ماسک دندان خانگی چیست؟ | تا چه حد موثر است؟

ماسک دندان خانگی
فهرست محتوا
۵/۵ - (۱ رای)

مینای دندان نقش مهمی در زیبایی دندان های شما دارد. در واقع سفیدی و درخشش دندان شما رابطه مستقیمی با سلامت مینای دندان شما دارد. ممکن است مینای دندان شما به مرور زمان یا بر اثر مصرف برخی خوراکی ها، نازک تر شود و عاج دندان که رنگ زردتری دارد، نمایان شود. نتیجه آن کاهش درخشندگی دندان های شما و زرد دیده شدن آن است. همچنین ممکن است وجود ترک های ریز بر روی مینا و حفرات از زیبایی دندان ها بکاهد. حفرات بر روی مینای دندان، می تواند به مرور تغییر رنگ پیدا کرد و البته خیلی سریع منجر به تجمع باکتری در حفرات و در نتیجه پوسیدگی دندان شود. در این مرحله شما باید برای درمان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید. درمان پوسیدگی و دیگر عملیات زیبایی می تواند زمان بر و هزینه بر باشد. ماسک دندان در واقع محصولی است که برای این مشکلات و آسیب های مینای دندان به بازار عرضه شده است. در برخی مواقع این محصول با عنوان ماسک ها یا موس های ضدپوسیدگی روانه بازار می شود. شما می توانید این محصولات را از داروخانه ها تهیه نمایید یا حتی در خانه نوع خانگی آن را تهیه نمایید.

ماسک دندان و ترمیم مینای دندان

ماسک دندان و ترمیم مینای دندان

در واقع کاربرد اصلی ماسک دندان در ترمیم مینای دندان است. موادی که برای تولید ماسک دندان است، غنی از مواد معدنی است که بتواند آسیب های مینای دندان را ترمیم کند و ضخامت مینای دندان را افزایش دهد. در واقع به مرور زمان و با جذب مواد موجود در ماسک توسط مینای دندان، برخی آسیب ها و حفرات ترمیم می شوند. باید توجه کنید که ترمیم مینای دندان در شرایطی با ماسک های دندانی قابل انجام است که آسیب مختصر بوده و منجر به پوسیدگی های عمیق نشده باشد. در واقع ماسک ها با ترمیم مینا و حفرات و با استفاده از ترکیباتی همچون فلوراید، مانع از پیشرفت حفرات و ترک های مینای دندان و ایجاد پوسیدگی است. در صورتی که حفرات گسترده شوند و منجر به پوسیدگی شوند، استفاده از ماسک باعث رفع پوسیدگی نمی شود البته ممکن است در برخی تبلیغات ذکر شود که حتی پس از پوسیدگی نیز استفاده از ماسک دندان مؤثر است که بعید به نظر می رسد. قبل از خرید ماسک حتما با متخصص دندانپزشکی خود مشورت نموده و از محصولات استاندارد استفاده نمایید. محصولات غیراستاندارد نه تنها مشکل دندان شما را رفع نمی کنند حتی ممکن است باعث آسیب به مینای دندان شما نیز بشوند.

ماسک دندان و سفید شدن دندان ها

ماسک دندان و سفید شدن دندان ها

در اغلب مواقع ماسک دندان محصولی مؤثر در سفید شدن دندان ها معرفی می شود. برخی آن را تبلیغات اغراق آمیز با هدف جذب مشتری می دانند و برخی دیگر اعتقاد دارند که این محصول در سفید شدن دندان ها مؤثر است. در واقع یکی از دلایل زرد شدن دندان ها و کاهش درخشش آن ها، نازک تر شدن و آسیب به مینای دندان است. رنگ دندان بسیار متأثر از سلامت و کیفیت مینای دندان است. در صورتی که استفاده از یک ماسک استاندارد را در یک مدت زمان تعیین شده به صورت مرتب در پیش بگیرید، می تواند باعث ترمیم مینای دندان شما شود. ترمیم مینا در زیبایی و سفید شدن دندان شما مؤثر است. اما در صورتی که قصد دارید با درجه بیشتری دندان های خود را سفید کنید و تغییرات بسیار محسوس تر از آن چیزی باشد که با ماسک دندان رخ می دهد، لازم است از روش های مخصوص سفید کردن دندان یعنی بلیچینگ استفاده نمایید. در واقع در جرم گیری و استفاده از ماسک های ضدپوسیدگی، سفید کردن دندان ها هدف اصلی نیست اما بلیچینگ فرایندی است که با هدف سفید کردن دندان و از بین بردن بد رنگی ها انجام می شود و از این رو تفاوت بلیچینگ با جرم گیری بیشتر نمایان می شود.

ملزومات قبل از استفاده از ماسک دندان

قبل از تهیه ماسک دندان و استفاده از آن لازم است تا اطلاعات کافی در خصوص این محصول و عمل کرد آن به دست آورید و همچنین با دندان پزشک معالج خود در این خصوص مشورت نمایید. در صورتی که دندان پزشک با معاینه و بررسی شرایط دهان و دندان شما، به این نتیجه رسید که استفاده از ماسک دندان می تواند اثربخش باشد، نسبت به تهیه آن اقدام نمایید. در تهیه ماسک های دندانی لازم است تا دقت کنید حتما از ماسک های استاندارد و دارای مجوز تهیه نمایید.
نکته دیگر این است که جرم گیری دندان قبل از استفاده از ماسک می تواند اثربخشی آن را افزایش دهد. وجود جرم ها می تواند مانع از رسیدن مواد ماسک به مینای دندان شود. البته برخی از ماسک ها به بازار عرضه شده اند که به صورت هم زمان حاوی موادی برای جرم گیری نیز هستند. در هر صورت، قبل از استفاده از ماسک ها، از تمیز بودن سطح دندان ها مطمئن شوید. در صورتی که به مواد تشکیل دهنده ماسک حساسیت دارید، از آن استفاده نکنید. دستورالعمل استفاده از ماسک را به دقت مطالعه نمایید و سپس نسبت به استفاده از آن اقدام کنید. معمولا این مواد به صورت ماسک بر روی دندان برای چند دقیقه قرار می گیرند و بعد شسته می شوند.

لاک سفیدکننده دندان و تفاوت آن با ماسک دندان

لاک سفیدکننده دندان و تفاوت آن با ماسک دندان

اگر سفید شدن دندان های زرد از دغدغه های شماست، به احتمال زیاد یکی از محصولاتی که به شما معرفی شده است، لاک سفیدکننده دندان است. در واقع لاک سفیدکننده متفاوت از ماسک دندان است. در برخی مواقع نفوذ برخی مواد و رنگ ها به داخل دندان ها، باعث زرد شدن دندان ها می شود، در صورتی که بخواهید این دندان ها را سفید کنید، باید تحت فرایندی به نام بلیچینگ قرار بگیرید. بلیچینگ استفاده از موادی است که به داخل دندان ها نفوذ می کند و باعث سفید شدن آن می شود. لاک های سفیدکننده از جنس مواد مورد استفاده در بلیچینگ هستند اما غلظت بسیار کمتری در مقایسه با محلول های مورد استفاده در مطب دندانپزشکی دارند. این محصولات میان بانوان جوان به ویژه عروسان بسیار پرطرفدار هستند. در صورتی که قصد خرید و استفاده از لاک های سفیدکننده را دارید حتما از محصولات استاندارد استفاده نموده و دستورالعمل را رعایت کنید. استفاده بیش از حد از این محصول می تواند به دندان های شما آسیب جدی وارد نماید. فراموش نکنید معمولا در تبلیغات در میزان تأثیر این محصولات اغراق می شود. توصیه می شود قبل از استفاده از لاک های سفیدکننده دندان در خصوص محصولات استاندارد و نحوه استفاده با دندان پزشک معالج خود مشورت نمایید.

تفاوت ماسک دندان با بلیچینگ

تفاوت ماسک دندان با بلیچینگ

بلیچینگ فرایند سفید کردن دندان است که با محلول های خاص انجام می شود. غلظت و میزان استفاده از این محلول ها حتما توسط دندان پزشک تعیین می شود. بلیچینگ مؤثرترین روش برای سفید کردن دندان هاست. ماسک دندان باعث سفید شدن دندان ها می شود ولی بی شک به اندازه بلیچینگ در سفید کردن دندان ها تأثیرگذار نیست. هم چنین سفید کردن دندان با جرم گیری نیز امکان پذیر است ولی این روش هم تاثیر کمی در سفید شدن دندان نسبت به بلیچینگ دارد. تعداد جلساتی که لازم است تحت این فرایند قرار بگیرید، توسط دندان پزشک معالج شما تعیین می شود. در صورتی که این فرایند را نزد یک دندان پزشک انجام دهید، به هیچ وجه به دندان های شما آسیب وارد نمی شود. میزان تأثیر این فرایند در سفید شدن دندان ها به عوامل بسیار زیادی وابسته است و به صورت قطعی و تضمینی قابل پیش بینی نیست. در برخی مواقع، دندان پزشک به شما پیشنهاد می نماید که در مطب دندان های شما را تحت بلیچینگ قرار دهد همچنین ممکن است ترجیح دهد از بلیچینگ خانگی استفاده نماید. در این حالت ژل سفیدکننده دندان و ابزارهای دیگر برای محافظت از بافت های لثه و دهان به شما داده می شود تا از این مواد در خانه استفاده نمایید. میزان استفاده توسط دندانپزشک تعیین می شود. تأثیر بلیچینگ خانگی از ماسک دندان و لاک سفیدکننده دندان در سفید شدن دندان های زرد بیشتر است.

ماسک سفیدکننده دندان

در واقع ماسک سفیدکننده دندان، اصطلاح تجاری برای گروهی از محصولات است که برای سفید کردن دندان مورد استفاده است و دلیل اصلی این که به آن ماسک گفته می شود، شیوه استفاده از آن است. این محصولات مشابه ماسک صورت و … روی دندان قرار می گیرند و پس از چند دقیقه شسته می شوند. در این نوع از ماسک های دندان، بیشتر هدف سفید کردن دندان است و برخلاف ماسک های دندانی دیگر هدف اصلی ترمیم مینای آسیب دیده دندان و پر کردن حفرات و ترک های مینا نیست. قبل از استفاده از ماسک دندان، می توانید برگه توضیحات محصول را در خصوص محتویات و تأثیر آن مطالعه نموده یا از دندان پزشک خود در خصوص آن سؤال نمایید.

ماسک دندان خانگی

محصولات متنوعی در بازار با عنوان ماسک دندان ارائه شده است که برخی استاندارد و برخی دیگر فاقد استانداردهای لازم هستند. ممکن است ترجیح دهید تا از محصولات خانگی استفاده نمایید. در این میان روش هایی نیز برای تهیه ماسک دندان خانگی وجود دارد. برای مثال می توانید با یک چهارم قاشق چای خوری از پودر ریشه شیرین بیان و نصف قاشق چای خوری پودر زغال، یک ماسک خانگی تهیه نمایید. در صورتی که طعم این مخلوط برای شما قابل تحمل نیست می توانید از اسانس های میوه ای به آن اضافه کنید. در خصوص طرز استفاده از ماسک که در خانه تهیه کرده اید نیز لازم به ذکر است که بایستی این مخلوط را با مسواک برای مدت ۵ دقیقه بر روی دندان های خود قرار دهید. پس از این مدت زمان، دندان های خود را بشورید. قبل از استفاده از دندان ها، اطمینان حاصل نمایید که سطح دندان ها تمیز و عاری از جرم هاست. می توانید قبل از استفاده از ماسک، دندان های خود را مسواک بزنید و با نخ دندان بین دندان ها را تمیز کنید.

زغال در ترکیب بیشتر ماسک های سفیدکننده دندان

زغال در ترکیب بیشتر ماسک های سفیدکننده دندان

امروزه محصولات زیادی مبتنی بر زغال و کربن فعال به بازار ارائه می شود. شاید عجیب به نظر برسد اما بیشتر ارائه دهندگان این محصولات را با قابلیت جرم گیری و سفیدکنندگی دندان ارائه می نمایند. اغلب ماسک های دندان نیز حاوی زغال و ترکیبات کربن فعال هستند. جالب است بدانید محصولات زغالی مؤثر هستند. دلیل این مسئله این است که کربن فعال تمایل به ترکیب با یون ها و چسبیدن به چربی ها دارد. در صورتی که این ترکیب در قابل ماسک دندان بر روی دندان شما قرار گیرد به یون هایی که باعث تغییر رنگ دندان شما می شوند، می چسبد و با شستن ماسک، آن ها را از دندان های شما خارج خواهد نمود؛ بنابراین این ترکیب می تواند باعث سفید شدن دندان های شما شود. این ترکیب با همین روش جرم ها و پلاک دندان را نیز از بین می برد. ماسک های حاوی زغال و کربن فعال قادر هستند تا باکتری ها را نیز از بین ببرد. البته در برخی مواقع در میزان عملکرد این محصولات در سفید کردن و از بین بردن جرم ها نیز در تبلیغات تجاری اغراق می شود. زغال و کربن فعال محصولات مؤثری در جرم گیری و سفید کردن دندان ها هستند اما نباید از آن ها انتظار داشت تا کارایی مشابه جرم گیری به وسیله دستگاه جرم گیری دندان و سفید کردن دندان در مطب دندانپزشک را داشته باشند. همان طور که از روش های سنتی نیز نمی توان انتظار داشت.

مراقبت های بعد از استفاده از ماسک دندان

مراقبت های بعد از استفاده از ماسک دندان

سعی کنید از خوردن غذاهای سفت، شکستن آجیل با دندان و هر اقدام دیگری که به مینای دندان آسیب می زند، اجتناب کنید. خوردن غذاهای گرم و سرد بافاصله زمانی اندک نیز می تواند علاوه بر ایجاد حساسیت و درد در دندان ها، به مینای دندان شما آسیب برساند. استفاده بی رویه از مواد اسیدی همچون سرکه ها، ترشی ها و … می تواند در نازک شدن مینای دندان و از بین رفتن اثر ماسک دندان مؤثر باشد.
فراموش نکنید استفاده بیش از حد از مواد و خمیر دندان ها با هدف جرم گیری دندان نیز می تواند به مینای دندان شما آسیب بزند. در برخی مواقع، به اشتباه تصور می شود تکرار بیش از حد روش های خانگی برای سفید کردن دندان ها یا جرم گیری اثر مخربی ندارد. از هر روش و محصولی که استفاده می کنید، لازم است تا حد اعتدال را برای حفظ سلامت دندانها و لثه ها رعایت کنید.
استفاده از خوراکی و آشامیدنی های رنگی همچون نوشابه ها و پفک، استفاده بیش از حد از چای و قهوه می تواند، دندان هایی که با ماسک ها سفید نموده اید را در کوتاه مدت و سریع زرد نمایید. در کل از مواد، خمیر دندان ها، لاک های سفیدکننده و … استاندارد و دارای مجوز استفاده نمایید.
نکته دیگر این که در رعایت بهداشت دهان و دندان شامل مسواک زدن صحیح و مرتب، استفاده از نخ دندان، استفاده از دهان شویه و مراجعه مرتب به دندانپزشک غافل نشوید. استفاده از ماسک دندان یک روش مکمل برای رعایت بهداشت دهان و دندان است. هرگز آن را جایگزین فرایندهای اصلی همچون مسواک زدن ننمایید.

توصیه دندان پزشکان در خصوص ماسک دندان

معمولا دندان پزشکان استفاده از اغلب محصولات موجود در بازار به عنوان ماسک دندان یا حتی لاک های سفیدکننده دندان تأیید نمی کنند. دلیل این مسئله این است که این محصولات به صورت عمومی و بدون بررسی شرایط دهان و دندان شما، عرضه می شوند. مقدار و نوبت های مصرف نیز به صورت کلی عنوان می شود. در برخی مواقع مشکلات دندان و لثه های شما با استفاده از این محصولات تشدید می شود. نکته دیگر این است که اغلب این محصولات استاندارد نیستند و نه تنها در صورت زیاده روی در مصرف حتی در استفاده کوتاه مدت نیز، دارای عوارض هستند. همچنین تبلیغات در خصوص میزان تأثیر این محصولات نیز بسیار با اغراق و بزرگ نمایی است و معمولا سطح انتظارات مصرف کنندگان را فراهم نمی نماید؛ بنابراین پیشنهاد می شود برای گرفتن تصمیم صحیح، حتما با دندان پزشک معالج خود مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان