رسانند؟

    آنچه که سبب آسیب می‌شود، جرم و پلاک دندانی است؛ بنابراین درمان جرم گیری که توسط دندانپزشک باتجربه صورت گیرد، هیچ آسیبی به روکش دندان شما وارد نخواهد کرد.

  3. آیا جرم گیری سبب سفید شدن روکش دندان می‌گردد؟

    به طور کلی جرم گیری یک روش برای سفید کردن دندان نیست. در صورتی که احساس کردید روکش شما تغییر رنگ داده است، بهتر است به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا علت این تغییر مورد بررسی قرار گیرد. اگر علت این تغییر رنگ، تجمع جرم روی آن باشد، می‌توان با برداشتن آن به سفید شدن مجدد روکش کمک کرد.

  4. مدت زمان جرم گیری روکش دندان چقدر است؟

    مدت زمان انجام این درمان به میزان جرم و پلاک دندان و همچنین مهارت دندانپزشک بستگی دارد. البته این درمان به نسبت جرم گیری معمولی به مدت زمان کمی بیشتری نیاز دارد. معمولاً این زمان حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان