جرمگیری دندان در ارتودنسی: قبل، حین یا بعد از آن؟ + نکات مهم

جرمگیری دندان در ارتودنسی
فهرست محتوا
۵/۵ - (۲ رای)

آیا می‌دانستید که خطر پوسیدگی دندان و مشکلات لثه در زمانی که از بریس و دستگاه‌های ارتودنسی استفاده می‌کنید ممکن است بیشتر باشد؟
در این صورت آیا هر فردی که درمان ارتودنسی را انجام دهد، با چنین مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد؟
شاید به فکر جرم گیری دندان در ارتودنسی افتاده باشید و یا شاید ارتودنتیست این درمان را به شما پیشنهاد داده باشد. به نظر شما دلیل جرم گیری بعد از ارتودنسی چیست؟
در این مقاله بسیار مفید، پاسخ تمام این سؤالات و سوالات مربوط به جرم گیری ارتودنسی را مطالعه خواهید کرد.
با دکتر فاطمه لبافی همراه باشید.

محتوای صوتی مطلب جرمگیری دندان ارتودنسی

جرم گیری دندان قبل از ارتودنسی، آیا ضرورت دارد؟

آیا حتما باید قبل از ارتودنسی، دندان ها را جرم گیری کرد؟

یکی از مهم‌ترین زمان‌هایی که جرم گیری دندان بیش از پیش اهمیت می‌یابد، قبل از اقدام به درمان ارتودنسی است. در واقع یک متخصص ارتودنسی باتجربه به خوبی می‌داند چه مواردی در حین درمان می‌توانند برای بیمار و روند درمانی اختلال و مشکل ایجاد کنند.
یکی از این موارد بسیار مهم که علاوه بر به خطر انداختن سلامت دهان فرد، در روند درمان ارتودنسی نیز اختلال ایجاد می‌کند، بروز جرم و پلاک‌های دندانی است.
این جرم و پلاک‌ها به مرور فضای بین دندان‌ها را پر می‌کنند و سبب بروز مشکل در جابه‌جایی دندان‌ها در طول درمان می‌شوند. در صورتی که میزان جرم و پلاک خیلی زیاد باشد، ممکن است سبب پوسیدگی دندان و در نتیجه شکستگی آن در حین درمان ارتودنسی شود. حتی در مواقع خیلی شدیدتر، با توجه به لق شدن دندان، می‌توانند کل پروسه درمانی را با شکست مواجه کنند.
بنابراین، اهمیت سلامت دهان و جرم گیری قبل از ارتودنسی مطرح است و یک متخصص در ابتدا این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

آیا در حین درمان ارتودنسی نیاز به جرمگیری دندان است؟

جرم گیری دندان در حین درمان ارتودنسی

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های حین درمان ارتودنسی، جرمگیری مرتب است.
در طول درمان به دلیل وجود بریس‌ها در دهان، لازم است دقت بیشتری برای تأمین بهداشت دهان و دندان داشته باشید. ممکن است وجود دستگاه‌ها باعث شود دندان‌های شما جرم بیشتری بگیرند.
همان‌طور که بیان شد، وجود جرم دندان علاوه بر آسیب به سلامت دندان‌ها و لثه می‌تواند سبب اختلال در روند درمان ارتودنسی گردد. زمانی که شما درمان خود را شروع می‌کنید، ارتودنتیست به طور دقیق به چنین مواردی توجه دارد و در طول درمان تمام نکات لازم را مد نظر قرار می‌دهد.
در این شرایط اگر ارتودنتیست صلاح ببیند، جرمگیری را برای از بین بردن جرم دندان ارتودنسی شده در حین درمان برای شما انجام خواهد داد.
این را هم در نظر داشته باشید که پروسه درمان ارتودنسی معمولا بیش از یک سال به طول می‌انجامد. یک فرد عادی معمولا هر ۶ ماه به جرم گیری نیاز پیدا می‌کند. حال فردی که در دهان خود بریس دارد، به دلیل افزایش احتمال تجمع باکتری، معمولا نیاز بیشتری به جرم گیری دندان ارتودنسی شده در طول دوره درمان خواهد داشت.

جرم گیری دندان بعد از ارتودنسی

بعد از درمان ارتودنسی، فرد همانند یک فرد عادی نیاز به درمان جرم گیری خواهد داشت. چرا که دندان‌ها به دلیل عدم رعایت بهداشت اصولی در اکثر افراد، بعد از مدتی جرم می‌گیرند. علاوه بر این نیز، در افرادی که این درمان را انجام داده‌اند، احتمالا بعد از آن از رتینر استفاده کنند. استفاده از این ابزارها، احتمال تجمع پلاک و در نتیجه تشکیل جرم را افزایش می‌دهند. به همین دلیل باید جرم گیری دندان بعد از ارتودنسی را نیز مورد توجه قرار داد.

جرمگیری در ارتودنسی ثابت یا متحرک؟

ارتودنسی ثابت بیشتر نیاز به جرم گیری دارد یا ارتودنسی متحرک؟

در ارتودنسی ثابت، وسایل ارتودنسی روی دندان‌ها قرار داده می‌شوند و بیمار تا انتهای درمان قادر به برداشتن آنها از دهان خود نخواهد بود، بنابراین طبیعی است که در حین این درمان دندان‌ها جرم بیشتری به خود بگیرند.
لازم به ذکر است که وجود این دستگاه‌ها در دهان تا حدودی رعایت بهداشت دهان و دندان را نیز دشوارتر خواهد کرد.
اما در ارتودنسی متحرک، بیمار در زمان مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، می‌تواند پلاک ارتودنسی خود را از دهان خارج کند و به طور عادی مسواک بزند. در نتیجه سلامت دهان بیشتر حفظ می‌شود؛ لذا اگر از روش‌های ثابت این درمان استفاده می‌کنید، بیشتر به جرم گیری نیاز دارید.

آیا جرم گیری سبب کنده شدن براکت‌های ارتودنسی می‌شود؟

دستگاه‌های جرم گیری تنها به منظور برداشتن جرم و پلاک‌های دندانی کاربرد دارند و نمی‌توانند در از بین بردن چسب ارتودنسی نقشی داشته باشند. به همین دلیل این درمان نمی‌تواند منجر به کنده شدن براکت ارتودنسی شود.
لازم به ذکر است که جرم گیری در حین درمان ارتودنسی باید توسط ارتودنتیست انجام شود، مگر اینکه متخصص شما را به دندانپزشک دیگری ارجاع داده باشد.
البته این موضوع را هم در نظر بگیرید اگر یک دندانپزشک از تخصص و مهارت کافی برخوردار نباشد، ممکن است درمان ارتودنسی شما را در حین انجام جرم گیری با اختلال مواجه کند.

آیا جرمگیری دندان در حین درمان ارتودنسی عوارضی دارد؟

آیا جرم گیری دندان در ارتودنسی دارای عوارض است؟

یکی از نکاتی که همه بیماران باید به آن توجه کنند، عوارض عدم برداشت جرم دندانی است. در واقع بیمار باید بداند که این عوارض از عوارض بعد از جرم گیری خیلی بیشتر و پرهزینه‌تر هستند.
بنابراین، اگر متخصص ارتودنسی تشخیص دادند که شما نیاز به چنین اقدامی در طول درمان خود دارید، باید به ایشان اعتماد کنید.
پس از این کار تا چند روز احساس حساسیت خواهید داشت که به مرور رفع می‌گردد و جای نگرانی ندارد. همچنین، ممکن است بعد از جرم گیری، تا مدت محدودی تورم و خونریزی جزئی را تجربه کنید.

آیا ممکن است جرم گیری در ارتودنسی سبب لق شدن دندان‌ها شود؟

آیا جرم گیری سبب لق شدن دندانها در ارتودنسی می شود؟

گاهی این سؤال برای برخی از افراد ایجاد می‌شود و نگرانی‌هایی از این بابت دارند. باید گفت که این احتمال بسیار ضعیف است، اما در صورتی که نزد دندانپزشک غیر مجرب این کار را انجام دهید، ممکن است احتمال چنین عارضه‌ای وجود داشته باشد.
شما در زمان درمان ارتودنسی باید تمام اقدامات دندانپزشکی خود را با ارتودنتیست هماهنگ کنید.
البته یکی از نکاتی که خیلی از بیماران به آن توجه نمی‌کنند، این است که جرم دندانی خود عاملی برای لق شدن دندان است. این یعنی قبل از درمان جرم گیری، احتمالا جرم سبب لق شدن دندان شده و سپس جای بافت نرم را پر کرده است. در چنین شرایطی، طبیعی است که بعد از برداشتن جرم، دندان لق شود. در صورت بروز چنین عارضه‌ای، باید بدانید که حضور چنین جرمی، می‌تواند مشکلات خیلی بیشتری برای شما به وجود آورد. به همین دلیل لق شدن و افتادن آن دندان با جرم گیری، نسبت به عدم برداشت جرم، گزینه بهتری است.

آیا جرمگیری می‌تواند سبب برداشتن چسب‌های اضافی ارتودنسی گردد؟

یکی از اصلی‌ترین سؤالات بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفتند، این است که آیا امکان برداشتن چسب‌های اضافی ارتودنسی با استفاده از جرم گیری وجود دارد یا خیر؟در این خصوص باید بدانید که ارتودنتیست، بلافاصله بعد از چسباندن وسایل ارتودنسی، چسب‌های اضافه را با استفاده از روش‌های مختلفی حذف می‌کند. این یعنی بعد از آن و زمانی که دندانپزشک بخواهد جرم گیری انجام دهد، چسب اضافه‌ای روی دندان وجود ندارد که با جرم گیری کنده شود.

فیلم جرم گیری دندان ارتودنسی

این مطلب به زودی به روز رسانی می‌شود.

پاسخ به سؤالات پرتکرار شما در این زمینه

  1. چگونه تعداد دفعات مورد نیاز برای جرم گیری در حین درمان ارتودنسی را کاهش دهم؟

    مسواک زدن مرتب و صحیح، استفاده مرتب از نخ دندان استاندارد و استفاده از دهان‌شویه می‌تواند در جلوگیری از تشکیل جرم‌ نقش زیادی داشته باشند.
    فراموش نکنید در طول درمان ارتودنسی لازم استبه طور مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان مخصوص استفاده کنید.
    همچنین برخی از خوراکی‌های چسبنده می‌توانند باعث تشکیل جرم بر روی دندان‌ها شوند، به ویژه در صورتی که این خوراکی‌ها بر روی دستگاه‌های ارتودنسی بچسبند و خوب تمیز نشوند. خوردن پفک و لواشک از این جمله‌اند که باید مصرفشان را به حداقل برسانید.

  2. آیا جرم گیری دندان در ارتودنسی درد دارد؟

    به طور کلی فرایند جرم گیری یک درمان ساده است و هیچ دردی برای فرد به دنبال نخواهد داشت. تنها تا چند روز وجود مقداری حساسیت و ناراحتی ایجاد می‌شود که طبیعی است و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

  3. آیا جرم گیری دندان قبل از ارتودنسی ضروری است؟

    اینکه آیا انجام این درمان قبل از ارتودنسی ضروری است یا خیر، بستگی به وضعیت دندان‌های خود بیمار دارد. دندانپزشک قبل از شروع درمان، وضعیت دندان‌ها را به طور کامل معاینه می‌کند و در صورت وجود پوسیدگی و جرم زیاد، در ابتدا برای درمان‌ آنها اقدام می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان