جرم گیری دندان با سرکه سیب، ذغال، نمک، زنجبیل، جوش شیرین | درست یا غلط؟

جرم گیری دندان با سرکه سیب، ذغال، نمک، زنجبیل، جوش شیرین
فهرست محتوا
۴/۵ - (۳ رای)

سرکه سیب یک درمان خانگی و فوق‌العاده محبوب است که بسیاری از مردم روزانه از آن استفاده می‌کنند. علی‌رغم ادعاها مبنی بر اینکه این ماده می‌تواند برای سیستم گوارش مفید باشد و به کاهش وزن یا پاکسازی بدن کمک کند، می‌تواند مضرات و عوارضی را به نیز به همراه داشته باشد. در حال حاضر، سرکه به عنوان سفید کننده دندان طبیعی و بدون مواد شیمیایی شناخته شده است؛ اما متأسفانه، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که استفاده از سرکه سیب در واقع به سلامت دهان و دندان بیشتر آسیب می‌رساند تا اینکه مفید واقع شود.
در این مطلب قصد داریم در مورد درست یا غلط بودن استفاده از برخی از مواد صحبت کنیم. آیا سرکه سیب، ذغال، نمک، زنجبیل و جوش شیرین و یا ترکیبات آنها برای جرم گیری گزینه مناسبی هستند؟
با دکتر فاطمه لبافی همراه باشید.

آیا سرکه برای دندان خوب است؟

آیا سرکه برای دندان خوب است؟

شستشوی دهان با سرکه سیب یکی از روش‌های خانگی است که افراد برای سفید کردن دندان‌های خود از آن استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که این ماده می‌تواند به تنهایی و یا به صورت ترکیبی با جوش شیرین و سایر مواد دیگر استفاده شود.
متأسفانه، سرکه سیب اسیدی مضر است. این در حالی است که برخی از سرکه‌ها حاوی پراکسید هیدروژن هستند که وقتی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، اثر سفید کنندگی دارند. اما سرکه سیب با توجه به خاصیت اسیدی که دارد، می‌تواند به لایه محافظ دندان آسیب برساند. توجه داشته باشید که سرکه سیب یک ماده با اثری شبیه به نوشابه است؛ به همین دلیل هم برای سفید کردن دندان، زیاد توصیه نمی‌شود.
مینای دندان لایه محافظ بیرونی دندان است که از لایه‌های داخلی دندان در برابر دما و اثرات مخرب پلاک و اسیدها محافظت می‌کند. متأسفانه، مینای دندان یک سلول زنده نیست و با از بین رفتن آن، بدن دیگر قادر به جایگزینی آن نیست.
مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داده است که سرکه سیب، سرکه سفید و پراکسید هیدروژن همگی دارای اثرات سفید کنندگی دندانی هستند؛ با این وجود تاثیری در جرم گیری دندان ندارند. با این حال، سرکه می‌تواند آسیب جدی به سطح دندان وارد کند. تحقیقات نشان داده‌اند که سرکه سفید بیشترین اثرات مخرب را دارد. با توجه به مطالب ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از سرکه سیب برای جرم دندان و یا سایر اهداف، گزینه مناسبی نیست.

مضرات سرکه برای دندان

سرکه چه مضراتی برای دندان دارد؟

مانند همه سرکه‌ها، سرکه سیب نیز اسیدی است. توجه داشته باشید که مصرف سرکه برای دندان هر فردی مضراتی به همراه دارد. این مضرات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. آسیب به مینای دندان و ایجاد پوسیدگی

    مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی می‌تواند به مرور زمان مینای دندان را ضعیف کرده و به طور بالقوه منجر به پوسیدگی دندان شود.

  2. ایجاد درد دندانی

    در ابتدا ممکن است افراد متوجه نشوند که مینای دندانشان آسیب دیده است. اما به مرور زمان با بدتر شدن آسیب، دندان‌ها ممکن است شروع به درد کنند.

  3. حساسیت دندان نسبت به مواد غذایی مختلف

    گاهی اوقات هم دندان‌ها ممکن است نسبت به غذاهای شیرین و دمای سرد یا گرم حساس شوند.

  4. ایجاد حفره در دندان

    دقت داشته باشید که اگر این آسیب ادامه‌دار باشد، در نهایت ممکن است حفره‌هایی بر روی دندان‌ها ایجاد شوند که نیاز به پر کردن داشته باشند.

توجه: خطر پوسیدگی دندان زمانی بالاتر است که فرد مرتباً سرکه سیب رقیق نشده مصرف کند. رقیق کردن سرکه یا مصرف آن به عنوان بخشی از یک وعده غذایی این خطر را کاهش می‌دهد. به طور کلی سفید کردن دندان با سرکه پیشنهاد نمی‌شود.

جرم گیری دندان با ذغال

آیا با استفاده از ذغال می‌توان دندان‌ها را جرم گیری کرد؟

ذغال در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ترکیبات در لوازم آرایشی و بهداشتی است. تبدیل شدن ذغال به یک جزء مهم در زیبایی و آرایش باعث شده است تا برخی افراد نیز به خاطر سفید کردن دندان‌های خود از آن استفاده کنند. خیلی از افراد این تصور را دارند که این ترکیب می‌تواند برای جرم گیری دندان موثر باشد؛ به همین دلیل هم شاید به کمک آن به جرم گیری دندان‌ها بپردازند.
ذغال فعال در خمیر دندان‌های ساخته شده با این ترکیب، ممکن است به حذف لکه‌های سطح روی دندان‌های شما کمک کند. با این حال، هیچ مدرکی برای اثبات دقیق این موضوع وجود ندارد. در حالی که ذغال مزایای متعددی دارد، شواهد علمی کافی وجود ندارند که نشان دهند این ماده باعث جرم گیری دندان به شیوه قوی و در نهایت سفید کردن دندان‌ها می‌شود. چیزی که مشخص است این است که این روش نمی‌تواند جای جرم گیری دندان و یا بلیچینگ را بگیرد.
البته تفاوت بلیچینگ با جرم گیری را نیز برای سفید کردن دندان‌ها باید در نظر گرفت.

جرم گیری دندان با نمک

آیا می‌توان از نمک برای جرم گیری دندان استفاده کرد؟

یکی از شناخته شده‌ترین درمان‌های خانگی برای از بین بردن جرم و زردی دندان‌ها، جرم‌گیری با نمک است. از آنجایی که نمک به ویژه نمک دریایی حاوی چیزی بالغ بر ۶۰ عنصر مورد نیاز برای بدن است. می‌توان گفت این ماده ضروری، خواص منحصر به فرد بی شماری را برای هر یک از ما به ارمغان می‌آورد.
لازم به ذکر است که نباید این تصور را داشته باشید که استفاده از نمک همواره تمام جرم و پلاک‌های موجود در سطح دندانتان را از بین می‌برد. به همین دلیل هم نباید چکاپ‌های دندانپزشکی خود را فراموش نکنید.

جرم گیری دندان با زنجبیل

آیا می‌توان از زنجبیل برای جرم گیری دندان استفاده کرد؟

در گذشته‌های دور زنجبیل را با خواص سالم و سفید نگه داشتن دندان‌ها می‌شناختند. البته که زنجبیل دارای خواص و فواید بی شماری است؛ اما این گونه مواد طبیعی تأثیر چندانی در سفید شدن دندان‌ها و همچنین از بین بردن جرم‌های دندانی ندارند.
در واقع خواص ضد التهابی زنجبیل به حمایت از بافت سالم دهان کمک می‌کند. به همین دلیل هم با کاهش التهاب، پایه و اساس لبخند سالم را مهیا می‌کند.
اضافه کردن زنجبیل به غذاهای خوش طعم باعث تقویت خاصیت ضد التهابی شده و در سفید شدن دندان نیز تأثیر دارد. دقت داشته باشید که خاصیت سفیدکنندگی زنجبیل آنقدری نیست که خیلی نمایان باشد. ممکن است در دراز مدت و در اثر استفاده از این ماده، دندان‌های شما کمی نسبت به گذشته سفیدتر شوند.

جرم گیری دندان با جوش شیرین

آیا می‌توان از جوش شیرین برای جرم گیری دندان استفاده کرد؟

لازم به ذکر است که جرم گیری دندان با جوش شیرین امکان‌پذیر نیست. اما از دسته موادی است که می‌تواند در فاز تجمعی پلاک‌های میکروبی، به عنوان پاک کننده مورد استفاده قرار بگیرد.
با این وجود استفاده از آن می‌تواند به سلامت بافت لثه و دندان‌ها آسیب برساند، به همین منظور توصیه می‌شود از جوش شیرین به عنوان یک روش خانگی برای جرم گیری دندان‌های خود استفاده نکنید.

پاسخ به سوالات پرتکرار شما در این باره

  1. آیا سرکه سیب برای دندان ضرر دارد؟

    در حالی که سرکه سیب به دلیل فواید سلامتی مختلف خود محبوب است، اما به طور جدی به مینای دندان آسیب می‌رساند. بنابراین توصیه می‌شود که اگر به دنبال سفیدی دندان با سرکه سیب هستید، از قرار دادن آن بر روی دندان‌ها خودداری کنید.

  2. آیا سرکه سیب برای عفونت دندان مؤثر است؟

    اسیدیته سرکه سیب باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان و بسیاری از عفونت‌های لثه می‌شوند را از بین می‌برد. اما با توجه به این موضوع که سرکه باعث تخریب مینای دندان می‌شود، بهتر است که برای درمان عفونت دندان به دندانپزشک مراجعه نمایید. چرا که بهتر است با استفاده از روش‌های علمی و مناسب‌تر درمان عفونت دندان خود را انجام دهید.

  3. آیا تقویت لثه با گلاب ممکن است؟

    یکی از روش‌های سنتی که به عنوان روشی برای تقویت لثه شناخته شده است، استفاده از گلاب است. درمانگران طب سنتی معتقدند که گلاب با از بین بردن آلودگی‌ها و باکتری‌ها به درمان آفت و برفک دهانی کمک کرده و همچنین موجب استحکام لثه می‌شود. لازم به ذکر است که بهترین روش برای تقویت لثه رعایت بهداشت دهان و دندان است. و علاوه بر این، روش موثر بعدی، مراجعه مرتب به کلینیک دندانپزشکی جهت بررسی منظم سلامت دهان و دندان است.

  4. آیا عصب کشی دندان با سرکه قابل انجام است؟

    گاهی ممکن است افراد برای کمک به بهبود و تسکین درد دندان خود از سرکه و یا ترکیب آن با سایر مواد مانند عسل، نمک، زنجبیل و … استفاده کنند. اما در مواردی که میزان پوسیدگی و یا عفونت دندان شدید باشد تنها استفاده از روش‌های درمانی دندانپزشکی مانند عصب کشی می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند. عصب کشی دندان روش درمانی است که با استفاده از تجهیزات و ابزار دندانپزشکی انجام می‌شود.

  5. خواص سرکه سیب برای دندان چگونه است؟

    گرچه سرکه سیب می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد، اما سرکه سیب رقیق نشده آن‌قدر خاصیت اسیدی دارد که مینای دندان را ضعیف می‌کند. مینای ضعیف شده آسیب پذیری دندان را در برابر پوسیدگی و ایجاد حفره افزایش می‌دهد و به علاوه باعث حساس شدن آنها می‌شود.

  6. آیا سرکه سفید برای دندان درد خوب است؟

    سرکه سیب یک ضد عفونی کننده طبیعی است و خاصیت ضد التهابی دارد و به ضد عفونی کردن دهان کمک می‌کند. سرکه سیب ماهیتی اسیدی دارد و با از بین بردن باکتری‌هایی که منجر به دندان درد می‌شوند، درد دندان را تسکین می‌دهد. برای استفاده از این روش یک تکه پنبه را در سرکه سیب خیس کنید و به آرامی روی دندانی که باعث درد می‌شود، فشار دهید. اما همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد این ماده می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. بهتر است که برای یافتن علت درد دندان و دریافت درمان متناسب با آن به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید.

  7. آیا سرکه سفید همان سرکه سیب است؟

    خیر. هر دو سرکه سیب و سرکه سفید از تخمیر الکل ساخته می‌شوند، اما منابع تهیه آنها بسیار متفاوت هستند. در سرکه سیب، الکل از آب سیب تهیه می‌شود؛ در حالی که سرکه سفید با استفاده از منابع مختلفی مانند ذرت، گندم یا حتی سیب زمینی تهیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان