چرا بعد از جرمگیری دندان زرد می‌شود؟ | ۴ علت مهم + پیشگیری

زرد شدن دندانها بعد از جرمگیری
فهرست محتوا
۴.۳/۵ - (۳ رای)

آیا ممکن است پس از درمان جرم گیری، دندان‌ها زرد شوند؟ چه دلایلی سبب زرد شدن دندان پس از جرمگیری خواهند شد؟
آیا شما نیز با چنین مشکلی روبه‌رو شده‌اید و به دنبال راه حلی برای رفع آن هستید؟
به نظر شما چگونه می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد؟
در این مقاله پاسخ تمام سؤالات شما درباره زرد شدن دندان بعد از جرم گیری توضیح داده شده‌اند.
در انتها شما را با راهکارهای مؤثر برای سفید کردن دندان نیز آشنا کرده‌ایم.
با دکتر فاطمه لبافی همراه باشید.

پادکست زرد شدن دندان پس از جرمگیری

آیا واقعاً پس از جرم گیری دندان‌ها زرد می‌شوند؟

زرد شدن دندانها بعد از جرمگیری

برای درک بهتر این سؤال باید هدف از درمان جرم گیری را درک کنید. این روش برای از بین بردن و رفع جرم‌ها و پلاک‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نوبه خود روشی برای سفید کردن دندان‌ها نیست.
اما جرم‌ها خود دلیلی برای بد رنگ و زرد شدن دندان‌ها هستند؛ بنابراین دندان‌ها پس از جرمگیری تا حدودی روشن‌تر می‌شوند. اینکه دندان‌ها پس از مدتی بعد از جرم‌ گیری دوباره زرد شوند، می‌تواند نشان‌دهنده تشکیل مجدد جرم روی دندان باشد.
لازم به ذکر است که تغییر رنگ دندان دلایل متعددی دارد و با افزایش سن این تغییر رنگ نیز اتفاق خواهد افتاد. پس طبیعی است که به مرور زمان و پس از انجام این درمان، دندان‌ها تا حدودی زرد شوند. اما نکاتی وجود دارند که با رعایت آنها می‌توانید این مدت زمان را کاهش دهید.

چرا بعد از جرم گیری دندان زرد می‌شود؟

چرا دندانها پس از جرم گیری زرد می شوند؟

از مواردی که می‌توانند در زرد شدن دندان بعد از جرمگیری تأثیر داشته باشند، عبارت‌اند از:

  1. استعمال دخانیات

    سیگار به دلیل دارا بودن نیکوتین و سایر مواد شیمیایی می تواند در مینای دندان نفوذ کند و موجب تغییر رنگ و ایجاد جرم شود.
    توجه داشته باشید که سیگار با تشدید تشکیل جرم دندانی‌، می‌تواند تاثیر زیادی در زرد شدن مجدد دندان‌ها داشته باشد.

  2. عدم رعایت درست بهداشت دهان

    یکی از موثرترین علل زرد شدن دندان بعد از جرمگیری رعایت نکردن اصولی بهداشت دهان است. چنانچه شیوۀ درست و دفعات منظم مسواک زدن را ندانید، شاهد لایه‌های زرد رنگ خواهید بود. این لایه زرد رنگ نشان دهنده تشکیل مجدد جرم دندانی است.

  3. تغذیه نامناسب

    مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی رنگ‌دانه نظیر چای، قهوه و چغندر باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند.
    این گونه رنگ‌دانه‌ها با توجه به اینکه به صورت سطحی روی دندان قرار می‌گیرند، در حین درمان چرم گیری و در اثر برساژ از بین می‌روند. به همین دلیل هم بعد از جرم گیری دندان‌ها کمی سفیدتر به نظر می‌رسند. در صورت مصرف مجدد این مواد، تغییر رنگ دندان به مرور زمان رخ خواهد داد.
    حتی غذاها و نوشیدنی‌هایی نیز هستند که گرچه خود موجب ایجاد لک در دندان‌ها نمی‌شوند؛ ولی به دلیل وجود اسید در ترکیباتشان، به مینای دندان آسیب می‌رسانند.
    مانند شیرین ‌کننده‌های مصنوعی، مرکبات و بسیاری از نوشیدنی‌های الکلی.
    توصیه می‌شود بعد از مصرف موادهایی از این قبیل، دهان را با آب بشویید.

  4. برخی از داروهای خاص

    یکی دیگر از دلایل زرد شدن دندان‌ها پس از جرم گیری مصرف برخی داروها است. داروهای مخصوص آلرژی و فشار خون بالا و همچنین برخی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند موجب تغییر رنگ دندان و به دنبال آن ایجاد جرم شوند.

روش‌های رفع زردی دندان‌ها پس از جرم گیری

برای از بین بردن تغییرات رنگی ایجاد شده، در ابتدا توجه ویژه‌تری به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه مناسب داشته باشید. علاوه بر آنها می‌توانید از روش‌های زیر با مشورت دندانپزشک کمک بگیرید:

  1. استفاده از خمیر دندان‌های سفید کننده

    خمیر دندان سفید کننده

    برخی از خمیر دندان‌های سفید کننده موجود در بازار با چنین اثری می‌توانند به سفیدتر شدن دندان‌های شما کمک کنند. لازم به ذکر است که استفاده بیش از اندازه این نوع محصولات به دلیل داشتن اثر سایندگی می‌تواند برای مینای دندان مشکل ساز شود. به همین دلیل توصیه می‌شود بیشتر از دو بار در هفته از آنها استفاده نکنید.

  2. پولیش و بروساژ دندان

    پولیش و بروساژ دندان، دو روش موثر برای دندانها

    با در نظر گرفتن اینکه چه مدت از درمان جرم گیری شما گذشته است و اینکه دندان‌هایتان تا چه حد زرد شده‌اند، می‌توانید از این دو روش نیز بهره‌مند شوید.
    معمولا دندانپزشکان بلافاصله بعد از انجام جرم گیری، بروساژ دندان را انجام می‌دهند. این کار برای رفع مشکل زبر شدن دندان‌ها است. اما علاوه بر آن، سبب سفیدتر شدن دندان‌ها می‌شود ‎در صورت نیاز، می‌توانید برای انجام این روش مجددا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

  3. استفاده از سایر روش‌های سفید کردن دندان در کلینیک

    روشهای سفید کردن دندانها

    روش‌هایی مانند بلیچینگ، کامپوزیت و لمینت که هر یک دارای کاربردهای خاص خود هستند نیز، امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند.

بهترین راهکار برای سفید کردن دندان‌ها پس از جرم گیری

آشنایی با بلیچینگ برای سفید کردن دندانها پس از جرم گیری

اگر قصد دارید دندان‌های خود را سفیدتر کنید و میزان سفیدی مورد نظر خود را با استفاده از درمان جرم گیری به دست نیاورده‌اید، می‌توانید از بلیچینگ دندان کمک بگیرید.
بلیچینگ روشی است که در مطب دندانپزشکی و در منزل به روشن‌تر و سفید شدن دندان‌هایتان کمک می‌کند. در این روش از مواد سفید کننده دندان با غلظت‌های مشخص استفاده می‌شود.
البته لازم به ذکر است در مواردی که تغییر رنگ دندان ناشی از عوامل خارجی باشد، جرمگیری و بلیچینگ پیشنهاد می‌شوند.
اما در صورتی که تغییر رنگ ناشی از عوامل داخلی باشد، دیگر این روش کارساز نیست و باید از راهکارهای دیگری مانند کامپوزیت و یا لمینت دندان بهره‌مند شد.

چگونه می‌توان از زرد شدن دندان‌ها پس از جرم گیری جلوگیری کرد؟

جلوگیری از زرد شدن دندانها پس از جرم گیری

برای اینکه مانع از تغییر رنگ زودهنگام دندان‌های خود شوید، بهتر است توجه ویژه‌ای به موارد زیر داشته باشید:

  1. حداقل روزی دو بار به صورت اصولی مسواک بزنید. توجه داشته باشید که عامل اصلی تغییر رنگ دندان در خیلی از افراد، تجمع پلاک و تشکیل جرم دندانی است. به همین دلیل هم باید با استفاده از مسواک، از تشکیل جرم جلوگیری نمایید.
  2. روزانه از دهان‌شویه و نخ دندان استفاده کنید. استفاده از نخ دندان و دهانشویه، تاثیر خوبی در از بین بردن باکتری و جلوگیری از تشکیل جرم دارد. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که استفاده از دهانشویه باید با مشورت دندانپزشک صورت بگیرد. چرا که برخی از دهانشویه‌ها، در صورت مصرف بیش از اندازه سبب تغییر رنگ دندان می‌شوند.
  3. مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی را تا حد امکان کاهش دهید و سعی کنید پس از مصرف آنها دهان خود را با آب بشویید.
  4. مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی هر چند وقت یک بار به کلینیک دندانپزشکی برای بررسی وضعیت دندان‌هایتان مراجعه کنید.
  5. استفاده از خمیردندان‌های سفید کننده می‌توانید از خمیر دندان‌های سفید کننده با مشورت دندانپزشک خود استفاده داشته باشید.

آیا پس از یک بار جرم گیری، باز هم جرم روی دندان تشکیل می‌شود؟

لایه‌های چسبنده‌ای که روزانه روی دندان‌های ما قرار می‌گیرند، چنانچه مسواک زدن را کنار بگذاریم روی هم انباشته می‌شوند. این لایه‌های چسبناک به رسوبات آهکی که در روزهای اول سفید هستند و با گذشت زمان زرد رنگ می‌شوند، تبدیل می‌گردند.
این رسوبات همان جرم هستند. جرم‌های به وجود آمده روی دندان‌ها و گاهی لثه، نه تنها موجب تغییر رنگ آن می‌شود، بلکه باعث بوی بد دهان شده و سلامت دندان‌ها را نیز به خطر می‌اندازد.
پزشکان دریافته‌اند که بزاق دهان به دلیل املاحی که در خود دارد، به طور طبیعی می‌تواند باعث بروز رسوباتی بر روی دندان یا لثه شود. این مواد رسوبی و لکه‌ها در مراحل اولیه به وسیلۀ مسواک و نخ دندان به راحتی پاک می‌شوند. به این رسوبات اولیه پلاک گفته می‌شود.
اما با گذشت زمان، در صورتی که رسیدگی به بهداشت دهان کم باشد، این لایه‌ها سخت‌تر و ضخیم‌تر می‌شوند؛ به‌طوری که دیگر مسواک و نخ دندان کارساز نیست و باید برای پاک سازی و درمان جرم گیری به سراغ متخصص دندانپزشکی برویم.
بنابراین، تشکیل جرم بعد از درمان جرم گیری می‌تواند اتفاق بیفتد. این موضوع بسته به میزان رعایت بهداشت توسط خود فرد دارد.

سؤالات متداول

  1. چه مدت پس از جرم گیری، ممکن است دندان‌ها زرد شوند؟

    نمی‌توان این مدت زمان را برای تمام افراد ثابت در نظر گرفت. این دوره بستگی به شرایط دندان هر فرد و رعایت نکات بهداشتی او دارد.

  2. آیا جرم گیری نیز برای سفید شدن دندان‌ها مؤثر است؟

    بله این درمان با از بین بردن جرم و پلاک‌ها می‌تواند تا حدودی به روشن‌تر شدن دندان‌ها کمک کند.

  3. آیا به طور مدام باید برای جرم گیری دندان اقدام کرد؟

    بسیاری از افراد بر این باورند که دندان‌ها بعد از جرم‌گیری حساس می‌شوند و نیاز مداوم به درمان جرم‌گیری ایجاد می‌شود. این عقیده تا حدی می‌تواند صحیح باشد. مخصوصاً در مورد کسانی که پس از جرمگیری به بهداشت دهان توجه نکنند. در این صورت واضح است که بعد از مدت کوتاهی پلاک‌ها مجدداً به وجود می‌آیند و دندان‌ها زرد می‌شوند و جرم روی دندان ایجاد می‌شود.
    معمولاً توصیه این است که هر ۶ ماه تا ۱ سال یک بار برای انجام این درمان اقدام شود.

  4. آیا زرد شدن مجدد دندان بعد از جرم گیری، نشان دهنده تشکیل مجدد جرم است؟

    ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که جرم دندانی دوباره تشکیل شده باشد. در این خصوص، باید به میزان رعایت بهداشت توسط خودتان توجه کنید. اما در خیلی از مواقع ممکن است به دلیل مصرف مواد رنگی، این تغییر رنگ ایجاد شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان