کشیدن دندان عفونی: نحوه انجام و عوارض | آیا دندان عفونی را میشود کشید؟

کشیدن دندان عفونی
فهرست محتوا
۴.۲/۵ - (۵ رای)

شاید شما نیز بارها درد دندان را تجربه کرده باشید و سعی کرده‌اید با مصرف داروهای مسکن به بهبود آن کمک کنید. دانستن این نکته که علت درد دندان ممکن است عفونی شدن آن باشد، باعث می‌شود که این درد را بیشتر جدی بگیرید. با دانستن چنین مطلبی، بیشتر به دنبال انجام درمان‌های اصولی برای کمک به بهبود و حفظ دندان خواهید بود.
عفونت دندان مشکل شایعی است که افراد بسیار زیادی را درگیر می‌کند. چنین عفونتی نه تنها برای سلامت دهان و دندان خطرناک است، بلکه می‌تواند سلامت بدن انسان را نیز به خطر اندازد.
آیا می‌توان دندان عفونی را کشید؟ آیا کشیدن دندان عفونت کرده عوارض دارد؟ روش‌های کشیدن دندان عفونی چیست؟
داشتن اطلاعات کافی درباره عفونت دندان و راه‌های درمان آن می‌تواند به انجام اقدامات درمانی در زمان مناسب کمک کند؛ بنابراین در این مقاله با دکتر لبافی همراه باشید تا اطلاعات لازم در این باره را به دست آورید.

آیا عفونت دندان خطر دارد؟

آیا عفونت کردن دندان خطر دارد؟

عفونت دندان یکی از مشکلاتی است که می‌تواند برای افراد زیادی اتفاق بیفتد. خیلی افراد ممکن است متوجه شروع این عارضه نشوند. این افراد در مواردی که به درد دندان دچار شوند، سعی کنند که بدون مراجعه به دندانپزشک و با مصرف داروهای مسکن درد آن را تسکین دهند. چنانچه این عفونت درمان نشود و پیشرفت کند می‌تواند عوارض خطرناکی ایجاد کند.
از جمله آنها می‌توان به استئومیلیت (Osteomyelitis)، کیست دندان، سلولیت، آبسه پارافارنکس (Parapharyngeal abcess)، سپسیس (Sepsis)، لخته در سینوس‌های مغز و غیره را ایجاد کند، اشاره کرد.

آیا دندان عفونی را می‌توان کشید؟

آیا امکان کشیدن دندان عفونی وجود دارد؟

درمان دندان عفونی به شدت عفونت آن بستگی دارد. به طور معمول در مواردی که میزان عفونت دندان زیاد نباشد، داروهای آنتی بیوتیک برای خشک کردن عفونت تجویز می‌شوند. اما اگر عفونت پیشرفت کرده باشد، دندانپزشک دیگر نمی‌تواند دندان را نجات دهد.
به همین دلیل ابتدا با تجویز آنتی بیوتیک و همچنین تخلیه نواحی عفونی اقدام به خشک کردن عفونت کرده و سپس با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی، اقدام به کشیدن دندان می‌کند.

علائم عفونت دندان

عفونت دندان چه علائمی دارد؟

دندانی که دچار عفونت شده است معمولاً یک یا همه علائم زیر را دارد:

  1. احساس دندان درد این مورد جزو شایع‌ترین علائمی است که یک دندان عفونی می‌تواند داشته باشد.
  2. احساس درد در ناحیه فک، گوش یا گردن (معمولاً در همان سمتی که دندان درد می‌کند.) این درد زمانی ایجاد می‌شود که عفونت کمی پیشرفت کرده باشد. معمولا هم عفونت دندان به نواحی فک، گوش و گردن منتشر می‌شود. به همین دلیل هم این نواحی درد را تجربه می‌کنند.
  3. درد دندانی که هنگام خوابیدن بیشتر می‌شود. درد دندان معمولا شب‌ها بیشتر خود را بروز می‌دهد. به همین دلیل خیلی از افراد نمی‌توانند خواب خوبی داشته باشند.
  4. حساسیت به فشار ناشی از جویدن غذا در دهان زمانی که دندان دچار عفونت شده باشد، با اندک فشاری ممکن است عصب زیرش را تحریک کند. در چنین مواقعی، فرد درد زیادی را تجربه خواهد کرد.
  5. حساسیت به خوردن غذاها و نوشیدنی‌های گرم یا سرد زمانی که دندان عفونی شده باشد، فرد نمی‌تواند به راحتی مواد سرد یا گرم مصرف کند. چرا که به اندک تماسی با چنین موادی، فرد درد و حساسیت زیادی را تجربه می‌کند.
  6. ورم گونه عفونت گاهی اوقات آبسه‌هایی ایجاد می‌کند. این آبسه‌ها دچار تورم قسمت‌های مختلف صورت می‌شوند. در اغلب اوقات، گونه فرد دچار تورم می‌شود.
  7. ورم غده‌های لنفاوی، لوزه و گردن غدد لنفاوی که در ناحیه گردن و لوزه‌ها قرار دارند، نزدیک‌ترین غدد لنفاوی به دندان‌اند. به همین دلیل هم با عفونی شدن دندان، این نواحی دچار تورم خواهند شد.
  8. تب در مواردی که عفونت دندان پیشرفت کرده باشد، تب بیشتر بروز خواهد کرد.
  9. بوی بد دهان زمانی که عفونت در قسمتی از دهان تجمع پیدا کند، در اکثر بیماران، بوی بدی ایجاد می‌کند. به همین دلیل هم فرد از بوی بد دهان خود شکایت می‌کند.
  10. احساس طعم ناخوشایند در دهان طعم ناخوشایند در دهان نیز جزء علائمی است که با بروز عفونت، بروز پیدا می‌کند.

نحوه کشیدن دندان عفونی

نحوه کشیدن دندان عفونی چگونه است؟

دندانپزشک قبل از کیشدن دندان، ممکن است آنتی بیوتیک برای بیمار خود تجویز کند. این کار را برای کاهش بار عفونت انجام می‌دهد تا راحت‌تر بتواند دندان را خارج کند.
به طور کلی، مراحل انجام این درمان عبارت‌اند از:

  1. در قدم اول، استخوان دندان و اطراف آن به طور موضعی بی حس می‌شود تا شما دردی احساس نکنید.
  2. سپس دندانپزشک اقدام به لق کردن و شل کردن ریشه دندان در حفره می‌نماید. این کار از طریق ابزار مخصوص انجام می‌گیرد.
  3. در مرحله بعدی، با استفاده از ابزار مخصوص با اعمال فشار کوچکی بر دندان آن را جدا می‌نماید.
  4. در نهایت محل مورد نظر بخیه زده خواهد شد.

یکی دیگر از روش های کشیدن دندان عفونی، کشیدن دندان به کمک لیزر است و توسط جراح لثه صورت می‌گیرد. در این روش شل کردن و جدا کردن دندان از بافت‌های متصل به آن راحت‌تر و با کمترین میزان آسیب به بافت‌های مجاور انجام می‌شود. بیمار کمترین میزان خونریزی را خواهد داشت. همچنین امکان بهبودی سریع‌تر پس از انجام این درمان، وجود خواهد داشت.

قیمت کشیدن دندان عفونی

موارد مختلفی در تعیین هزینه کشیدن دندان عفونی نقش دارند. به طور کلی این هزینه در مقایسه با هزینه کشیدن دندان‌های پوسیده‌ای که دچار عفونت نشده‌اند، بیشتر است. علت این امر این است که کشیدن دندان‌های عفونی روند حساس‌تری دارد.
کلینیک دندانپزشکی دکتر فاطمه لبافی برای کمک به کاهش هزینه‌های انجام این درمان شرایطی را برای شما عزیزان فراهم کرده است. شما عزیزان می‌توانید با استفاده از تخفیفات موجود در سایت، بتوانید این درمان را هرچه سریع‌تر با صرف کمترین هزینه انجام دهید. قیمت کشیدن دندان عفونی در مطب دکتر لبافی بین ۸۰۰,۰۰۰ تومان (هشتصد هزار تومان) تا ۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان (یک میلیون و پانصد هزار تومان) است.

فیلم کشیدن دندان عفونی

بعد از کشیدن دندان عفونی چه باید کرد؟

مراقبت‌های لازم بعد از کشیدن دندان عفونی

از جمله مراقبت‌هایی که بعد از کشیدن دندان آبسه کرده و عفونی باید انجام داد، موارد زیر هستند:

  1. بهبودی سریع زخم و جای دندان کشیده شده تا حدود زیادی به رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. پس به این مورد توجه زیادی داشته باشید.
  2. آنتی بیوتیک‌هایی که دندانپزشک برایتان تجویز کرده است را در زمان مقرر مصرف کنید.
  3. آب دهان خود را با شدت خارج نکنید تا لخته خون ایجاد شده از بین نرود.
  4. حداقل به مدت ۴۸ ساعت از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید و مصرف مواد غذایی نرم را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  5. غذا را با سمتی که دندان خود را کشیده‌اید، نجوید و از سمت دیگر دهان برای انجام این کار استفاده کنید.
  6. در دوره بهبودی پس از انجام این درمان، سیگار نکشید.
  7. حداقل تا ۴ ساعت پس از کشیدن دندان، گاز استریل را از روی آن برندارید.
  8. تا ۴۸ ساعت پس از انجام این درمان از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.
  9. هنگام دراز کشیدن و استراحت سر خود را در سطحی بالاتر از سطح قلب قرار دهید تا از احتمال خونریزی کاسته شود.
  10. در صورت احساس درد، داروهای مسکن را مطابق با توصیه‌های دندانپزشک مصرف کنید.

عوارض کشیدن دندان عفونی

در پاسخ به این سوال که کشیدن دندان عفونی چه عوارضی دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. به وجود آمدن حفره خشک

    حفره خشک به دلیل تشکیل نشدن لخته خون در حفره و یا از بین رفتن آن در صورت تشکیل، به وجود می‌آید. این مورد یکی از شایع‌ترین عوارض کشیدن دندان برای دندان‌های دارای عفونت است. تشکیل این حفره باعث ایجاد بوی بد در دهان و همچنین قرار گرفتن استخوان پشتیبان و عصب‌ها در معرض هوا و غذا می‌شود.

  2. خطر پخش شدن عفونت در دهان

    خطر پخش شدن عفونت در دهان یکی دیگر از عوارضی است که ممکن است هنگام کشیدن دندان عفونی ایجاد شود.

  3. احتمال باقی ماندن بخش‌های عفونی در لثه

  4. در صورتی که کشیدن دندان عفونت کرده و برداشتن بافت‌های عفونی اطراف آن با دقت کافی انجام نشود، احتمال باقی ماندن عفونت در آن ناحیه و پیشرفت مجدد آن وجود خواهد داشت. به همین دلیل باید در انتخاب دندانپزشک خود دقت کافی را داشته باشید.
  5. احتمال پیشرفت عفونت به سمت سینوس‌ها

    این عارضه اغلب زمانی که دندان عقل دچار عفونت شده باشد، اتفاق می‌افتد. در مواردی که دندان عفونی، دندان عقل فک بالا باشد، احتمال انتقال عفونت به درون سینوس‌ها وجود خواهد داشت؛ به همین دلیل دندانپزشک باید هنگام کشیدن آن و برداشتن بخش‌های عفونی دقت کافی را داشته باشد تا از بروز این عارضه جلوگیری کند.

سؤالات متداول

  1. آیا با کشیدن دندان عفونت از بین می‌رود؟

    در صورت مراجعه به دندانپزشک متخصص می‌توانید بهترین درمان را انجام دهید و دندان عفونی به همراه بافت‌های عفونی اطراف آن به طور کامل برداشته شده و بهبودی کامل سریع‌تر حاصل شود.

  2. آیا کشیدن دندان عفونی خطرناک است؟

    دندانپزشکی که کار خود را با دقت کافی انجام دهد و درمان‌های لازم را به موقع اجرا کند، خطر کشیدن دندان عفونی و عوارض پس از آن را به حداقل می‌رساند.

  3. عفونت ریشه دندان چه عوارضی دارد؟

    عوارض عفونت ریشه دندان بستگی به شدت و میزان پیشرفت آن می‌تواند شامل عوارضی از جمله دندان درد، تیرگی دندان، آبسه دندان، بوی بد دهان به صورت مزمن، سردردهای مکرر، بالا رفتن ضربان قلب، خستگی مضاعف، تهوع، تب و تعریق زیاد، تنگی نفس و ورم بیش از حد صورت باشد.

  4. آیا دندانی که عفونت دارد را می‌شود عصب کشی کرد؟

    بله. در مواردی که میزان عفونت دندان شدید نباشد، امکان نجات دندان با استفاده از عصب کشی وجود خواهد داشت.

  5. آیا با کشیدن دندان کیست از بین می‌رود؟

    کیست دندان در صورتی که بزرگ و یا عفونی شود، می‌تواند به پالپ دندان آسیب وارد کند و در صورت عدم درمان به موقع، نیاز به کشیدن دندان را به وجود آورد. در چنین حالتی که امکان نجات دندان وجود ندارد، کیست را نیز به همراه دندان از جای خود خارج می‌کنند.

  6. عوارض کشیدن دندان با عفونت چیست؟

    دندانپزشکان معمولا ابتدا با انجام اقداماتی مانند تجویز آنتی بیوتیک یا خارج کردن بافت‌های عفونی، عفونت را درمان می‌کنند. بعد از اینکه عفونت کم و کمتر شد، آن دندان را می‌کشند. زیرا در غیر این صورت، احتمال پخش شدن عفونت در دهان و آسیب دیدن سایر دندان‌ها و بافت‌های نرم دهان و همچنین ایجاد مشکلات و بیماری‌های دیگر وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان