عوارض و خطرات کشیدن دندان؛ ۱۴ مورد از عوارض دندان کشیدن + پیشگیری

عوارض و خطرات کشیدن دندان
فهرست محتوا
۵/۵ - (۳ رای)

کشیدن دندان یکی از ساده‌ترین درمان‌های دندانپزشکی بوده و به طور معمول خطرات و عوارضی را برای بیمار به وجود نمی‌آورد. با این حال افراد ممکن است نگران عوارض پس از کشیدن دندان باشند.
آیا اصلاً انجام این درمان برای همه افراد عوارض دارد؟ عوارض کشیدن دندان چیست؟ آیا راهی برای پیشگیری از به وجود آمدن آنها وجود دارد؟
در این مطلب از دکتر فاطمه لبافی تمام اطلاعات لازم درباره این موضوع را بیان کرده‌ایم تا با مطالعه آن به پاسخ تمام سؤالات خود در این زمینه دست یابید. پس با ما همراه باشید.

آیا کشیدن دندان برای تمام افراد دارای عوارض است؟

آیا همه کسانی که دندان خود را می‌کشند دچار عوارض پس از آن می‌شوند؟

آیا خطرات کشیدن دندان برای همه افراد اتفاق می‌افتند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که ایجاد برخی عوارض مانند درد و ورم صورت بعد از کشیدن دندان طبیعی است و برای اغلب افراد پیش می‌آید. اما در مقابل به وجود آمدن عوارضی مانند عفونت و یا تشکیل حفره خشک برای تمام کسانی که دندان‌های خود را می‌کشند، اتفاق نمی‌افتد. بروز این عوارض بستگی به یک سری عواملی دارد که هم بیمار و هم دندانپزشک می‌توانند در آن نقش داشته باشند. در ادامه با این عوارض به طور کامل آشنا خواهید شد.

عوارض کشیدن دندان

کشیدن دندان چه عوارضی دارد؟

کشیدن دندان یک سری عوارض طبیعی دارد که در اکثر مواقع اتفاق می‌افتند. از سوی دیگر در برخی موارد ممکن است یک سری عوارض شدیدتر بروز پیدا کنند که خیلی شایع نیستند. خطرات دندان کشیدن عبارت‌اند از:

  1. عوارض ناشی از مواد بی‌حسی

    بسته به نوع روش کشیدن دندان، معمولاً از بی‌حسی موضعی برای کمک به کاهش درد ناشی از عمل استفاده می‌شود. بی‌حس کننده‌ای که استفاده می‌شود، می‌تواند با عوارضی مانند آسیب به بافت دهان، حالت تهوع و سرگیجه نیز همراه باشد.

  2. التهاب و تورم لثه و صورت

    تورم پس از برخی از روش های دندانپزشکی، به ویژه کشیدن دندان رایج است و اغلب افراد آن را تجربه می‌کنند.

  3. جابه‌جایی دندان‌ها

    زمانی که یک دندان از دهان بیمار حذف می‌شود، فضا برای سایر دندان‌ها باز می‌شود. به همین دلیل ممکن است دندان‌های باقی‌مانده حرکت کنند و منجر به نامرتبی دندان‌ها و تغییر در بایت شود. این امر می‌تواند باعث آسیب به سایر دندان‌های سالم شود که سبب می‌شود فرد نیاز به انجام درمان‌های دندانپزشکی بیشتری پیدا کند.

  4. استئورادیونکروز

    افرادی که سابقه پرتودرمانی در ناحیه سر و گردن را دارند، پس از کشیدن دندان در معرض خطر ابتلا به بیماری به نام استئورادیونکروز هستند. این وضعیت با مرگ استخوان زیر دندان کشیده شده به دلیل آسیب به رگ‌های خونی که به استخوان خونرسانی می‌کنند مشخص می‌شود.

  5. حفره خشک (Osteitis)

    هنگامی که دندان کشیده می‌شود، لخته خون به طور طبیعی در ناحیه‌ای که دندان قبلاً وجود داشته است، تشکیل می‌شود. در برخی موارد، این لخته خون ممکن است زودتر از موعد از بین برود که می‌تواند منجر به وضعیتی به نام استئوتیت یا حفره خشک شود.

  6. آسیب عصبی

    کشیدن برخی از دندان‌ها ممکن است، گهگاه باعث آسیب به عصب مربوط به دندان شود. در نتیجه ممکن است بیمار در این ناحیه به طور دائمی احساس بی‌حسی یا گزگز داشته باشد. البته توجه داشته باشید که این اتفاق یک عارضه نادر است. علاوه بر این نیز، این عارضه معمولا به صورت موقتی ایجاد می‌شود و بعد از مدتی خود به خود از بین می‌رود.

  7. قرار گرفتن در معرض سینوزیت ماگزیلاری

    کشیدن دندان‌های آسیاب فوقانی با خطر ایجاد سوراخی در سینوس فک بالا همراه است که نیاز به ترمیم دارد. البته دندانپزشک معمولا قبل از درمان باید این موضوع را با استفاده از تصاویر رادیوگرافی بررسی کند تا در صورت فاصله کم بین دندان و سینوس، با دقت این کار را انجام دهد. در صورتی که سینوس سوراخ شود، خود می‌تواند مشکلات زیادی برای بیمار به وجود آورد.

  8. درد گوش

    درد گوش معمولا به این دلیل در بیماران ایجاد می‎‌شود که فرد در حین پروسه درمانی، دهان خود را بیش از اندازه و به مدت زیادی باز نگه داشته است. این عارضه در خیلی از افراد ممکن است مشاهده شود و به همین دلیل جای نگرانی ندارد.

  9. سرگیجه

    سرگیجه بعد از دندان کشیدن ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از افراد به دلیل نشستن طولانی روی یونیت دندانپزشکی با این مشکل مواجه می‌شوند. برخی از افراد نیز به دلیل مصرف برخی از داروها دچار این عارضه می‌شوند.

  10. سردرد

    علت سر درد بعد از کشیدن دندان ممکن است ناشی از تغییر فشار خون در طول درمان و یا تنش عضلات سر و گردن باشد. در اکثر مواقع، سردرد بلافاصله بعد از این درمان طبیعی بوده و به دلیل عدم استفاده به موقع از داروی مسکن است.

  11. سیاه شدن لثه

    عفونت و التهاب در محل جراحی باعث تغییر رنگ لثه به سیاه می‌شود. همچنین، این مشکل می‌تواند ناشی از جمع شدن خون در محل جراحی باشد.

  12. سفید شدن لثه

    علت سفید شدن جای دندان بعد از کشیدن آن، زخم شدن و آسیب دیدن بافت‌های نرم در محل جراحی است.
    در صورتی که این عارضه با سایر علائم نظیر خونریزی، ورم، درد و آسیب دیدگی همراه باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن تشخیص داده شود و درمان مناسبی صورت گیرد.

  13. عفونت لثه

    این عارضه یکی از مشکلات شایع پس از عمل جراحی و کشیدن دندان است. عفونت لثه بعد از کشیدن دندان ممکن است شامل درد، تورم و خونریزی باشد.

  14. تریسموس

    یکی از عوارض دندان کشیدن، تریسموس بعد از آن است. این عارضه بیشتر به دلیل تزریق نامناسب داروی بی‌حسی و یا آسیب به ماهیچه‌های جونده حین این پروسه درمانی اتفاق می‌افتد. دقت داشته باشید که تریسموس معمولا بعد از گذشت مدتی از بین می‌رود و جای نگرانی نخواهد داشت. در صورتی که این عارضه خیلی طولانی مدت باقی بماند، حتما به مطب مراجعه کنید تا راهکارهایی برای رفع آن ارائه شوند.

آیا کشیدن دندان شیری عوارض دارد؟

عوارض کشیدن دندان شیری کودکان

عوارض کشیدن دندان شیری کودکان زمانی ایجاد می‌شوند که دندان زودتر از زمان مناسب خود کشیده شود. در این شرایط عوارضی مانند کاهش توانایی کودک در جویدن غذا و از بین رفتن فضای کافی و مورد نیاز برای رشد دندان دائمی برای کودک ایجاد می‌شود.
باید این نکته را بدانید که کشیدن دندان شیری در سنین پایین‌تر کودک شما رشد دندان‌های دائمی او را سرعت نمی‌بخشد. به همین دلیل است که دندانپزشک در ابتدا راه درمانی ترمیم مانند پر کردن و یا عصب کشی را پیشنهاد می‌دهد. در صورتی که این روش‌ها برای ترمیم و درمان دندان آسیب دیده مؤثر نباشند، آن را می‌کشد.

عوارض کشیدن دندان برای بیماران قلبی

کشیدن دندان چه عوارضی برای بیماران قلبی ایجاد می‌کند؟

بیمارانی که قبلاً عارضه قلبی داشته‌اند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض جدی پس از کشیدن دندان قرار گیرند. عوارضی مانند عفونت، خونریزی و التهاب‌های لثه ممکن است باعث افزایش فشار خون، ناراحتی قلبی و بیماری‌های دیگر شود.
علاوه بر این، ایجاد عفونت در دندان‌ها و لثه ممکن است باعث حرکت باکتری‌ها به سمت قلب شود و باعث التهاب و آسیب به قلب شود.
بنابراین، قبل از انجام هرگونه عمل جراحی دندان برای بیماران قلبی، باید با پزشک خود در مورد موضوع صحبت کنید و هرگونه خطرات مرتبط با انجام این درمان را بررسی کنید.

چه زمانی بعد از کشیدن دندان باید با دندانپزشک تماس بگیرم؟

با مشاهده چه علائمی پس از کشیدن دندان باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

احساس درد با از بین رفتن اثر داروی بیهوشی، طبیعی است و نباید نگران آن باشید. علاوه بر این، مشاهده خونریزی خفیف و ورم تا ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان جای نگرانی ندارد. اما با مشاهده علائم زیر، توصیه می‌شود که با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  1. مشاهده تب و لرز، زیرا عفونت می‌تواند علت تب و لرز بعد از کشیدن دندان باشد.
  2. احساس درد زیاد که با وجود مصرف داروهای مسکن بهبود پیدا نمی‌کند.
  3. تورم زیاد، قرمزی، خارش و خونریزی بیش از حد معمول باید مورد توجه قرار بگیرد.
  4. داشتن حالت تهوع و استفراغ از دیگر علائمی است که باید با دندانپزشک در میان گذاشته شود.
  5. مشاهده ترشحات در جای دندان کشیده شده نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
  6. داشتن علائمی مانند تنگی نفس، درد سینه و سرفه پس از کشیدن دندان غیر طبیعی است و باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  7. در صورتی که خونریزی بعد از کشیدن دندان تا چند روز متوقف نشود، حتما باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود.
  8. در صورتی که احساس کردید هوای داخل بینی از دهان نیز خارج می‌شود و یا اینکه محتویات دهان وارد بینی می‌شوند، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

جلوگیری از بروز عوارض بعد از کشیدن دندان

چگونه میتوان از بروز عوارض کشیدن دندان جلوگیری کرد؟

با پیروی از دستورالعمل‌های دندانپزشک و رعایت نکات مراقبتی، به راحتی می‌توان از عوارض بعد از کشیدن دندان پیشگیری کرد. این دستورالعمل‌ها شامل موارد زیر هستند:

  1. از برخی عادات غذایی و آشامیدنی اجتناب کنید. بیماران باید از جویدن غذا با قسمت حساس دهان خودداری کنند؛ این کار درد و تورم را کاهش می‌دهد و همچنین به جلوگیری از تجمع ذرات غذا و باکتری‌ها در آن ناحیه کمک می‌کند.
  2. بهداشت روزانه دهان را با دقت رعایت کنید. بیماران باید برنامه روزانه بهداشت دهان خود را از جمله کشیدن نخ دندان و مسواک زدن را با دقت انجام دهند. دندانپزشک ممکن است یک دهانشویه یا ضد عفونی کننده برای جلوگیری از عفونت‌های احتمالی تجویز کند.
  3. استفاده از مسکن در صورت لزوم برای اینکه بعد از درمان دچار سردرد و برخی عوارض دیگر نشوید، بهتر است بلافاصله بعد از کشیدن دندان داروی مسکن خود را مصرف کنید.

سؤالات متداول

  1. عوارض کشیدن چند دندان با هم چیست؟

    از عوارض جراحی دندان و کشیدن چند دندان باهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • برخی از افراد در واکنش به داروهای تجویز شده در طول عمل، حالت تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند.
    • همچنین طبیعی است که برخی از بیماران بلافاصله پس از عمل، احساس تب و بی‌حسی لب‌ها، چانه و زبان را تجربه کنند.
    • اگر گوشه‌های دهان (بر اثر تورم) کشیده شوند، ممکن است خشک شوند و ترک بخورند.

    این موارد به طور معمول نگران کننده نیستند؛ با این حال، اگر هر یک از این علائم روز بعد از جراحی باقی بماند و یا تشدید شوند باید با مطب تماس بگیرید.

  2. آیا کشیدن دندان عقل خطرناک است و عوارض دارد؟

    خیر. در صورتی که این جراحی توسط دندانپزشک مجرب انجام شود، به طور معمول خطری را برای بیمار به وجود نمی‌آورد. با این حال نمی‌توان به طور قطعی از عوارض کشیدن دندان عقل پایین یا بالا پیشگیری کرد.

  3. آیا کشیدن دندان دائمی کودکان مشکلی ندارد؟

    معمولا تا حد امکان سعی می‌شود دندان کودک ترمیم شود تا برای رویش دندان‌های دائمی مشکلی به وجود نیاید. اما در صورت کشیدن دندان، باید توسط دندانپزشک چکاپ‌های منظمی انجام شود تا از بروز عوارض ناشی از آن پیشگیری شود.

  4. آیا عوارض بعد از کشیدن دندان به صورت دائمی اتفاق می‌افتند؟

    خیر، خیلی از این عوارض به صورت طبیعی و برای چند روز اتفاق می‌افتند. در موارد خیلی نادر، ممکن است عوارض آن به صورت دائمی باقی بمانند.

  5. عوارض کشیدن دندان نیش بالا چیست؟

    چنانچه دندانپزشک کار خود را به خوبی انجام ندهد و یا بیمار پس از انجام این درمان در رعایت مراقبت‌های لازم سهل انگاری کند، ممکن است هریک از عوارضی که پیش‌تر در این مطلب بیان کردیم، برای او به وجود آیند.

  6. عوارض کشیدن دندان اضافه چیست؟

    افرادی که اقدام به کشیدن دندان اضافه خود می‌کنند، ممکن است هر یک از عوارضی که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم را تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان