۵ روش موثر برای غلبه بر ترس دندانپزشکی به کمک دندانپزشک

روش‌های موثر برای غلبه بر ترس دندانپزشکی به کمک دندانپزشک
فهرست محتوا (کلیک کنید)
به این مقاله امتیاز دهید

اضطراب دندانپزشکی یک ترس رایج در بین مردم است و تقریباً ۳۶ درصد از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تجارب بد دندانپزشکی می‌تواند بر روی یک فرد تأثیر بگذارد، به‌ طوری ‌که به طور کامل یا تا زمانی که یک شرایط اورژانسی دندانپزشکی وجود ندارد، از رفتن به مطب دندانپزشکی اجتناب کند. به عنوان دندانپزشکان عمومی و اطفال، وظیفه ما ارائه خدمات بهداشتی دهان و دندان در محیطی امن و راحت است. خوشبختانه امروزه دندانپزشکی مانند تصویر آزاردهنده قدیمی کشیدن دندان بدون بیهوشی نیست. ما مجهز به فناوری پیشرفته و دارویی هستیم که می‌تواند به بیماران ما کمک کند تا بر اضطراب خود از تجربیات بد دندانپزشکی قبلی غلبه کنند.

فناوری پیشرفته و تکنیک‌های به روز دندانپزشکی به بیماران این امکان را می‌دهند تا از ویزیت بدون استرس بهره‌مند گردند.
شما و تیمتان می‌توانید نقش مهمی در کمک به بیماران خود برای غلبه بر اضطراب دندانپزشکی ناشی از تجربیات بد گذشته ایفا کنید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات جالبی در این باره مطالعه نمایید.

چگونه به بیماران خود برای غلبه بر ترس دندانپزشکی کمک کنیم؟

چگونه به بیماران خود برای غلبه بر ترس دندانپزشکی کمک کنیم؟

با به کارگیری چند تکنیک هوشمندانه و یک گفتگوی باز، به بیماران خود کمک خواهید کرد تا شما را به عنوان یک همسفر در مسیر مراقبت از دهان و دندان خود ببینند. در اینجا چند گزینه برای امتحان وجود دارد.

  1. استفاده از آرام بخش

    گاهی اوقات یک فرد می‌تواند از آرام‌بخش برای کمک به دستیابی به اهداف بهداشت دهان و دندان خود بهره‌مند شود. شما می‌توانید برای طیف وسیعی از روش‌ها از پروفیلاکسی گرفته تا ایمپلنت دندان آرام‌بخش دریافت کنید. نوع آرام‌بخش با توجه به سابقه سلامتی بیمار، نوع روش و ترجیحات او تعیین می‌شود. سه نوع اصلی آرام بخش عبارت‌اند از:

    • اکسید نیتروژن

      اکسید نیتروژن همچنین به عنوان گاز خنده شناخته می‌شود و کم تهاجمی‌ترین شکل آرام بخش است. این دارو به صورت استنشاقی تجویز می‌شود و می‌تواند به کاهش احساس اضطراب، ترس و حتی درد کمک کند. اکسید نیتروژن یک نوع آرام بخش آگاهانه است، به این معنی که بیمار نمی‌خوابد. مزایای آرام بخش این است که اثرات آن به سرعت زمانی که بیمار در پایان عمل خود در معرض اکسیژن ۱۰۰ درصد قرار می‌گیرد از بین می‌رود.

    • آرام بخش خوراکی

      آرام بخش خوراکی نیز یک آرام بخش آگاهانه است، اما از اکسید نیتروژن قوی تر است و قبل از یک روش درمانی تهاجمی برای قرار دادن بیمار در حالت خواب و بیدار به او داده می‌شود و با داروهای خوراکی تجویز می‌گردد. در نهایت می‌تواند باعث خواب آلودگی بیمار شود و باید با احتیاط و بسته به سابقه پزشکی بیمار مورد استفاده قرار گیرد.

    • بیهوشی عمومی

      آرام بخش IV یا بیهوشی عمومی برای بیمارانی که اضطراب شدید دارند یا به روش‌های درمانی تهاجمی مانند توان‌بخشی کامل دهان یا ایمپلنت دندان نیاز دارند توصیه می‌شود. این دارو به صورت داخل وریدی تجویز می‌شود و معمولاً تحت نظارت متخصص بیهوشی یا جراح دهان و دندان انجام می‌شود. بیمار کاملاً خواب است و هیچ کنترلی بر واکنش‌های خود ندارد، به همین دلیل است که این یک نوع آرام‌بخش مفید، اما جدی است که فقط در مواقع ضروری باید استفاده شود.

  2. یک فضای گرم ایجاد کنید.

    مطب دندانپزشکی بوی خاصی دارد، درست مانند یک ماشین جدید بوی خاص خود را دارد. برخی از افراد از بوی مطب دندانپزشکی عصبی می‌شوند و اگر در گذشته تجربیات بدی از دندانپزشکی داشته باشند، این بوها می‌توانند استرس بسیار بیشتری در آنها ایجاد کنند. شما با ایجاد یک محیط آرام و آرامش بخش برای بیماران خود به آنها کمک می‌کنید وقتی به دندانپزشک فکر کنند افکار خوشحال کننده در ذهنشان تداعی شود.
    راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به بیماران خود کمک کنید تا در مطب دندانپزشکی راحت‌تر باشند. برخی از مطب‌ها مجهز به تلویزیون‌های نصب شده روی سقف هستند یا هدفون‌های نویز گیر برای جلوگیری از شنیدن صدای دریل‌ها و دیگر ابزار ارائه می‌دهند. راه‌های عالی دیگر برای ایجاد یک فضای راحت عبارت‌اند از:

    • انتخاب رنگ‌های گرم برای دیوار و دکور
    • ارائه پتو یا بالش به بیماران
    • قدرت انتخاب خمیر دندان برای بیمار به منظور تمیز کردن دندان‌ها
    • کم نور کردن چراغ‌ها برای بیمارانی که مضطرب هستند
    • پخش موسیقی آرامش بخش
    • تضمین حریم خصوصی برای بیمارانی که اضطراب دندانپزشکی را تجربه می‌کنند.
    • ارائه یک حوله گرم برای تمیز کردن دست‌ها قبل یا بعد از عمل
  3. استفاده از داروی کاهش دهنده استرس

    برخی از بیماران هستند که تنها به کمک دارو می‌توانند ویزیت دندانپزشکی را انجام دهند، در این صورت پس از بررسی تاریخچه پزشکی بیمار و بحث در مورد نگرانی‌ها و ترس‌های او، ممکن است تجویز داروهای ضد اضطراب ضروری باشد.
    مصرف دارو چند ساعت قبل از ویزیت دندانپزشکی می‌تواند یک قرار ملاقات بدون استرس برای بیمار ایجاد کند. دیازپام (والیوم)، یک انتخاب رایج و ایده آل برای بزرگسالان مضطرب و سالم است زیرا تأثیر کوتاهی دارد و تنها حدود چهار ساعت دوام می‌آورد. این دارو می‌تواند ویزیت‌های دندانپزشکی بیمار شما را بسیار آرام‌تر کند و بیمار طی چند ساعت به حالت عادی بازگردد.

  4. ایجاد ارتباط خوب

    بسیاری از بیماران ترس یا اضطراب دندانپزشکی ناشی از تجربیات بد دندانپزشکی دارند، یکی از دلایل اصلی نگرانی آنها ترس از ناشناخته‌ها است. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای بیمار خود انجام دهید این است که با بیمار خود در مورد نگرانی‌هایش صحبت کنید. آیا آنها می‌خواهند هر مرحله از درمان را با جزئیات درک کنند؟ یا ترجیح می‌دهند در تاریکی بمانند و از تمام مراحل درمان بی اطلاع باشند؟
    مطمئن شوید که بیماران شما می‌توانند تمام سؤالات خود را بپرسند و به آنها اطلاع دهید که می‌توانند قبل و بعد از ویزیت با شما از طریق ایمیل یا تلفن در ارتباط باشند. به این ترتیب آنها احساس خواهند کرد که در اولویت هستند، و همچنین به میزان قابل توجهی استرس آنها کاهش میابد.

  5. مدیتیشن و تمرینات تنفسی

    افرادی که اضطراب ناشی از تجربیات بد دندانپزشکی قبلی دارند، ممکن است از تمرینات کاهش دهنده استرس مانند یوگا و مدیتیشن بهره‌مند شوند. تمرینات تنفسی مفید هستند، زیرا فرد را وادار می‌کند تا روی چیزهای مثبت تمرکز کند و اعصاب او را آرام می‌کند.
    تمرین تنفس آهسته می‌تواند به کند کردن ضربان قلب و کاهش استرس ناشی از التهاب کمک کند و یک جلسه آرام‌تر ایجاد کند. شما باید قبل از شروع ویزیت، تمریناتی مانند این را به بیماران توصیه کنید، بنابراین اگر بیمار در مطب دچار استرس شود، می‌تواند این تکنیک را تمرین کرده و احساس آرامش کند.

سخن آخر

درک این نکته بسیار مهم است که اضطراب دندانپزشکی یک واکنش واقعی و رایج برای بسیاری از بیماران است. به عنوان دندانپزشک، باید به بیماران خود کمک کنیم تا بر هر تجربه بد دندانپزشکی غلبه کنند و دیدگاه مثبت و نشاط بخشی نسبت به دندانپزشکی ایجاد کنیم. با انجام این کار، ما می‌توانیم کیفیت زندگی بهتری را برای بیماران خود ایجاد کنیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها عمر طولانی تری همراه با سلامت دهان و دندان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تصادفی
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان