حفظ و نگهداری بیمارانتان برای بقا و موفقیت مطب دندانپزشکی شما مهم است. مطبهای دندانپزشکی تلاش زیادی برای جذب بیماران جدید از طریق برنامههای بازاریابی و ارجاع بیمار انجام میدهند، بنابراین بسیار ناامید کننده خواهد بود، وقتی متوجه شوید بیماران مطب دیگری را به مطب شما ترجیح دهند.
حفظ بیماران قدیمی که به اندازه جذب بیماران جدید مهم است، وظیفه دیگری را بر عهده شما و تیمتان قرار میدهد تا آنها را در مطب نگه دارید. ترک مطب شما از سوی بیماران ممکن است به چند دلیل متداول باشد، اما معمولاً میتوان آنها را به راحتی حل کرد و مطب شما را به مطبی تبدیل کرد که همه بیماران انتظار دارند.
در ادامه این مطلب قصد داریم تا دلایلی را که سبب میشوند تا بیماران مطب شما را ترک کنند، برایتان شرح دهیم، پس با ما همراه باشید.
چرا بیماران دیگر به مطب دندانپزشکی ما مراجعه نمیکنند؟
این موضوع میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد که در ادامه برای شما بیان میکنیم:
-
سختگیری بیش از حد در درمان
دندانپزشکی ترکیبی از مراقبتهای بهداشتی و تجارت است. سعی کنید ضمن اینکه میخواهید بالاترین سطح بهداشت دهان و دندان را به بیماران خود ارائه دهید، خود را جای آنها بگذارید. گاهی اوقات سبک زندگی و بودجه افراد اجازه درمانهای گران قیمت دندان مانند ایمپلنت یا روکش باز را به آنها نمیدهد. همه گزینهها و برنامههای درمانی مناسب را پیش روی بیمارانتان قرار دهید تا بتوانند تصمیمی راحت و درست بگیرند. اگر دائماً برای درمانهای گرانقیمتی که بیمار از عهده پرداخت آن برنمیآید اصرار کنید، ممکن است بیمار پشیمان شود و به دنبال مطب ارزانتری بگردد.
-
درگیری با پرسنل مطب
رفتار کارمندان شما بازتاب کننده عملکرد مطب شما است، بنابراین اگر کارکنان مطب شما رفتار دوستانه و از روی دلسوزی با بیماران نداشته باشند، ممکن است برای شما گران تمام شود. بیمارانی که تلفنی با آنها مؤدبانه رفتار نمیشود یا نمیتوانند به راحتی وقت ملاقات بگیرند، ممکن است مطب شما را ترک کنند. طی جلسهای با تیم خود به بررسی طرز برخورد صحیح و صحبت کردن درست با مشتریان بپردازید و با آنها مطرح کنید که چطور میتوانند حس تعلق داشتن به خانواده را به مشتریان بدهند.
-
خدمات عجولانه
اگر شما و تیمتان دائماً از اپراتور به اپراتور برای دیدن بیماران در حال دویدن هستید، ممکن است به بیماران این حس را بدهید که در یک کارخانه دندانپزشکی هستند. بسیاری از آنها دوست ندارند با عجله ویزیت شوند، به خصوص زمانی که نگران شرایط دندانهای خود هستند. سعی کنید زمان لازم برای بحث در مورد نحوهٔ درمان و ارائه خدمات با کیفیتی که شایسته آن هستند را به آنها بدهید.
-
زمان انتظار خیلی طولانی
همانطور که بیماران احساس عجله را دوست ندارند، همچنین تمایل ندارند برای مدت طولانی منتظر بمانند. از کارکنان خود بخواهید به موقع ملاقاتهای خود را تنظیم کنند و به طور مناسب برنامه ریزی کنند. اگر قصد دارید تعداد بیمارانی که قرار است ویزیت شوند را دوبرابر کنید، مطمئن شوید که به اندازه کافی تیم بالینی برای دیدن بیماران دارید و نیاز نیست بیماران مدت زمان طولانی منتظر بمانند.
-
ارجاع مداوم بیماران برای خدمات تخصصی
اگر همیشه بیماران را برای درمان ارجاع میدهید، ممکن است اینطور به نظر برسد که صلاحیت درمان موارد پیچیده دندانی را ندارید. همچنین برای بیمار این که همیشه به دنبال متخصص باشد دردسر بیشتری دارد.
برای آشنایی با ارتودنسی، دورههای آموزش مانند دوره بیسیک استریت وایر انجمن ارتودنسی آمریکا را در نظر بگیرید. به این ترتیب، بیماران شما میخواهند به شما مراجعه کنند زیرا میدانند که شما مراقبتهای دندانی جامعی را ارائه میدهید. -
کارکنان اداری سازماندهی نشده
اشتباه در برنامه ریزی گهگاه ممکن است برای همه پیش بیاید، اما اگر میز پذیرش یا مدیر دفتر شما دائماً در قرار ملاقاتها یا صورتحسابها اشتباه میکند، بیماران شما متوجه خواهند شد. هیچکس نمیخواهد صورتحساب غیرضروری از طریق پست یا زمان قرار ملاقات نادرست داشته باشد. از کارمندان خود بخواهید سوابق بیماران را دقیق نگه دارند و همیشه در زمان فراخوان با متصدی بیمه، سابقه بیمار دومرتبه بررسی شود.
-
مهارتهای ارتباطی ضعیف
شما و تیمتان باید به طور مؤثر با مشتریان ارتباط برقرار کنید. چه در حال بحث در مورد یک برنامه درمانی دقیق هستید، چه متخصص بهداشت شما بهبود در عادات دهانی را توصیه میکند، مطمئن شوید که از اصطلاحاتی استفاده میکنید که بیماران میتوانند آنها را درک کنند و نه از اصطلاحات فنی.
این به میز پذیرش شما نیز گسترش مییابد. اگر مطب شما ارائهدهندهای درون شبکهای با بیمه بیمار نیست، سعی کنید این اطلاعات را بهطور واضح از طریق تلفن منتقل کنید تا از ناامید شدن و ناراحتی بیماران وقتی متوجه میشوند شما خارج از شبکه هستید و ممکن است دچار هزینههای زیادی شوند، جلوگیری کنید. هیچ کس دوست ندارد فریب داده شود یا با او به درستی ارتباط برقرار نشود، در غیر این صورت بیماران مطب شما را ترک خواهند کرد. -
نداشتن تکنولوژی به روز
آیا کمتر از کاغذ در مطب استفاده میکنید؟ آیا فناوری دیجیتال مانند پرتو مخروطی، روکشهای داخل مطب و ارتودنسی را ارائه میدهید؟ اگر نه ممکن است دفتر شما قدیمی باشد و نیاز به ارتقا داشته باشید. در دندانپزشکی مسئله اصلی داشتن بالاترین سطوح تکنولوژی و بهترین مواد برای ایجاد لبخندهای زیبا و سالم است. وقتی مشتریان متوجه میشوند که مطب شما پیشرفته نیست، ممکن است باعث شود که فکر کنند شما روی بیمارانتان سرمایهگذاری نمیکنید و باعث شود آنها به دنبال درمان در جای دیگری باشند.
-
حضور کم در شبکههای اجتماعی.
رسانههای اجتماعی ابزار ضروری برای حفظ ارتباط با بیماران و نمایش بهروزرسانی در مورد مطب شما هستند. چه استفاده از فیس بوک، اینستاگرام یا پلتفرم رسانههای اجتماعی دیگر را انتخاب کنید، مطمئن شوید که مطب دندانپزشکی شما به صورت آنلاین شناخته شده است. اگر مطب شما به صورت آنلاین شناخته شده نباشد، مشتریان بالقوه ممکن است بخواهند به دنبال یک مطب شناخته شدهتر باشند زیرا فکر میکنند خدمات بهتری ارائه میدهند.
-
نظرات ضعیف.
نظرهای خوب همیشه میتواند کمک کننده باشد، اما یک نظر بد باعث بدبینی میشود. بیماران را تشویق کنید تا در صورتی که ویزیت خوشایندی داشتند با نظرات مثبت به بیماران جدید نشان دهند که مطب شما همراه بیماران است. اگر یک بیمار نظر ضعیفی ارائه کرد، با او تماس بگیرید تا به آرامی در مورد نگرانیهایش صحبت کنید و اینکه چگونه میتوانید ویزیت بعدی او را بهبود ببخشید. بدین ترتیب میتوانید مانع از ترک مطب توسط بیماران یا نظر ضعیف دیگری شوید. تشخیص مشکل همیشه اولین قدم برای درمان و بهبودی است. یک قدم به عقب بردارید و خود را به جای بیمار قرار دهید. متوجه خواهید شد که از کجا شروع کنید.