مراقبتهای بعد از پر کردن دندان؛ چند ساعت بعد از پر کردن دندان باید غذا خورد؟

مراقبتهای بعد از پر کردن دندان
فهرست محتوا
۳.۹/۵ - (۸ رای)

از طریق پر کردن دندان می‌توان پوسیدگی‌های موجود را از دهان خارج نموده و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.
اما مراقبت‌های پس از پر کردن دندان چگونه است؟ برای گرفتن نتیجه مطلوب چه بایدها و نبایدهایی را باید رعایت کنیم؟
چند ساعت بعد از پر کردن دندان باید غذا خورد؟
مراقبت‌های بعد از ترمیم دندان با راهکارهای خانگی و توصیه‌های پزشکی در این زمینه چیست؟
در این مقاله مختصر و مفید پاسخ تمام سؤالات درباره مراقبت بعد از پر کردن دندان شرح داده‌ شده‌اند.
با دکتر فاطمه لبافی همراه باشید.

نکات مهم برای مراقبت بعد از پر کردن دندان

پس از انجام این درمان باید برخی از نکات مراقبتی را رعایت کنید که در ادامه این موارد را به طور دقیق و کامل برایتان بیان کرده‌ایم:

  1. تا چند ساعت خوراکی و غذا نخورید.بعد از پر کردن دندان تا چند ساعت غذا نخورید، اما چرا؟توصیه می‌شود تا زمانی که بی حسی دندان بر طرف نشده، از خوردن غذا و یا مصرف نوشیدنی پرهیز نمایید. اما چرا؟
    در پاسخ به این سؤال باید گفت بی حس بودن دندان، مانع تشخیص شما در مورد گرم بودن یا سرد بودن غذا یا نوشیدنی می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است خوراکی خیلی داغ یا یخ مصرف کنید که دهان و دندان‌های شما توانایی پذیرش آن را نداشته باشد.
    در صورتی که بافت دهان در اثر خوردن چنین موادی آسیب ببیند، بعد از از بین رفتن اثر بی حسی، با درد و ناراحتی زیادی مواجه خواهید شد.
    علاوه بر این ممکن است در اثر بی حس بودن فضای دهان و بافت لثه‌ها، بدون اینکه متوجه شوید لب یا بخش داخلی گونه خود را گاز بگیرید و بافت دهان شما آسیب ببیند. اگر تا زمان از بین رفتن مواد بی حسی نمی‌توانید صبر کنید، بهتر است غذاهای سبک و نرم، مانند پوره سیب زمینی، ماست یا سوپ ملایم یا آب با دمای معمولی میل کنید.
  2. برای کاهش درد از قرص مسکن استفاده کنید.استفاده از قرص های مسکن برای کاهش درد پر کردن دندان، فرایند بدون دردی است. اما اگر دندان‌ها و بافت داخلی شما حساس است و آستانه درد پایینی دارید، با از بین رفتن تأثیر مواد بی حسی، در صورت داشتن درد، می‌توانید از قرص مُسکن استفاده نمایید. لازم به ذکر است که درد بعد از پر کردن دندان طبیعی است و نهایتاً تا چند روز پس از ترمیم ادامه دارد و بر طرف می‌شود. در صورت داشتن چنین دردی، اصلاً جای نگرانی نیست.
  3. از خوردن مواد غذایی سفت، جویدنی و چسبناک خودداری کنید.عدم مصرف مواد غذایی سفت بعد از پر کردن دندانسعی کنید تا چند روز پس از پر کردن، از خوراکی‌های سفت و چسبنده در وعده‌های غذایی خود استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که جویدن مواد غذایی سفت می‌تواند باعث خارج شدن مواد پر کننده از دندان شما شود و یا در حالت بدتر، شکستن دندان را به دنبال داشته باشد.
    همچنین غذاهای چسبنده ممکن است به سطح دندان شما بچسبند و زمینه ساز پوسیدگی وسیع‌تر دندان شما گردند.
    به طور کلی خوراکی‌هایی که ممکن است بین دندان‌های شما گیر کند و باعث تجمع پلاک دندانی شود، پوسیدگی دندان را تشدید می‌کنند. برای جلوگیری از چنین شرایطی لازم است بعد از هر وعده غذایی، دهان خود را مسواک بزنید و از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. همچنین استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.
  4. از طرف مقابل‌ دهانتان برای جوییدن استفاده کنید.غذا خوردن بعد از پر کردن دندانتا چند روز پس از این درمان، از سمت دیگر دهان برای جویدن غذا استفاده کنید تا حساسیت دندان از بین برود و به حالت عادی بازگردد.
    این کار باعث می‌شود تا مواد پر کننده فرصت داشته باشند در دندان شما کاملاً سفت شده و دچار آسیب نشوند.
  5. مصرف غذا و نوشیدنی‌های اسیدی و شیرین را محدود کنید.غذاهای اسیدی و شیرینی را بعد از پر کردن دندان محدود کنیدنکته بسیار مهم و قابل توجه این است که پوسیدگی دندان حتی می‌تواند از زیر مواد پر کننده رخ دهد. چگونه؟ مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرینی می‌توانند زمینه ساز بروز این پوسیدگی شوند و به گسترده شدن آن کمک کنند.
    پس برای جلوگیری از پوسیدگی مجدد، حتماً پس از مصرف خوراکی‌های شیرین مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید تا شیرینی از دهان شما خارج شود و مینای دندان در معرض تخریب قرار نگیرد.
  6. کمی ملایم و آرام‌تر غذا بجوید.آرام جویدن غذا پس از پر کردن دندانجویدن محکم و گاز گرفتن شدید، فشار بسیار زیادی روی دندان و استخوان فک ایجاد می‌کند. این مسئله می‌تواند دندان پر شده را تحت تأثیر قرار دهد و آن را دچار آسیب نماید.
    بنابراین، تا چند روز پس از پر کردن دندان سعی کنید ضمن پرهیز از مصرف خوراکی‌های سفت، آنها را به آرامی و حتی‌الامکان با سمت دیگر دهان بجوید.
  7. هنگام جویدن غذا، دهانتان را بسته نگه دارید.بسته نگه داشتن دهان در زمان غذا خوردن بعد از پر کردن دندانهمان‌طور که اشاره شد، دندان پر شده تا چند روز پس از درمان، حساس است. به منظور کاهش این حساسیت، لازم است هنگام جویدن غذا و خوراکی، دهان خود را بسته نگه دارید. این موضوع علاوه بر رعایت مبانی اخلاقی و آداب مؤدبانه غذا خوردن، ورود هوای سرد به دهان شما را کاهش می‌دهد.
    از این طریق دندان در شرایط ایده‌آل‌تری قرار می‌گیرد تا به حالت عادی برگردد.
  8. آجیل، شکلات‌های سفت یا یخ را بعد از انجام درمان نجوید.آجیل، شکلات بعد از پر کردن دندان نخوریدجویدن آجیل یا خوراکی‌های سفت علاوه بر وارد کردن فشار به دندان‌ها که در حالت ترمیم و مراقبت قرار دارند، ممکن است باعث خارج شدن مواد پر کننده از دهان شوند.
    مواد پر کننده دندان تا چند روز پس از درمان به زمان نیاز دارند تا در جایگاه خود کاملاً سفت و محکم شوند.

بعد از پر کردن دندان چه بخوریم؟

بعد از پر کردن دندان چه بخوریم

این سؤال یکی از رایج‌ترین سؤالاتی است که افراد بعد از ترمیم دندان خود می‌پرسند. این موضوع تا حد زیادی بستگی به نوع ماده پرکننده دندان دارد.
اگر از کامپوزیت برای ترمیم دندان استفاده شود، این ماده در مطب دندانپزشکی بلافاصله بعد از قرار گرفتن روی دندان با استفاده از نور آبی مخصوص سفت می‌شود.
این موضوع به شما امکان بلافاصله غذا خوردن بعد از پر کردن دندان را می‌دهد.
البته لازم به ذکر است که بهتر است از مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی مانند چای، قهوه در روز ابتدایی اجتناب نمایید.
آمالگام همانند کامپوزیت بلافاصله سفت نمی‌شود و اغلب دندانپزشکان توصیه می‌کنند تا چند ساعت پس از این درمان از غذا خوردن با طرف پر کرده دندان خود پرهیز کنید.
از جمله غذاهای مناسب بعد از این درمان عبارت‌اند از:

  1. پوره سیب زمینی
  2. پنیر نرم
  3. ماکارونی نرم
  4. سوپ
  5. اسموتی‌ها

آیا می‌توانم بعد از ترمیم دندان قهوه بنوشم؟

آیا می توان بعد از پر کردن دندان قهوه نوشید؟

 

پس از پرکردن دندان باید از مصرف نوشیدنی‌های گرم مانند قهوه یا چای خودداری کنید، زیرا لثه‌ها و دندان‌های شما همچنان بی حس هستند که از بین رفتن اثرات آن حدود ۱ تا ۳ ساعت طول می‌کشد.
بنابراین، اگر قهوه خیلی داغ باشد، حتی ممکن است احساس نکنید که دهانتان می‌سوزد.
لازم به ذکر است که اگر از ماده پر کننده کامپوزیت در درمان شما استفاده شده باشد، قهوه می‌تواند سبب تغییر رنگ آن شود.

بعد از ترمیم دندان باید از مصرف چه مواد غذایی اجتناب کنم؟

غذاهایی که بعد از پر کردن دندان باید از آنها اجتناب کنید، عبارت‌اند از:

  1. غذاهای سفت
  2. جویدنی
  3. چسبنده
  4. نوشیدنی‌های و غذاهای سرد یا گرم

نبایدهای بعد از پر کردن دندان چیست؟

بعد از پر کردن دندان از چه کارهایی باید اجتناب کرد؟

از اقدامات زیر بعد از این درمان خودداری کنید:

  1. خوردن غذاهای سفت و چسبناک

    شما نباید غذاهای سفت یا چسبنده بخورید تا از آسیب دیدگی مواد پر کننده روی دندان خود جلوگیری نمایید.

  2. مصرف نوشیدنی گرم و سرد

    دمای بسیار سرد و گرم به مواد پر کننده دندان و همچنین بافت‌های داخلی دهان آسیب می‌زند. پس از مصرف نوشیدنی‌های داغ و سرد تا زمان از بین رفتن بی حسی خودداری کنید.
    حتی بعد از بین رفتن اثر بی حسی، نباید از مواد خیلی گرم و سرد استفاده کنید، چرا که ممکن است باعث ناراحتی شما شوند.

  3. لمس کردن محل پر شده دندان با زبان یا دست

    اگر به مواد پر کننده روی دندان خود دست بزنید، ممکن است میکروب‌های روی دستانتان را به دندان‌های خود منتقل کنید. همچنین این اقدام می‌تواند سبب جابه‌جایی مواد پرکننده دندان قبل از سفت شدن آنها شود.

  4. نادیده گرفتن درد مداوم دندان

    هنگامی که بی حسی پس از این درمان از بین می‌رود، درد خفیفی را در ناحیه‌ای مورد نظر احساس خواهید کرد که کاملاً طبیعی است. با این حال، اگر التهاب و درد به مدت یک هفته ادامه یابد، باید دندانپزشک خود را مطلع کنید.

  5. دندان قروچه کردن

    اگر عادت به دندان قروچه دارید، باید از آن خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند به مواد پرکننده دندان آسیب برساند. در این صورت این مواد ترک خورده و حتی ممکن است از روی دندان بیفتند.
    راه حل رفع این مشکل استفاده از نایت گارد یا محافظ دهان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره بهتر است با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید.

  6. عدم استعمال سیگار و دخانیات

    کشیدن سیگار بعد از پر کردن دندان و حتی مصرف نوشیدنی‌های الکلی تأثیر مخربی روی سلامت دهان و مواد پرکننده دندان خواهند گذاشت. در این باره در عنوان‌های بعدی بیشتر توضیح داده‌ایم.

برای رفع حساسیت دندان بلافاصله بعد از درمان پر کردن چه کنم؟

بعد از انجام این درمان وجود مقداری درد و حساسیت طبیعی است و به مرور از بین خواهد رفت. با این حال برای کاهش آن بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  1. با دهان نفس نکشید تا هوای سرد به دندان شما برخورد نداشته باشد.
  2. می‌توانید از خمیر دندان ضد حساسیت با مشورت دندانپزشک استفاده کنید.
  3. استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن نیز مؤثر است.
  4. شست و شوی دهان با آب نمک نیز نقش مؤثری در کاهش درد و التهاب دندان دارد.
  5. از مصرف غذاهای شیرین، به ویژه آب‌نبات‌های چسبناک، غذاهای سرشار از اسید مانند مرکبات، گوجه فرنگی و قهوه خودداری کنید.

پاسخ به سؤالات پرتکرار شما عزیزان

  1. اگر بعد از پر کردن دندان دچار ناراحتی بافت لثه شدم، چه اقدامی انجام دهم؟

    در طول درمان، بافت لثه نزدیک دندان در حال پر شدن ممکن است تحریک شود و در نتیجه باعث بروز درد گردد. می‌توانید با آب نمک گرم دهان خود را بشویید تا به کاهش درد و تورم لثه خود کمک کنید.

  2. برای کنترل حساسیت بعد از پر کردن از چه دارویی استفاده کنم؟

    برای کنترل حساسیت می‌توانید از ایبوپروفن یا تیلنول استفاده کنید. البته بهتر است از دندانپزشک خود درباره مصرف این داروها مشورت بگیرید.

  3. آیا مصرف الکل بعد از پر کردن دندان مشکل ساز است؟

    به طور کلی احتمال پرکردگی ناموفق در افرادی که الکل می‌نوشند و مردان سیگاری بیش از سایرین است. البته ژنتیک در این زمینه نیز بی تأثیر نیست. نوشیدنی‌های الکلی نقش بسزایی در بروز بیماری‌های دهان و زخم‌های لثه دارند.

  4. مسواک زدن بعد از پرکردن دندان چگونه است؟

    بعد از پر کردن دندان می‌توان مسواک زد. اما توجه داشته باشید که مسواک زدن دندان پر شده باید با احتیاط انجام شود. به این ترتیب که در شب اول نباید ناحیه پر شده را مسواک کنید، اما از فردای آن روز باید همانند قبل با استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان مناسب دندان‌های خود را به آرامی تمیز کنید.

  5. تأثیر دندان قروچه در دهان بعد از پر کردن دندان چیست؟

    دندان قروچه می‌تواند به پرکردگی‌ها و دندان‌ها آسیب جدی وارد کند. در صورتی که دچار این عارضه هستید، باید دندانپزشک خود را در جریان قرار دهید و از نایت گارد یا محافظ دهان استفاده داشته باشید.

  6. تا چند ساعت بعد از پرکردن دندان چیزی نخوریم؟

    توصیه می‌شود تا ۱ الی ۲ ساعت، از غذا خوردن بعد از ترمیم دندان خودداری کنید.

  7. بعد از پرکردن دندان چه باید کرد؟

    رعایت نکات بعد از پر کردن دندان که پیش‌تر در این مطلب به طور مفصل به آنها پرداختیم، از جمله اقدامات لازم بعد از پر کردن دندان هستند که باید به آنها توجه کنید.

  8. بعد از پر کردن دندان چه بخوریم؟

    خوردن غذاهای نرم مانند پوره سیب زمینی، سوپ، تخم مرغ آب پز و همچنین خوردن بستنی بعد از ترمیم دندان (به دلیل خنک بودن آن) توصیه می‌شود.

  9. آیا مراقبت بعد از پر کردن دندان با کامپوزیت نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد؟

    به طور کلی روش‌های مراقبت از دندان پر شده مشابه هستند و فرقی نمی‌کند که این درمان با استفاده از کدام ماده پر کننده انجام شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان