تاج دندان چیست؟ | انواع تاج دندانی + هزینه، نکات مهم و سوالات رایج

تاج دندان
فهرست محتوا (کلیک کنید)
به این مقاله امتیاز دهید

تاج ها همه ی قسمت های قابل مشاهده در بالای لثه را پوشش می دهند.جنس تاج ها متنوع است و می تواند از جنس طلا ، فولادی و یا فلزی باشد. قرار دادن تاج در دهان به زمان زیاد و همچنین صرف هزینه ی زیادی نیاز دارد ولی در نهایت باعث به وجود آمدن نتایج خوشایند می شود. تعداد دفعات مراجعه برای این کار به افراد بستگی دارد ولی حداقل ۲ جلسه حضور در کلینیک دندانپزکشی نیاز است.

انواع تاج دندان

تاج دندان انواع مختلف و متنوعی دارد که با توجه به شرایط هر بیمار درست می شود :

تاج فولادی

این نوع برای مدتی و موقت به طور مثال بعد از پرکردن دندان و به منظور حفاطت از دندان های دائمی به کار گرفته می شوند و از قبل ساخته شده اند.به دلیل افتادن دندان های شیری این نوع تاج بیشتر در کودکان استفاده می شود.از مزایای دیگر آن نیز می توان به قیمت کم تر آن نسبت به مدل های دیگر اشاره کرد.

فلزات

دسته ی دیگری از تاج ها از فلزات ساخته می شوند.این فلزات شامل طلا، پلاتین، کبالت و کروم هستند.این نوع تاج در هنگام گاز گرفتن و یا جویدن به راحتی فشارهای وارده را تحمل کرده و عملکرد خوبی دارد.از مزایای دیگر آن عمر طولانی تر نسبت به سایر تاج ها و همچنین کمتر شکسته می شوند.
رنگ آن ها که همرنگ دندان نمی باشد تنها مشکل تاج های فلزی می باشد.

پرسلین

این نوع از تاج ها همرنگ دندان هستند که نسبت به فلزی یک مزیت حساب می شود.ولی بر خلاف تاج های فلزی به راحتی شکسته و یا ترک برداشته می شوند.

رزین

این تاج که از رزین ساخته می شود از تمام مدل های دیگر مقاومت کم تری در برابر شکستگی دارد ولی نسبت به آن ها ارزان تر است.

سرامیکی

همانند تاج پرسلین همرنگ دندان طبیعی می باشد افرادی که از آلرژی رنج می برند، کاندیدای خوبی برای استفاده از این نوع می باشند.

در توضیحی مختصر می توان گفت از لحاظ طول عمر تاج های از جنس طلا و فلزی از بقیه جلوتر هستند.از لحاظ زیبایی و همرنگ بودن تاج های سرامیکی و پرسلین مناسب هستند. اما با یک ترکیب خوب از متصل شدن آن ها به فلز می توان هم از زیبایی و هم از مقاومت بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تصادفی
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان