تفاوتها و شباهتهای ایمپلنت و دندان طبیعی چیست؟ | آیا قابل تشخیص است؟

تفاوتها و شباهتهای ایمپلنت و دندان طبیعی
فهرست محتوا
۵/۵ - (۲ رای)

حتما شنیده‌اید که می‌گویند ایمپلنت کاملا شبیه به دندان طبیعی است! اما آیا این ادعا درست است؟
امروزه می‌توان جای دندان از دست رفته را با استفاده از ایمپلنت پر کرد. این روش یکی از بهترین روش‌هایی است که تا به حال در حوزه دندانپزشکی ارائه شده است. علاوه بر این نیز، ایمپلنت یک درمان دائمی محسوب می‌شود و می‌تواند تا پایان عمر کارایی داشته باشد.
اما ایمپلنت دندان تا چه اندازه به دندان‌های طبیعی شباهت دارد؟
تفاوت‌های ایمپلنت و دندان طبیعی چیست؟
در این مقاله از دکتر فاطمه لبافی به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های بین ایمپلنت و دندان‌های طبیعی پرداخته شده است. پس اگر به دنبال دریافت صحیح‌ترین اطلاعات در این خصوص هستید، حتما این مطلب را بخوانید.

ایمپلنت و دندان طبیعی

ایمپلنت و دندان طبیعی

در طی مراحل زندگی به دلایل متعددی مانند حادثه و یا تصادف، امکان دارد شما یک و یا چند دندان خود را از دست بدهید. شما می‌توانید با انجام ایمپلنت، جای دندان طبیعی خود را پر کنید. نکته جالب این است که شاید بعد از درمان هیچ تفاوتی بین دندان کاشته شده و دندان طبیعی او احساس نکنید. چرا که ایمپلنت و دندان طبیعی شباهت‌های زیادی به هم دارند.
در واقع ایمپلنت دندان تنها روشی است که علاوه بر زیبایی دندان طبیعی، عملکرد درست و مشابه با دندان طبیعی را به شما بازمی‌گرداند. به همین جهت ایمپلنت، بهترین روش جایگزینی دندان از دست رفته شناخته شده است. افراد بسیار زیادی بعد از کاشت ایمپلنت دندان، رضایت کاملی از آن داشته‌اند. از صرف وقت و هزینه ای که داشتند را دارند.

شباهت ایمپلنت با دندان طبیعی

شباهت ایمپلنت با دندان طبیعی

برای جایگزینی دندان از دست رفته، ایمپلنت دندان بهترین روش درمانی شناخته شده است. شاید یکی از مهمترین دلایل انتخاب ایمپلنت، شباهت زیاد آن از نظر ظاهری و از نظر عملکرد با دندان طبیعی است. به طور کلی دلایل شباهت ایمپلنت و دندان طبیعی را در زیر بررسی می‌کنیم:

  1. تاج دندان

    جنس تاج دندانی که روی پایه ایمپلنت قرار داده می‌شود، سرامیک است. تاج دندان متناسب با شرایط هر بیمار ساخته می‌شود. سرامیک دارای شفافیتی بسیار مشابه با دندان طبیعی است و به همین دلیل تاج ایمپلنت ظاهری بسیار جذاب و طبیعی دارد.

  2. ثبات ایمپلنت دندان

    یکی دیگر از مزایای ایمپلنت دندان این است که در استخوان فک قرار داده می‌شود. به همین دلیل همواره در جای خود ثابت باقی می‌ماند. این در حالی است که دندان مصنوعی جایگاه ثابتی نداشته و احتمال خارج شدن آن از دهان در زمان غذا خوردن و یا صحبت کردن وجود دارد. اما ایمپلنت دندان اینگونه نیست و به دلیل اینکه درون استخوان فک کاشته می‌شود، پایه ایمپلنت همانند ریشه دندان بوده و تاج دندان به خوبی حمایت می‌شود.

  3. عملکرد مشابه ایمپلنت و دندان طبیعی

    روش‌های متنوعی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته وجود دارند، اما از بین تمامی این ‌روش‌ها، ایمپلنت دندان تنها درمانی است که پایه آن درون استخوان فک کاشته می‌شود و بافت لثه دور آن رشد می‌کند. بنابراین ایمپلنت دندان با استحکام و ثبات بالا، عملکردی مشابه با دندان طبیعی برای فرد ایجاد می‌کند.

تفاوت‌های ایمپلنت دندان با دندان طبیعی

تفاوت های ایمپلنت دندان با دندان طبیعی

با وجود شباهت‌های ایمپلنت با دندان طبیعی، اما تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد. البته می‌توان گفت ایمپلنت دندان دارای برتری‌هایی نسبت به دندان طبیعی است که در زیر به شرح این موضوع می‌پردازیم:

  1. پایه ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم است. به همین دلیل می‌تواند به خوبی در استخوان فک قرار گرفته و استحکام خوبی برای تاج ایمپلنت ایجاد کند.
  2.  به دلایل متعددی مانند مصرف بیش از اندازه شیرینی و مواد قندی، باکتری‌های موجود در دهان به تولید اسید در دهان پرداخته و دندان‌ها را در معرض خطر پوسیدگی قرار می‌دهند. اما تیتانیوم در برابر اسید کاملا مقاوم و نفوذ ناپذیر بوده و به همین جهت پوسیده نخواهد شد.
    البته پوسیده نشدن تاج ایمپلنت، به معنای این نیست که می‌توانید رعایت بهداشت دهان را کنار بگذارید. در صورت عدم رعایت بهداشت، اطراف پایه ایمپلنت جرم تشکیل شده و می‌تواند سبب بروز بیماری‌های لثه شود. در صورتی که در اثر پریودنتیت تحلیل استخوان صورت بگیرد، امکان شل شدن ایمپلنت وجود دارد. بنابراین دستورالعمل‌های دندانپزشک و همچنین بهداشت دهان و دندان باید به درستی رعایت شوند.
  3. دندان طبیعی دارای عروق و اعصاب بوده، در حالی که ایمپلنت عصب و عروقی ندارد.
  4.   بعد از کاشت ایمپلنت دندان، پایه ایمپلنت با استخوان فک حوش خورده و در واقع بخشی از آن می‌شود. اما دندان طبیعی به وسیله لیگامان پریودنتال، به استخوان آلوئول متصل می‌شود. در واقع، لیگامان از یک طرف به دندان و از طرف دیگر به استخوان متصل خواهد شد.

سوالات متداول

  1. آیا دوام ایمپلنت دندان نیز مشابه با دندان طبیعی است؟

    با توجه به اینکه عملکرد ایمپلنت همانند دندان طبیعی است، به همین خاطر باید بعد از کاشت آن مانند دندان‌های طبیعی خود از آن مراقبت کنید. اگر بهداشت دهان و دندان خود را به درستی رعایت کرده و همچنین به تمام دستورالعمل‌های دندانپزشک خود توجه نمایید، ایمپلنت دندان می‌تواند دائمی باشد. همچنین تاج ایمپلنت نیز دارای دوامی ‌بین ۱۰ الی ۱۵ سال است که با رعایت بهداشت دهان و دندان، طول عمر آن بیشتر نیز خواهد شد.

  2. آیا می‌توان ایمپلنت را مانند دندان طبیعی مسواک زد؟

    بهتر است بعد از کاشت ایمپلنت، تا چند روز با احتیاط مسواک بزنید. اما بعد از اینکه بافت لثه به طور کامل بهبود یافت، می‌توانید همانند یک دندان طبیعی آن را مسواک بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان