آیا عصب کشی دندان درد دارد؟ | چرا پس از عصب کشی دچار درد میشویم؟+علل و روش کاهش

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟
فهرست محتوا
۵/۵ - (۳ رای)

زمانی که دندان پوسیده می‌شود، معمولا دندانپزشک کار ترمیم را برای آن انجام می‌دهد. اما زمانی که پوسیدگی دندان به بافت پالپ رسیده باشد، حتما باید قبل از ترمیم، عصب کشی نیز انجام شود. خیلی از افراد تصور می‌کنند این درمان درد زیادی دارد، به همین دلیل به سراغ آن نمی‌روند.
اما آیا واقعا این چنین است؟
چه دلایلی می‌توانند سبب ایجاد درد بعد از عصب کشی دندان شوند؟
چه روش‌هایی برای کاهش درد دندان عصب کشی شده وجود دارند؟
اگر شما هم جزء افرادی هستید که این سوالات برایتان پیش آمده است، این مقاله از دکتر فاطمه لبافی را تا انتها دنبال کنید!

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی، در حین درمان عصب کشی دندان، دردی را احساس نخواهید کرد. برای کاهش درد در حین درمان، دندانپزشک از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. بی‌حسی موضعی در اکثر موارد به صورت کامل اثر گذار است؛ اما در مواقع نادری که دچار آبسه دندان باشید، حدود ۱۰ روز قبل از درمان، دندانپزشک مصرف آنتی بیوتیک را برایتان تجویز می‌کند. چرا که آبسه دندان سبب ایجاد محیط اسیدی می‌شود و داروی بی‌ حسی اثر کمتری داشته و نیاز به دوز بیشتری از آن وجود داشته باشد.
اما بعد از این درمان ممکن است بیمار کمی درد و ناراحتی را تجربه کند.
اما درد ناشی از آن به هیچ عنوان غیر قابل تحمل نیست. درد بعد از عصب کشی دندان تا حدود ۳ الی ۴ روز بعد به کمک داروهای تجویزی توسط دندانپزشک، کاهش می‌یابد. داروهایی مانند ایبوپرووفن در جهت کاهش درد و آنتی بیوتیک‌ها برای کاهش عفونت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
توجه: هیچ دارویی را بدون تایید دندانپزشک خود مصرف نکنید.

دلایل درد بعد از عصب کشی دندان

دلایل درد بعد از عصب کشی دندان

بعد از عصب کشی دندان مانند هر درمان دندانپزشکی دیگری مقداری درد و ناراحتی برای بیمار وجود دارد. اما به طور کلی این درد می‌تواند به دلایل متعددی ایجاد شود که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. هایپر اکلوژن گاهی اوقات ترمیم دندان سبب می‌شود تا دندان درمان شده بیش از حد معمول بلندتر به نظر برسد. در این صورت این دندان با فشار به دندان مقابل می‌تواند مشکلاتی در حین گاز گرفتن ایجاد کند. این عارضه بعد از عصب کشی دندان می‌تواند باعث بروز درد شود. دندانپزشک متخصص در حین درمان باید مراقب این وضعیت باشد و در صورت لزوم برای جلوگیری از این اتفاق، اندازه دندان را کوتاه‌تر نماید.
  2. آسیب به بافت لثه دندانپزشک معمولا برای عصب کشی دندان از وسیله‌ای به نام رابردم برای ایجاد یک محیط ایزوله استفاده می‌کند. این وسیله به کاهش احتمال آسیب به بافت نرم و لثه کمک زیادی می‌کند. اما در صورتی که دندانپزشک از رابردم استفاده نکند، این احتمال وجود دارد که حین عصب کشی، به بافت لثه آسیب رسیده و بعد از درمان سبب درد شود.
  3. شکست درمان ریشه دندان گاهی اوقات درمان ریشه شکست خورده و سبب درد دندان می‌شود. این موضوع بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که دندانپزشک حین درمان ریشه یکی از کانال‌ها را پیدا نکند. در نتیجه این امر، یک کانال پر نشده و سبب ایجاد درد می‌شود.
  4. ورود مایع شست‌وشو دهنده به بافت نرم دندانپزشک برای اینکه بتواند کانال ریشه را به درستی شست‌وشو دهد، معمولا از سرنگ‌های شست‌و‌شو استفاده می‌کند. در واقع دندانپزشک مایع شست‌وشو را با فشار بالا به کانال ریشه وارد می‌کند. گاهی اوقات به دلیل ورود این مایع از انتهای ریشه به بافت نرم و خاصیت سمی آن، سبب ایجاد تورم و درد می‌شود.
  5. اُوِر شدن درمان ریشه دندانپزشک باید حین درمان ریشه، طول کانال را به درستی اندازه بگیرد. در صورتی که در اندازه‌گیری دچار اشتباه شود، ممکن است مواد پر کننده ریشه از انتهای آن عبور کنند. در نتیجه این امر، بیمار با درد و تورم بعد از درمان همراه خواهد بود.

روش‌های کاهش درد دندان عصب کشی شده

روش های کاهش درد دندان عصب کشی شده

برای کاهش درد و ناراحتی بعد از عصب کشی دندان، باید برخی توصیه‌ها را رعایت نمایید. برخی از مواردی که به کاهش درد دندان عصب کشی شده کمک می‌کنند، عبارت‌اند از:

  1. داروهای مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک خود را در زمان مناسب خود مصرف نمایید.
  2. بعد از بر طرف شدن بی‌حسی، از مصرف غذاهای سفت اجتناب کنید و غذاهای نرم مصرف کنید.
  3. تا چند روز از مصرف غذاهای بسیار داغ و سرد پرهیز نمایید.
  4. برای کاهش درد و التهاب می‌توانید از دهانشویه آب نمک و همچنین کمپرس یخ استفاده کنید.

موارد تعیین کننده درد بعد از عصب کشی دندان

بعد از عصب کشی دندان برخی موارد ارتباط مستقیمی با درد پس از آن دارند که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • بروز دردهای بعد از عصب کشی دندان در زنان بیشتر از مردان است.
  • در صورتی که قبل از درمان درد و ناراحتی وجود داشته باشد، احتمال افزایش بروز درد و مشکلاتی بعد از عصب کشی دندان، وجود دارد.

درمان‌های خانگی برای کاهش درد بعد از عصب کشی دندان

درمان های خانگی برای کاهش درد بعد از عصب کشی دندان

احتمالا تا به حال دستور استفاده از برخی گیاهان مانند سیر، میخک یا زنجبیل به عنوان روش‌هایی برای کاهش درد بعد از عصب کشی دندان در خانه به گوشتان خورده است!
برای درمان درد پس از این درمان بهتر است تنها به توصیه‌های دندانپزشک خود عمل کنید و به دنبال روش‌های غیر علمی و اثبات نشده نروید. چه بسا که استفاده نادرست از آنها باعث آسیب به دندان درمان شده و بافت آن شود.

سوالات متداول

  1. چه داروهایی برای کاهش درد بعد از عصب کشی دندان موثر هستند؟

    آسپرین، ایبوپروفن و استامینوفن می‌توانند به عنوان داروهای مسکن مورد استفاده قرار بگیرند. اما به طور کلی دندانپزشک با توجه به شرایط هر بیمار، داروهای مناسب را تجویز می‌کند. پس از تهیه و مصرف خودسرانه هر نوع دارویی بپرهیزید.

  2. درد بعد از عصب کشی دندان تا چند روز طول می‌کشد؟

    شرایط بیماران با یکدیگر متفاوت است، بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی را برای تمام افراد مشخص کرد. با این وجود، درد و ناراحتی حدود۳  تا ۴ روز بعد از عصب کشی دندان، طبیعی بوده که به کمک مسکن‌های تجویز شده توسط دندانپزشک کاهش می‌یابد.

  3. آیا احتمال بروز درد بعد از گذشت چند سال از عصب کشی دندان وجود دارد؟

    گاهی اوقات دندان عصب کشی شده به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دچار عفونت می‌شود و یا ترک و شکستگی در دندان عصب کشی شده ایجاد می‌شود. همچنین اگر دندانپزشک تخصص و مهارت کافی نداشته باشد، احتمال دارد که عصب کشی را ناقص انجام داده باشد که بعد از مدت زمانی، دندان مجدد نیاز به عصب کشی پیدا می‌کند. تمامی این موارد می‌توانند سبب بروز درد طولانی مدت بعد از عصب کشی دندان شوند.

  4. چه نوع دردی بعد از عصب کشی دندان طبیعی است؟

    دردی که بعد از بر طرف شدن بی‌حسی موضعی شروع می‌شود و نهایتا ۴ روز ادامه دارد. طبیعی است. همچنین این درد به مرور زمان کاهش می‌یابد.

  5. آیا درد شدید بعد از یک هفته طبیعی است؟

    خیر، درد شدیدی که تا یک هفته بعد از درمان ریشه باقی بماند، احتمالا نشان دهنده عدم موفقیت درمان است. عفونت باقی مانده در کانال ریشه می‌تواند سبب چنین دردی شود.

2 نظر در “آیا عصب کشی دندان درد دارد؟ | چرا پس از عصب کشی دچار درد میشویم؟+علل و روش کاهش

  1. پوریا سام‌نیا گفت:

    سلام میشه جواب سوال منو بدید من یک هفته ست که دندون ۵ و ۶ بالا رو عصب کشی کردم . شدیدا سرم درد می‌کنه .عصب کشی باعث سردرد میشه یا این حجم سردردم ربطی به عصب کشی نداره؟

    1. دکتر فاطمه لبافی گفت:

      سلام بعد از درمان دندان ممکن است کمی احساس درد داشته باشید باید بررسی شود که علت سردرد شما چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان