طول عمر دندان عصب کشی شده؛ آیا دندان عصب کشی شده خراب یا پوسیده میشود؟+۵ روش موثر

طول عمر دندان عصب کشی شده
فهرست محتوا
۴.۳/۵ - (۳ رای)

ممکن است شما نیز برای عصب کشی دندان اقدام کرده باشید و تصور کنید که طول عمر این دندان دائمی است. اما آیا این موضوع را می‌دانید که این دندان نیز می‌تواند خراب یا پوسیده شود؟
چه عواملی روی عمر دندان عصب کشی شده اثرگذار خواهند بود؟
طول عمر دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته چقدر است؟
در ادامه این مقاله از دکتر لبافی تمام نکات مربوط به این مورد بیان شده‌اند. پس مطالعه آن را از دست ندهید.

طول عمر دندان عصب کشی شده

طول عمر دندان عصب کشی شده

در بیشتر موارد عصب کشی دندان، آخرین راه برای نجات دندانی است که دچار عفونت شدید شده است. دندانی که تحت این درمان قرار گرفته، به دلیل عفونتی که قبلا داشته است، ضعیف‌تر شده و ممکن است تا حدود ۱۰ یا ۱۵ سال دوام داشته باشد. با توجه به مطالعات انجام شده در این زمینه، ماندگاری دندان عصب کشی شده قابل قبول است.
اما این ماندگاری بسته به رعایت بهداشت فرد و برخی عوامل دیگر می‌تواند دستخوش تغییر شود. به عنوان مثال، اگر دندانپزشک از روکش برای چنین دندانی استفاده کند، طول عمر آن چند سال بیشتر از حالت عادی خواهد بود.

عوامل موثر بر طول عمر دندان عصب کشی شده

برخی فاکتورها بر ماندگاری دندان عصب کشی شده تاثیر دارند که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. زمان درمان

    زمانی که دندان عصب کشی می‌شود، لازم است با مواد خاصی پر شود. در صورتی که برای این کار دو جلسه درمانی در نظر گرفته شود، در زمان مناسب برای درمان اقدام کرده و برای آن سهل انگاری نکنید.
    چرا که در این مدت، دندان شما فقط با پانسمان پر شده و نمی‌تواند مدت زیادی از ورود باکتری‌ها جلوگیری کند. در صورتی که باکتری‌ها مجدد به ریشه دندان وارد شوند، طول عمر چنین دندانی خیلی کمتر خواهد بود..

  2. نوع و موقعیت دندان

    دندان‌ها دارای تعداد کانال‌های متفاوتی هستند که اهمیت بسیاری بر درمان عصب کشی دندان دارد. دندان‌های جلویی معمولا تک کانال و دندان‌های عقبی، دارای تعداد کانال‌های بیشتری هستند.
    هرچه تعداد کانال دندان بیشتر باشد، احتمال شکست درمان نیز بیشتر خواهد بود. علاوه بر این نیز، دندان‌های عقبی فشار بیشتری را در زمان جویدن غذا تحمل می‌کنند؛ این یعنی طول عمر آنها نسبت به دندان‌های جلویی کمتر خواهد بود.

  3. سن بیمار

    به طور کلی رابطه مستقیمی بین سن فرد و میزان مقاومت دندان او وجود دارد. به مرور زمان با کاهش مقاومت دندان‌ها، احتمال شکستگی آنها افزایش می‌یابد. دلیل نصب روکش دندان بعد از عصب کشی به همین دلیل است. با این کار طول عمر دندان عصب کشی شده زیاد می‌شود. گاهی اوقات نیز به دلیل وسعت زیاد پوسیدگی و تضعیف ساختار دندان بعد از حذف آنها، نیاز است از پست و کور استفاده شود.

  4. جنس مواد پر کننده دندان

    بعد از عصب کشی، دندان با مواد خاصی پر می‌شود. این مواد می‌توانند شامل طلا، آمالگام و یا کامپوزیت باشند که طول عمر آنها با یکدیگر متفاوت است.

  5. خطای دندانپزشک

    گاهی به دلیل سهل انگاری دندانپزشک، ممکن است طول عمر دندان درمان شده کمتر شود. به عنوان مثال، در صورتی که دندانپزشک عفونت را به طور کامل از کانال ریشه پاکسازی نکند، احتمال شکست درمان در زمان کمتری وجود خواهد داشت. همچنین، در صورتی که مهارت کافی برای پر کردن دندان وجود نداشته باشد، مطمئنا طول عمر دندان عصب کشی شده کمتر خواهد بود.

تاثیر رعایت بهداشت دهان و دندان بر دندان عصب کشی شده

تاثیر رعایت بهداشت دهان و دندان بر دندان عصب کشی شده

بعد از غذا خوردن مقداری جرم و پلاک دندان ایجاد می‌شود که در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، باقی ماندن آنها می‌تواند پوسیدگی دندان را تشدید کند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند تاثیر به سزایی در سلامت دهان و دندان داشته باشد.

علل عصب کشی مجدد دندان

معمولا عصب کشی دندان با میزان موفقیت بالایی انجام می‌شود و احتمال عصب کشی مجدد به نسبت بسیار کمی اتفاق می‌افتد. با این حال در برخی موارد خاص، احتمال عصب کشی مجدد وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

  1. در صورتی که دندانپزشک حین درمان ریشه دندان‌های دارای چند کانال، یکی از کانال‌ها را پیدا نکند، احتمال نیاز به درمان مجدد خیلی بالا خواهد بود.
  2. گاهی به دلیل درمان ریشه اشتباه توسط دندانپزشک، مواد پر کننده ریشه از انتهای آن خارج شده و سبب آسیب به بافت نرم می‌شوند. در چنین کیس‌هایی، بعد از درمان با تورم و درد زیادی همراه بوده و نیاز به درمان مجدد دارند.

راهکارهای افزایش طول عمر دندان عصب کشی شده

راهکار های افزایش طول عمر دندان عصب کشی شده

بعد از عصب کشی دندان، برخی فاکتورها می‌توانند بر افزایش طول عمر آن تاثیر داشته باشند که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  1. بهداشت دهان و دندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت منظم تاثیر به سزایی بر افزایش طول عمر دندان عصب کشی شده دارد.
  2. مراجعه به کلینیک دندانپزشکی جهت چکاپ دندان‌ها بسیار مهم است.
  3. بعد از عصب کشی دندان تا حد ممکن باید از مصرف شیرینی جات پرهیز شود.
  4. پس از عصب کشی دندان برای افزایش دوام آن، باید از روکش دندان استفاده شود.

سوالات متداول

  1. آیا عصب کشی سبب ضعیف شدن دندان می‌شود؟

    عصب کشی به درمان پوسیدگی دندان می‌پردازد، بنابراین دندان را ضعیف نمی‌کند. اگر دندان پوسیده درمان نشود، امکان از بین رفتن آن وجود دارد. برای عصب کشی، دندانپزشک تمام بافت پالپ عفونی را از کانال دندان جدا کرده و به کمک مواد خاصی آن را پر می‌کند. این مواد ساختار دندان را تقویت می‌کنند.

  2. آیا طول عمر دندان عقل عصب کشی شده کمتر از سایر دندان‌هاست؟

    بله، دندان عقل به دلیل موقعیتی که دارد، هم در معرض فشار بیشتری قرار دارد و هم اینکه رعایت بهداشت آن سخت‌تر است. به همین دلیل طول عمر آن معمولا کمتر از سایر دندان‌هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان