ارتباط درد گوش و درد دندان

دندان درد یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که ممکن است در هر سنی تجربه کنیم. حال گاهی درد دندان باعث بروز درد در نواحی دیگر بدن نیز شده و اینگونه مشکل پیچیده‌تر می‌شود. به عنوان مثال ممکن است دندان درد باعث بروز درد در ناحیه گوش‌ها شود و به عارضه‌ای حاد و غیر قابل تحمل تبدیل گردد.

اما چه ارتباطی میان درد گوش و درد دندان وجود دارد؟ کدام‌ مشکلات دهان و دندان باعث درد گوش می‌شوند؟ چگونه این دو عارضه همزمان را درمان کنیم؟ اگر این‌ها سوالات شما نیز هستند، در ادامه این بخش با دکتر فاطمه لبافی همراه باشید تا بررسی کامل و دقیق این موارد را بخوانید.

آیا علت درد گوش می‌تواند به دلیل درد دندان باشد؟

بله! چرا که درد گوش و درد دندان ارتباطی خاصی با یکدیگر دارند. همانطور که می‌دانید ناحیه فک و دندان و گوش‌ها، یک‌ عصب مشترک دارند. این عصب با نام عصب سه قلو شناخته می‌شود. حال هرگاه که دندان‌ها دچار درد شوند، این عصب درد را به گوش‌ها نیز بازتاب داده و منتقل می‌کند. در نتیجه فرد ممکن است با بروز دندان درد، گوش درد شدیدی را نیز تجربه کند‌. پس اگر شما نیز گوش دردی غیر عادی را تجربه می‌کنید، ممکن است علت بروز آن، مشکلات دهان و دندان باشند.

کدام مشکلات دهان و دندان باعث درد گوش می‌شوند؟

مشکلات دهان و دندان باعث درد گوش می‌شوند

بسیاری از بیماری‌های دهان و دندان می‌توانند باعث درد گوش و درد دندان به صورت همزمان شوند. این عارضه‌ها عبارت‌اند از:

1. آبسه و عفونت دندان
    گاهی به علت عدم رعایت بهداشت شاهد تجمع باکتری‌ها درون بافت لثه هستیم که در این صورت ممکن است فرد دچار آبسه و عفونت دندان شود. عفونت دندان با ظهور کیسه‌های چرکی روی لثه خود را نشان می‌دهد. حال اگر عفونت وارد خون شده و به ناحیه گوش‌ها نیز انتقال یابد، گوش درد شدیدی نیز احساس خواهد شد.
  2. دندان قروچه
    دندان قروچه به وضعیتی گفته می‌شود که فرد در آن به صورت غیر طبیعی دندان‌های خود را محکم روی یکدیگر فشار می‌دهد. حال در صورتی که دندان قروچه مزمن و ادامه دار باشد، باعث بروز گوش درد نیز خواهد شد.
  3. ظهور دندان عقل
    ظهور دندان عقل نیز ممکن است با درد گوش و درد دندان همراه باشد. چرا که دندان عقل معمولا رشد نامتعارفی داشته و مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.
  4. پوسیدگی دندان‌ها
    در صورتی که دندان ها دچار پوسیدگی شوند و روی آن‌ها حفره ایجاد شود، احتمالا هرگاه که دچار درد شوند، این درد به گوش‌ها نیز منتقل می‌شود.
  5. کشیدن یا جراحی دندان
    اگر دندان خود را به تازگی کشیده یا جراحی کرده‌اید، این احتمال وجود دارد که در ناحیه گوش‌ها دردی موقتی احساس کنید.
  6. التهاب استخوان فک
    و آخرین علت درد گوش و درد دندان همزمان، التهاب استخوان فک می‌باشد. استخوان این ناحیه در نزدیکی گوش قرار گرفته و طبیعی است که درد و التهاب آن به گوش‌ها نیز منتقل گردد.

چگونه تشخیص دهیم که گوش درد به دلیل مشکلات دندان است؟

تشخیص درد گوش و درد دندان همزمان بسیار ساده صورت می‌گیرد. چرا که گوش درد ناشی از مشکلات دندان با برخی علائم همراه است که با مشاهده آن‌ها می‌توانید این مسئله را به راحتی تشخیص دهید. این علائم عبارت‌اند از:

1. عفونت و ظهور کیسه‌های چرکی روی لثه
  2. تب شدید
  3. صدای وز وز درون گوش
  4. تورم ناحیه فک
  5. تورم لثه
  6. تغییر رنگ لثه
  7. بوی بد دهان
  8. مشکل در بلع و جویدن غذا
  9. حساس شدن صورت به لمس
  10. خونریزی لثه
  11. لق شدن دندان‌ها

نحوه درمان گوش درد ناشی از مشکلات دندان

برای درمان درد گوش و درد دندان، روش‌های مختلفی وجود دارند که بسته به شرایط شما پزشک ممکن است استفاده از هر یک از آنها لازم شود. این روش‌ها عبارت‌اند از:

1. دارو درمانی
    ابتدا پزشک برخی داروهای آنتی بیوتیک و ضد درد را برایتان تجویز می‌کند. این داروها با از بین بردن عفونت و درد دندان، گوش درد را نیز بهبود می‌بخشند. در برخی مواقع نیز ممکن است پزشک قطره مخصوص گوش را برایتان تجویز کند. این قطره‌ها درون سوراخ گوش ریخته شده و با ترکیبات ضد التهابی که دارند، درد این ناحیه را بهبود می‌بخشند.
  2. استفاده از درمان‌های دندانپزشکی
    گاهی علت گوش درد شما، پوسیدگی دندان‌هایتان یا ظهور دندان عقل می‌باشد. در این صورت پزشک با استفاده از روش‌هایی مثل پر کردن دندان و حتی کشیدن آن، سعی می‌کند گوش درد شما را بهبود بخشد.

درمان خانگی برای پیشگیری از گسترش درد دندان به گوش

برخی روش‌های خانگی نیز وجود دارند که باعث کاهش درد گوش و درد دندان می‌شوند. همچنین انجام آن‌ها می‌تواند از گسترش درد دندان به گوش‌ها نیز جلوگیری کند. حال این درمان‌های خانگی عبارت‌اند از:

1. بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نموده و به صورت مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  2. استفاده از دهان شویه‌ها فراموش نشود.
  3. از کمپرس سرد یا کمپرس گرم برای کاهش تورم و التهاب لثه‌ها کمک بگیرید.
  4. غرغره کردن آب نمک نیز می‌تواند درد و التهاب دندان‌ها را کاهش دهد.
  5. از محافظ دندان برای جلوگیری از آسیب‌های دندان قروچه استفاده کنید.
  6. گذاشتن سیر له شده بر روی دندان‌ها نیز، درد آنها را کاهش می‌دهد.

1. چه ارتباطی می‌تواند بین درد گوش و دندان عقل وجود داشته باشد؟
    دندان عقل به علت رشد غیر عادی، فشار زیادی به بافت اطراف وارد کرده و ممکن است باعث بروز گوش درد نیز بشود.
  2. آیا عفونت گوش کودکان می‌تواند ناشی از مشکلات دندان باشد؟
    بله، به همین خاطر والدین می‌بایست همواره به سلامت دهان و دندان آنها اهمیت داده و از این مسئله غافل نشوند.