مراحل ایمپلنت دندان؛ قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد؟ + ۶ مرحله ایمپلنت با فیلم

مراحل ایمپلنت دندان
فهرست محتوا
۵/۵ - (۱ رای)

به دلایل متعددی ممکن است، یک و یا دو دندان خود را از دست بدهید. جای خالی دندان علاوه بر اینکه اثر منفی بر زیبایی دندان ها و لبخند دارد، می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. برای پر کردن این جای خالی می توانید از یک روش پیشرفته به نام ایمپلنت دندان، کمک بگیرید. در ادامه مقاله شما را به طور کامل با مراحل ایمپلنت دندان آشنا خواهیم کرد.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

به طور کلی کاشت ایمپلنت دندان فقط قرار دادن دندان مصنوعی در دهان نیست و یک جراحی پیشرفته و تخصصی است. جراحی ایمپلنت جایگزینی عالی برای پروتز‌های سنتی شده است. در ادامه شما را با مراحل کاشت ایمپلنت دندان آشنا خواهیم کرد:

  1. مشاوره اولیه

    مشاوره اولیه

    در این جلسه باید در مورد تمام مسائل مهم با دندانپزشک خود مشورت کنید. در صورتی که حساسیت‌های خاصی دارید، آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. در این مرحله دندانپزشک وضعیت دهان و دندان شما را به کمک معاینه و رادیوگرافی‌های گرفته شده بررسی می‌کند. در ادامه، روش درمان، مراحل، زمان بندی، هزینه و تمام جزئیات را برای شما شرح خواهد داد.

  2. پیوند استخوانی و کشیدن دندان

    پیوند استخوانی و کشیدن دندان

    در صورتی که استخوان تحلیل رفته باشد، مانع از نگهداری و پشتیبانی ایمپلنت خواهد شد. بنابراین برای ایمپلنت دندان تراکم استخوان باید به میزان کافی وجود داشته باشد. این مرحله مهمترین بخش در کاشت ایمپلنت دندانی است؛ زیرا در زمان جویدن غذا، فشار زیادی به استخوان فک وارد می‌شود. اگر استخوان نتواند پشتیبان خوبی برای پایه ایمپلنت باشد، کاشت ایمپلنت موفقیت آمیز نخواهد بود.
    این مرحله برای تمام افراد انجام نمی‌شود و تنها کسانی که تراکم کافی استخوانی در فک خود ندارند، پیوند استخوان فک برای آنها انجام می‌گیرد. با توجه به شرایط بیمار، این مرحله ممکن است بین ۴ تا ۶ ماه زمان ببرد. پیوند استخوان برای ایمپلنت به دو روش لیفت سینوس و ریج افزایشی انجام می‌شود که در زیر به آنها اشاره شده است:

    1. لیفت سینوس

      زیر چشم و اطراف بینی، حفراتی وجود دارند که تحت عنوان سینوس شناخته می‌شوند. دیواره سینوس معمولا این حفره را از استخوان فک جدا می‌کند. اما در برخی از بیماران، تراکم استخوان نزدیک به این دیواره، خیلی کم است. به گونه‌ای که اگر پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار بگیرد، ممکن است سبب سوراخ شدن سینوس شود. دندانپزشک برای اینکه بتواند پایه ایمپلنت را در این ناحیه قرار دهد، باید با افزایش ضخامت استخوان فک، دیواره سینوس را به سمت بالا حرکت دهد. این نوع جراحی، با نام لیفت سینوس شناخته می‌شود.

    2. افزایش ریج

      در این روش، ارتفاع استخوان فک را اضافه می‌کنند. زمانی که استخوان فک از دست رفته باشد، قدرت و توان کافی برای نگهداشتن ایمپلنت دندان ندارد. علاوه بر این نیز، با تحلیل استخوان، لثه بیمار هم تحلیل می‌رود. در این صورت برای بازیابی خطوط لثه و جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان از افزایش ریج کمک می‌گیرند.

  3. قرار دادن ایمپلنت

    قرار دادن ایمپلنت

    بعد از اینکه وضعیت تراکم استخوان مشخص شد، شرایط برای کاشت ایمپلنت مهیا شده است. در این زمان بیمار تحت بی‌حسی موضعی قرار گرفته است و دندانپزشک، ایمپلنت را درون استخوان فک قرار می‌دهد. این کار حدود ۱ تا ۲ ساعت زمان می‌برد. بعد از اینکه ایمپلنت درون استخوان فک قرار گرفت، حدود ۵ ماه برای فک پایین و بالا زمان می‌برد تا استخوان با پایه ایمپلنت جوش بخورد. پس از این مدت، بیمار برای مرحله بعدی آماده خواهد شد.

  4. قرار دادن Abutment

    قرار دادن Abutment

    این بخش برای پشتیبانی از تاج به ایمپلنت پیچ می‌شود. در این زمان بافت در حال بهبود است و دندانپزشک تاج موقت را بر روی ایمپلنت قرار می‌دهد. تاج موقت حدود ۴ تا ۶ هفته در دهان باقی می‌ماند

  5. قرار دادن هلینگ کپ یا تاج موقت

    قرار دادن هلینگ کپ یا تاج موقت

    در این مرحله، دندانپزشک یک تاج موقت و یا همان هیلینگ کپ را روی ایمپلنت دندان قرار می‌دهد. این کار به بهبود بافت لثه کمک خواهد کرد. در واقع هیلینگ کپ، یک قطعه فلزی بوده و وظیفه آن کمک به شکل گیری خطوط لثه‌ است. بعد از گذشت مدتی، دندانپزشک آن را برداشته و وارد مرحله بعدی می‌شود.

  6. قرار دادن تاج دائمی

    قرار دادن تاج دائمی

    دندانپزشک یا تاج را به داخل abutmeny پیچ می‌کند و یا آن را در جای خود می‌چسباند. تاج دندان می‌تواند قابلیت جابه‌جایی داشته و یا به صورت ثابت قرار داده شود. مزیت تاج متحرک این است که می‌توانید آن را از دهان بیرون آورده و تمیز کنید.

فیلم مراحل ایمپلنت دندان

این مطلب به زودی به روز رسانی می شود.

مراحل ایمپلنت فوری

همانطور که در مقاله ایمپلنت دندان بیان شد، یک روش دیگر به نام ایمپلنت فوری وجود دارد. زمانی که بیمار تمام شرایط لازم را داشته و از تراکم استخوان کافی برخوردار باشد، می‌تواند از این روش استفاده کند. در این روش، در جلسه اول کاشت ایمپلنت انجام شده و روز بعد روکش و پروتز به شکل موقت در دهان قرار داده می‌شوند.
افرادی که یکی از دندان‌های جلویی خود را از دست داده‌اند، می‌توانند از این روش برای زیبایی لبخند خود استفاده کنند.
در واقع این افراد نیازی به گذراندن تمامی‌ مراحل ایمپلنت ندارند و در یک مرحله می‌توانند دندان از دست رفته خود را جایگزین کنند. روکش‌های موقتی که بر روی ایمپلنت قرار داده می‌شوند، اندازه کوتاه‌تری نسبت به دندان‌های مجاور خود دارند. به همین دلیل فشار زیادی به آنها وارد نخواهد شد. در ادامه درمان، بعد از جوش خوردن استخوان و ایمپلنت، روکش نهایی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

مراحل قالب گیری روکش ایمپلنت

مراحل قالب گیری روکش ایمپلنت

به همان اندازه که کاشت ایمپلنت دندان اهمیت و دقت زیادی نیاز دارد، مراحل ساخت روکش ایمپلنت نیز، از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار هستند. مراحل قالب گیری روکش ایمپلنت به شرح زیر هستند:

  1. در ابتدا، دندانپزشک تاج موقت را باز می‌کند.
  2. در ادامه، دو پیچ به ایمپلنت متصل می‌کند تا بتواند قالب گیری را از روی آنها انجام دهد.
  3. در مرحله بعد، مواد قالب گیری را روی تری ریخته و تری را روی محل مورد نظر قرار می‌دهد.
  4. بعد از مدتی، مواد قالب گیری سفت شده و دندانپزشک پیچ‌ها را شل می‌کند.
  5. با شل کردن پیچ‌ها، مواد قالب گیری به همراه آن دو پیچ، به راحتی از دهان خارج می‌شوند.
  6. در نهایت نیز قالب به لابراتوار فرستاده می‌شود.

سوالات متداول

  1. آیا کاشت ایمپلنت دندان درد دارد؟

    کاشت ایمپلنت دندان با تزریق بی‌حسی انجام می‌شود؛ بنابراین در حین درمان دردی احساس نخواهد شد. اما بعد از آن تا حدود ۱۰ روز احساس درد و ناراحتی وجود خواهد داشت که با مصرف دارو‌های تجویز شده توسط دندانپزشک کاهش می‌یابند. همچنین، یکسری نکات دیگر توسط دندانپزشک توصیه خواهند شد تا برای کاهش عوارض بعد از آن انجام شوند.

  2. زمان کاشت ایمپلنت فوری به چه صورت است؟

    در روش ایمپلنت فوری، بعد از کشیدن دندان در همان جلسه ایمپلنت کاشته می‌شود. اگر شرایط برای این کار مساعد باشند، بعد از کاشت ایمپلنت در جلسه اول، دندانپزشک یک تاج موقتی برای بیمار نصب می‌کند تا پایه ایمپلنت و استخوان فک جوش بخورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان