عوارض و مضرات ایمپلنت دندان؛ آیا ایمپلنت عوارض دارد؟ + ۵ مورد از خطرات ایمپلنت

عوارض و مضرات ایمپلنت دندان
فهرست محتوا
۵/۵ - (۱ رای)

ایمپلنت دندان با توجه به اینکه نیاز به جراحی دارد، با عوارضی همراه خواهد بود. بسیاری از این عوارض به صورت طبیعی بعد از هر جراحی ایجاد می‌شوند و پس از مدتی از بین می‌روند. اما برخی از آنها ممکن است غیرطبیعی باشند و نیاز به توجه جدی داشته باشند. به طوری که اگر به این عوارض توجهی نشود، احتمال شکست این درمان وجود خواهد داشت.
حال می‌خواهیم بدانیم کدام عوارض ایمپلنت دندان طبیعی هستند و کدام یک نگران کننده؟
در این مطلب از دکتر فاطمه لبافی به طور مفصل درباره عوارض و مضرات ایمپلنت دندان صحبت شده است. پس اگر از این موضوع ترس دارید، حتما این مطلب را مطالعه نمایید.

ایمپلنت دندان برای این افراد خطر عوارض بیشتری دارد!

به طور کلی اکثر افراد می‌توانند برای پر کردن جای خالی دندان‌های خود از ایمپلنت استفاده کنند و عوارض جدی برای آنها به وجود نیاید. اما استثنا‌هایی نیز وجود دارند که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. به طور کلی برای ایمپلنت دندان محدودیت سنی وجود دارد، یعنی زمانی که رشد استخوان فک هنوز ادامه دارد، سن مناسبی برای انجام این درمان نیست. معمولا تا قبل از ۲۰ سالگی، ایمپلنت دندان توصیه نمی‌شود.
  2. انجام ایمپلنت برای مبتلایان دیابتی نیز قابل انجام است. اما برای آن دسته از افرادی که دیابت کنترل نشده دارند، این کار توصیه نمی‌شود؛ زیرا می‌تواند بیماری لثه و عفونت را به دنبال داشته باشد.
  3. توصیه می‌شود مادران باردار تا به دنیا آمدن فرزندشان کاشت ایمپلنت دندان را به تعویق بیندازند، زیرا می‌تواند عوارضی را برایشان به دنبال داشته باشد.
  4. افرادی که تحت درمان رادیوتراپی هستند، باید تا پایان دوره درمانی خود از انجام ایمپلنت خودداری کنند. زیرا اشعه رادیوتراپی با داشتن اثرات سمی مانع از بهبود بافت‌های لثه می‌شود.
  5. افرادی که تحت شیمی درمانی هستند، ایمنی بدنی ضعیفی دارند، بنابراین به سادگی دچار عفونت می‌شوند.
  6. انجام ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری مطلوب و موفقیت آمیز نخواهد بود، زیرا احتمال عفونت به میزان بالایی در این افراد وجود دارد.

معایب ایمپلنت دندان

معایب ایمپلنت دندانعلی رغم اینکه ایمپلنت دندان دارای فواید بسیاری است، اما معایبی نیز دارد که در زیر به بررسی کامل آنها می‌پردازیم:

  1. هزینه بالا درست است که ایمپلنت دندان هزینه بالاتری نسبت به روش‌های دیگر جایگزینی دندان دارد، اما با در نظر گرفتن فواید بی‌شمار و دائمی بودن آن می‌توان گفت که هزینه ایمپلنت دندان مقرون به صرفه است. در واقع هزینه‌های جانبی روش‌های دیگر نسبت به این روش ممکن است بیشتر هم شود.
  2. نیاز به انجام جراحی مجدد جراح برای قرار دادن ایمپلنت درون استخوان فک، حفره کوچکی را در آن ایجاد می‌کند. پس از اینکه ایمپلنت با استخوان فک جوش خورد، برای برداشتن لثه و قرار دادن اباتمنت، جراحی دیگری صورت می‌گیرد. جراحی با توجه به تزریق بی‌حسی، دردی به همراه نخواهد داشت. با توجه به نظر بیماران، درد جراحی ایمپلنت همانند پر کردن دندان در نظر گرفته شده است. البته گاهی اوقات ممکن است روشی از ایمپلنت استفاده شود که دیگر نیازی به جراحی مجدد نداشته باشد. به عنوان مثال در ایمپلنت فوری، معمولا اباتمنت در همان جلسه اول قرار داده می‌شود و دیگر نیازی به جراحی و قرار دادن آن در آینده نیست.
  3. زمان بهبودی طولانی یکی دیگر از معایب کاشت دندان با این روش، دوره نقاهت نسبتا طولانی آن است. زمان جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک بین ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد که بعد از آن، مرحله نهایی کاشت ایمپلنت انجام می‌شود.
  4. عدم موفقیت کاشت ایمپلنت اگر قبل از کاشت ایمپلنت، شرایط بیمار کامل و درست بررسی نشده باشد و دندانپزشک تخصص و مهارت کافی را برای این کار نداشته باشد، در این صورت ممکن است در کوتاه مدت و یا بلند مدت نتیجه مطلوب به دست نیاید.
    زمانی که تراکم استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت وجود نداشته باشد، ایمپلنت به درستی با استخوان جوش نمی‌خورد و ممکن است لق شود و یا از جای خود بیفتد. اما می‌توان گفت که در صورت رعایت نکات مراقبتی، میزان موفقیت ایمپلنت بالای ۹۵ درصد خواهد بود.
  5. نیاز به تعویض تاج دندانی ممکن است بعد از گذشت چند سال، رنگ تاج دندانی عوض شود که در این صورت نیاز به تعویض آن است. البته این را در نظر داشته باشید که تعویض تاج دندان، خیلی راحت قابل انجام است.

عوارض ایمپلنت دندان

 عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان با توجه به اینکه نیاز به جراحی دارد، مطمئنا با یکسری عوارضی نیز همراه خواهد بود. همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، عوارض بعد از ایمپلنت در خیلی از موارد جای نگرانی ندارند. اما برخی از آنها نیاز به اقدامات به موقعی دارند. در ادامه مهم‌ترین عوارضی که بعد از کاشت ایمپلنت با آنها مواجه می‌شوید را معرفی کرده‌ایم:

  1. عفونت در محل کاشت ایمپلنت

    ممکن است در حین جراحی و یا بعد از آن، عفونت در محل کاشت ایمپلنت به وجود بیاید. در واقع مواردی مانند بیماری‌های سیستم ایمنی، سیگار کشیدن و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان سبب عفونت می‌شوند.

  2. جابه‌جایی ایمپلنت

    احتمال بروز این عارضه در حین کاشت ایمپلنت فوری بیشتر وجود دارد. در واقع زمانی که ایمپلنت با استخوان جوش نخورده باشد و تاج دندان روی آن قرار بگیرد، این اتفاق می‌افتد. در این زمان، با بالا رفتن فشار وارد شده روی ایمپلنت، احتمال عدم موفقیت افزایش می‌یابد.

  3. عدم تراکم استخوان کافی

    در صورتی که دندانپزشک مهارت کافی نداشته و ایمپلنت را بدون در نظر گرفتن میزان تراکم استخوان انجام داده باشد، استخوان و ایمپلنت به درستی جوش نمی‌خورند و احتمال لق شدن و از دست رفتن آن وجود دارد.

  4. واکنش‌های آلرژیک

    در موارد بسیار نادر، برخی از موارد به تیتانیوم و یا فلز به کار رفته در ایمپلنت، حساسیت نشان می‌دهند. در این صورت علائمی مانند تحلیل لثه، خارش و یا تب مشاهده خواهد شد.

  5. عفونت ایمپلنت یا پری ایمپلنتایتیس

    یکی دیگر از عوارض احتمالی این روش، عفونت ایمپلنت است. این ضایعه التهابی که در برگیرنده بافت اطراف ایمپلنت است، باعث تحلیل و از دست رفتن استخوان اطراف ایمپلنت می‌شود. زمانی که بافت استخوان از بین می‌رود، قدرت نگهداری آن را نداشته و ایمپلنت از دست می‌رود.

  6. درد و احساس ناراحتی

    به طور معمول بعد از انجام هر جراحی، مقداری درد و ناراحتی برای بیمار ایجاد خواهد شد. احتمال باقی ماندن احساس درد و ناراحتی تا حدود ۳ تا ۵ روز وجود دارد که با مصرف دارو‌های مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک، کاهش می‌یابد.

  7. کبودی و تورم اطراف ناحیه عمل

    در روز‌های اول ریکاوری، تورم و کبودی‌های سیاه رنگ و آبی در اطراف ناحیه‌ای که مورد جراحی قرار گرفته، ایجاد می‌شوند که به مرور زمان از بین خواهند رفت.

  8. خونریزی خفیف بعد از عمل جراحی

    خونریزی بعد از جراحی طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. اما باید توجه داشته باشید که با مراقبت‌های لازم،‌ مانع از ایجاد عفونت در آن ناحیه شوید.

سوالات متداول

  1. آیا پوسیدگی یکی از معایب ایمپلنت دندان است؟

    تیتانیوم در برابر اسید تولید شده توسط باکتری‌ها بسیار مقاوم است. به همین دلیل، به هیچ عنوان پوسیدگی در آن مشاهده نمی‌شود. اما توجه داشته باشید که چنین مزیتی نباید مانع از رعایت بهداشت دهان و دندان شود. زیرا تاج دندان و روکش دندان که روی ایمپلنت قرار دارند، به مراقبت نیاز دارند.

  2. آیا ایمپلنت سبب به وجود آمدن سرطان در آینده خواهد شد؟

    با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط انجمن دندانپزشکی در داخل و خارج از کشور، تاکنون هیچ موردی از سرطان فک به علت کاشت ایمپلنت دندان مشاهده نشده است.

  3. آیا امکان لق شدن ایمپلنت دندان وجود دارد؟

    بله، در صورتی که بیمار نکات مراقبتی را رعایت نکند، این احتمال وجود دارد که ایمپلنت لق شود. البته گاهی نیز به دلیل عدم تخصص دندانپزشک در این زمینه، چنین مشکلی ایجاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان