هزینه ارتودنسی دندان سال ۱۴۰۳؛ جدول بهترین قیمت ارتودنسی با پرداخت اقساطی و بیمه

هزینه ارتودنسی دندان سال ۱۴۰۲
فهرست محتوا
۵/۵ - (۱ رای)

لبخند عامل مهمی در زیبایی چهره می باشد و وجود دندان هایی صاف و مرتب این لبخند را زیباتر کرده و علاوه بر اینکه اعتماد به نفس فرد را برای صحبت کردن و خندیدن افزایش می دهد، به بهبود سلامت دهان و دندان نیز کمک می کند. زیبایی و مرتب بودن دندان ها در هر سنی می تواند اعتماد به نفس بی نظیر و سلامتی دندان ها را برای افراد به وجود بیاورد. برای افرادی که تصمیم به انجام ارتودنسی دندان می گیرند، حتما سوال هایی پیش می آید که یکی از مهمترین آن ها مربوط به هزینه درمان ارتودنسی می باشد، زیرا به دلیل دوره درمان طولانی تمام افراد قبل از شروع درمان می خواهند در رابطه با قیمت آن به خوبی آگاهی داشته باشند. در این مقاله به طور کامل به بررسی تمام فاکتور های مربوط به قیمت ارتودنسی می پردازیم.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی، یکی از شاخه های علم دندانپزشکی می باشد که به اصلاح نامرتبی ها و بی نظمی های دندان می پردازد که البته این تنها کار ارتودنسی نیست. ارتودنسی با صاف و مرتب کردن دندان ها، می تواند سبب بهبود کلی سلامت دهان و دندان شود، به این ترتیب که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را راحت تر می کند. علاوه بر این، ارتودنسی طرح لبخندی بی نظیر را برای فرد ایجاد می نماید. نتیجه ارتودنسی در کودکان به دلیل رشد طبیعی آن ها، بسیار سریع تر رخ می دهد، اما این درمان برای بزرگسالان نیز، به کمک روش های پیشرفته بسیار عالی پیش می رود. ارتودنسی، انواع مختلفی دارد که دندانپزشک با توجه به وضعیت بیمار بهترین نوع درمان را برای بیمار انتخاب می کند. با تمام مزایای ارتودنسی دندان که بیان شد، صرف وقت و هزینه برای این درمان بسیار ارزشمند خواهد بود.

عوامل موثر بر هزینه ارتودنسی

مواردی وجود دارند که هزینه ارتودنسی را تحت تاثیر قرار می دهند که در زیر به این موارد اشاره شده است:

  1. شدت ناهنجاری

    با توجه به اینکه میزان ناهنجاری به چه پروسه ای از درمان نیاز دارد، بر روی زمان و قیمت ارتودنسی موثر است.

  2. موقعیت جغرافیایی

    موقعیت جغرافیایی کلینیک دندانپزشکی نیز می تواند برای قیمت ارتودنسی تاثیر گذار باشد. شهر و منطقه آن، می توانند اثر مستقیمی بر روی هزینه درمان داشته باشند.

  3. سن

    ارتودنسی در تمام سنین امکان پذیر است، اما به نتیجه رسیدن دوره درمان در سنین بزرگسالی طولانی تر بوده که هزینه های بیشتری را در پی خواهد داشت.

  4. نوع درمان ارتودنسی

    ارتودنسی دارای درمان های متفاوتی می باشد که با توجه به نوع درمان ارتودنسی، هزینه آن متفاوت می باشد. ارتودنسی متحرک هزینه کمتری بر خلاف دیگر انواع ارتودنسی مانند ارتودنسی دیمون، ارتودنسی با الاینر شفاف و ارتودنسی لینگوال که هزینه بیشتری را به خود اختصاص داده اند. ارتودنسی نامرئی دارای پیچیدگی هایی می باشد، ضمن اینکه هزینه های لابراتوار، تکنولوژی و تعداد پلاک نیز سبب بالاتر بودن هزینه این روش می باشند. در نوع لینگوال، براکت ها مخفی می باشند، به همین جهت هزینه بیشتری را شامل می شود.

  5. مدت زمان درمان

    در صورتی که میزان ناهنجاری زیاد باشد، زمان بیشتری را به خود اختصاص می دهد که به همین جهت سبب افزایش هزینه خواهد شد.

  6. تخصص دندانپزشک

    تخصص و مهارت دندانپزشک تاثیر به سزایی بر هزینه درمان ارتودنسی دارد، اما باید این نکته را در نظر گرفت که برای کاهش عوارض بعد از درمان، حتما ارتودنسی را نزد متخصص ارتودنسی انجام دهید.

  7. هزینه های جانبی

    برخی مواقع امکان دارد که در کنار ارتودنسی نیاز به انجام درمان های دیگری وجود داشته باشد که هزینه را تحت تاثیر قرار می دهد.

  8. بیمه

    با توجه به اینکه برخی از ارگان های خاص، هزینه ای را به عنوان بیمه ارتودنسی در نظر گرفته اند، می تواند بر قیمت کلی ارتودنسی تاثیر داشته باشند.

  9. انتظار بیمار

    برخی از بیماران تنها به دنبال صاف و مرتب کردن دندان های خود هستند، در حالی که برخی دیگر به دنبال تغییر فرم صورت خود می باشند. در این صورت هزینه درمان این دو گروه با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

هزینه انواع ارتودنسی سال ۱۴۰۳

ارتودنسی برای تمام افراد یکسان انجام نمی شود، بنابراین هزینه یکسانی نیز نخواهد داشت. در زیر به بررسی هزینه انواع درمان های ارتودنسی می پردازیم:

  1. هزینه ارتودنسی ثابت

    ارتودنسی ثابت کامل ترین و رایج ترین درمان ارتودنسی می باشد که از ابزاری مانند سیم، نوار و براکت ها استفاده می شود. در این روش، دندانپزشک بعد از چسباندن براکت ها از میان آن ها سیم را عبور می دهد. هزینه ارتودنسی ثابت برای یک فک تقریبا بین ۴ الی ۵ میلیون تومان می باشد.

  2. هزینه ارتودنسی متحرک

    در این روش متخصص ارتودنسی از فک بالا و پایین بیمار قالبی تهیه می کند و در ادامه به کمک قالب ها، پلاک ها تهیه می شوند. ارتودنسی متحرک نه تنها سبب اصلاح مشکلات دندانی می گردد، بلکه می تواند کاربردی برای درمان ناهنجاری های استخوان فک داشته باشد. به همین جهت برای افراد کم و سن سال بسیار مناسب می باشد. در این روش بیمار می تواند هنگام غذا خوردن پلاک ها را برداشته و بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دوباره از آن ها استفاده نماید. هزینه درمان ارتودنسی متحرک از هزینه ارتودنسی ثابت کمتر می باشد.

  3. هزینه ارتودنسی جراحی فک

    در برخی موارد برای درمان ناهنجاری های دهان و دندان، ارتودنسی به تنهایی کافی نمی باشد و بعد از آن جراحی فک درمان را تکمیل می نماید. به دلیل اینکه این نوع ارتودنسی پیچیدگی های بیشتری نسبت به روش های دیگر دارد و همچنین گاهی شامل دو مرحله ارتودنسی قبل از عمل و ارتودنسی بعد از عمل می باشد، بنابراین هزینه بالاتری نیز خواهد داشت. حدود این هزینه در سال ۱۴۰۲ تقریبا مانند هزینه جراحی فک یعنی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان بوده است.

  4. هزینه ارتودنسی دیمون

    بهترین روش درمان برای اصلاح ناهماهنگی دندان ها، ارتودنسی دیمون یا ام بی تی می باشد. این نوع روش بسیار راحت تر و سریع تر از بقیه روش های ارتودنسی می باشد، اما هزینه بالاتری دارد. براکت های دیمون و سیم های مخصوص این روش، به تنهایی گران تر از دیگر از ابزارات می باشند. هزینه ارتودنسی دیمون برای یک فک حدود ۱۰ میلیون تومان بوده یعنی چیزی حدود ۶ میلیون تومان بیشتر از ارتودنسی می باشد.

  5. هزینه ارتودنسی لینگوال

    سیستم پیچیده این نوع ارتودنسی به این شکل است که اجزای آن پشت دندان ها نصب می شوند. با توجه به سختی و پیچیدگی بیشتر این روش، هزینه بیشتری نسبت به ارتودنسی ثابت به خود اختصاص داده است. قیمت ارتودنسی لینگوال برای یک فک حدود ۶ تا بیش از ۱۰ میلیون تومان می باشد.

  6. هزینه ارتودنسی نامرئی اینویزیلاین

    نوعی دیگر از روش های ارتودنسی، روش ارتودنسی نامرئی می باشد که دندانپزشک قالب های پلاستیکی شفافی را برای بیمار تهیه می کند. این قالب ها به تعویض دو هفته یک بار نیاز دارند. اولین بار شرکت آمریکایی اینویزیلاین این پلاک ها را به علم دندانپزشکی ارائه داد. هزینه استفاده از این روش بسیار گران تر از روش های دیگر ارتودنسی می باشد و حدود ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان برای دو فک می باشد.

  7. هزینه ارتودنسی نامرئی با براکت های سرامیکی

    یکی از روش های ارتودنسی که بین بزرگسالان بسیار مورد پسند واقع شده است، ارتودنسی نامرئی با با براکت های سرامیکی می باشد. هزینه آن حدود ۷ میلیون تومان می باشد.

قیمت ارتودنسی دندان سال ۱۴۰۰

با توجه به مسئله کاهش ارزش ریال در سال ۱۴۰۲، به همین جهت هزینه ارتودنسی سال ۱۴۰۲ حدود ۲ برابر هزینه آن در سال ۱۴۰۲ شده است و هزینه ارتودنسی نامرئی نیز حدود ۳ برابر سال ۱۴۰۲ می باشد. این ۳ برابر شدن به علت ساخته شدن این نوع از ارتودنسی در خارج از کشور می باشد. به طور کل در سال ۱۴۰۲ هزینه ارتودنسی بین ۱۰ تا ۲۰ ملیون تومان می باشد.

نحوه پرداخت هزینه ارتودنسی

تقریبا در تمام کلینیک های دندانپزشکی بخشی کمی از هزینه درمان به جهت تهیه دستگاه های ارتودنسی، در ابتدا پرداخت می شود و سایر هزینه به شکل اقساطی پرداخت می گردد. البته برخی از دندانپزشکان این هزینه را به صورت چند فقره چک دریافت می کنند که این نحوه پرداخت بسیار نادر است.

آیا بیمه هزینه ای را بابت ارتودنسی پرداخت می کند؟

آیا بیمه هزینه ای را بابت ارتودنسی پرداخت می کند؟

برخی از بیمه های درمانی هزینه ای را بابت ارتودنسی به افراد زیر مجموعه خود پرداخت می کنند. اگر دارای بیمه تکمیلی هستید، حتما قبل از شروع درمان اطلاعات لازم را از بیمه درمانی خود دریافت کنید. در صورتی که ارتودنسی جنبه زیبایی نداشته باشد، برای افرادی که دارای مشکلاتی مانند درد فک، درد صورت و گردن و بیماری های لثه می باشند، بیمه بخشی از هزینه درمان را پرداخت می کند. در شرایطی که برخی از افراد بیمه درمانی ندارند و انجام ارتودنسی برای سلامت کودک ضروری باشد، گاهی متخصص ارتودنسی هزینه ارتودنسی را معاف از مالیات برای بیمار محاسبه خواهد کرد.

چگونه می توان هزینه ارتودنسی را کاهش داد؟

چگونه می توان هزینه ارتودنسی را کاهش داد؟

برای کاهش هزینه درمان ارتودنسی باید با یک ارتودنتیست خوب مشورت کنید تا دندانپزشک شرایطی را برای شما در نظر بگیرد. باید توجه داشته باشید که رعایت دستورالعمل های متخصص ارتودنسی حین و بعد از درمان در جهت کاهش هزینه ارتودنسی موثر است. برخی از این مراقبت ها عبارتند از:

  1. جلسات ارتودنسی خود را جدی بگیرید و به طور منظم آن ها را دنبال کنید.
  2. بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید و نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح را از دندانپزشک خود بیاموزید.
  3. مصرف غذا های چسبناک و سفت را به حداقل برسانید.
  4. بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و اجازه باقی ماندن مواد غذایی و پلاک را بین براکت ها ندهید.

سوالات متداول

  1. چگونه می توان از هزینه های اضافی ارتودنسی، در طول درمان جلوگیری کرد؟

    شکستن براکت ها در طول درمان ارتودنسی مهمترین دلیل هزینه اضافی ارتودنسی می باشد که در صورت مراقبت های لازم از براکت ها می توان به راحتی مانع به وجود آمدن این هزینه اضافی شد.

  2. آیا با توجه به میزان ناهنجاری، هزینه درمان متفاوت است؟

    گاهی اوقات ارتودنسی معمولی به تنهایی نمی تواند به رفع ناهنجاری دهان و دندان بپردازد. در برخی مواقع نیاز به کشیدن یک یا چند دندان وجود دارد و گاهی نیاز به جراحی فک می باشد. بنابراین با توجه به شدت ناهنجاری، هزینه درمان متفاوت خواهد بود و در صورت بیشتر بودن شدت ناهنجاری، هزینه ارتودنسی بیشتر خواهد بود.

  3. نوع براکت در هزینه ارتودنسی چه تاثیری دارد؟

    انواع براکت ها قیمت های متفاوتی با هم دارند. براکت های نوع دیمون هزینه بالاتری نسبت به براکت های سرامیکی و فلزی دارند.

  4. در حین درمان ارتودنسی چه هزینه های فرعی دیگری وجود دارند؟

    برخی عوامل مانند هزینه آزمایشات و تصویر برداری های مربوطه، دارو، مسواک، نخ دندان، کیت های مخصوص ارتودنسی، ارتودنسی رنگی و رفت و آمد به عنوان هزینه های فرعی درمان محسوب می شوند.

  5. تاثیر قیمت ابزار و مواد ارتودنسی به چه صورت می باشد؟

    هزینه مواد و ابزار های ارتودنسی به دلیل اینکه وارداتی هستند، با ارز محاسبه می شوند. با این وجود متخصص ارتودنسی با توجه به نوسانات ارز، هزینه تمام شده ارتودنسی را در ابتدا برای بیمار محاسبه خواهد کرد.

  6. هزینه ارتودنسی نامرئی چه تفاوتی با ارتودنسی مرئی دارد؟

    ارتودنسی نامرئی گران تر از ارتودنسی معمولی می باشد. ارتودنسی سرامیکی که همرنگ دندان می باشد، هزینه بیشتری نسبت به ارتودنسی با براکت های فلزی را شامل می شود.

  7. اگر ارتودنسی به دلیل هزینه بالا به تعویق بیفتد، چه اثراتی به دنبال دارد؟

    باید این نکته را در نظر داشته باشید که ارتودنسی علاوه بر زیبایی، بیشتر به علت درمانی انجام می گیرد، بنابراین به تعویق انداختن آن به دلیل هزینه، اصلا دلیل موجهی نمی باشد. به تعویق انداختن ارتودنسی می تواند اثراتی مانند پوسیدگی دندان ها و فشار بیشتر روی فک داشته باشد. امروزه با داشتن شرایط قسطی برای پرداخت هزینه ارتودنسی، نگران قیمت آن نباشید و در رابطه با هزبنه ارتودنسی با دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

2 نظر در “هزینه ارتودنسی دندان سال ۱۴۰۳؛ جدول بهترین قیمت ارتودنسی با پرداخت اقساطی و بیمه

  1. بیتا تینا‌مهر گفت:

    هزینه ارتودنسی معمولی بیشتره یا ارتودنسی نامرئی؟

    1. دکتر فاطمه لبافی گفت:

      سلام هزینه درمان ارتودنسی علاوه بر روش این درمان تحت تاثیر موارد بسیاری است بهتر است ویزیت شوید و پس از در نظر گرفتن تمامی شرایط اطلاعات دقیق تری از هزینه درمان ارتودنسی خود به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان