تسکین و درمان درد لثه بعد از کشیدن دندان؛ بعد از کشیدن دندان چه قرصی بخوریم؟

تسکین و درمان درد لثه بعد از کشیدن دندان
فهرست محتوا
۴.۷/۵ - (۶ رای)

یکی از سوالات پرتکرار افرادی که کشیدن دندان را انجام داده‌اند این است که: با درد بعد از کشیدن دندان چه کنیم؟
راهکارهای پزشکی و خانگی موثر برای تسکین درد بعد از کشیدن دندان چه چیزهایی هستند؟
اگر شما نیز به دنبال دانستن این موضوع هستید، جای درستی آمده‌اید.
در این مقاله شما را با روش‌های مؤثری که می‌توانید برای کاهش درد از آنها استفاده کنید، آشنا می‌کنیم. با این روش‌ها، می‌توانید هرچه سریع‌تر، بهبودی خود را به دست آورید.
در این مطلب مهم و کاربردی با دکتر فاطمه لبافی همراه باشید.

چه زمانی باید برای درمان درد بعد از کشیدن دندان اقدام کرد؟

در چه صورت باید برای درد بعد از دندان کشیدن اقدام کرد؟

پس از کشیدن دندان، لثه‌های شما به زمان نیاز دارند تا بهبود یابند. ممکن است در سه تا چهار روز ابتدایی بعد از درمان درد بیشتری داشته باشید. البته این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است و تا حدود ۱۰ روز نیز مقداری جزئی درد و حساسیت داشته باشید.
لازم به ذکر است که اگر درد دندان بعد از کشیدن پس از ۳ روز به جای کاهش یافتن شدت بیشتری پیدا کرد، باید دندانپزشک خود را مطلع کنید.

چه راهکارهای خانگی برای کاهش درد بعد از کشیدن دندان وجود دارد؟

درمان‌های خانگی برای کاهش درد بعد از کشیدن دندان

برای به دست آوردن بهبودی بعد از این درمان لازم است به توصیه‌های دندانپزشک خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. در ادامه مهم‌ترین اقداماتی که باید در منزل برای کاهش درد در ناحیه دندان کشیده شده انجام دهید را بیان کرده‌ایم:

  1. محلول آب نمک

    قرقره آب نمک بعد از کشیدن دندان یکی از مؤثرترین روش‌هایی است که می‌تواند به کاهش درد دندان در منزل بعد از انجام این درمان کمک کند.
    البته آب نمک خود یک مسکن به شمار نمی‌رود؛ بلکه با کاهش التهاب و تورم ناشی از کشیدن دندان، ناراحتی و درد را کمی کمتر می‌کند. برای این کار لازم است نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب نسبتاً گرم حل کنید.
    محلول را در دهان خود به آرامی چند دقیقه نگه دارید و سپس آن را از دهان خود خارج کنید. توجه داشته باشید که در روزهای ابتدایی بعد از کشیدن دندان نباید این محلول و یا حتی آب دهان را با فشار از دهان خود خارج کنید. چرا که این کار باعث ایجاد فشار منفی در دهان و برداشته شدن لخته تازه تشکیل شده می‌شود.
    آب نمک خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و باکتری‌های دهان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. از این رو شست‌و‌شو با آب نمک توصیه اول دندانپزشکان است. استفاده از این روش روزانه ۴ الی ۵ بار توصیه می‌شود.

  2. کمپرس یخ و گرم

    تا ۳ روز ابتدایی بعد از درمان خود از کمپرس سرد و بعد از آن از کمپرس گرم استفاده کنید. برای استفاده از کمپرس یخ برای کشیدن دندان می‌توانید مقداری یخ را درون کیسه‌ای تمیز بریزید. در ادامه حوله‌ای به دور آن بپیچید و سپس آن را روی صورت خود بگذارید.
    برای کمپرس گرم نیز می‌توانید آن را از داروخانه تهیه کنید و یا حوله‌ای را روی بخاری گرم کرده و روی صورتتان بگذارید. این کار را به مدت ۱۵ دقیقه چندین بار در طول روز انجام دهید.

  3. استفاده از داروهای مسکن

    دندانپزشک شما ممکن است یک مسکن OTC مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) را برای کمک به مدیریت ناراحتی بعد از درمان توصیه کند. بهتر است این مسکن‌ها را سر وقت مصرف کنید تا به طور مؤثر به کاهش درد شما کمک کنند.
    این موضوع را هم در نظر داشته باشید که این مسکن را در صورت تجویز دندانپزشک مصرف کنید.

  4. بالا نگه داشتن سر

    هنگام دراز کشیدن سر خود را با یک بالش بالا نگه دارید. این کار سبب می‌شود تا خون کمتری به ناحیه دندان کشیده شده برسد؛ با این کار، تورم و التهاب کمتری در آن ناحیه اتفاق خواهد افتاد و در پی آن، درد کمتری را تجربه خواهید کرد.

  5. مصرف غذاهای نرم

    هنگامی که بعد از کشیدن دندان دچار درد و حساسیت می‌شوید، می‌توانید با خوردن غذاهای نرم از تحریک محل درمان شده جلوگیری کنید. در چند روز بعد از درمان از خوردن غذاهای ترد یا جویدنی خودداری کنید. در عوض، سعی کنید غذاهایی مانند سوپ، ماست، پوره سیب زمینی و سایر غذاهای نرم بخورید.
    بعد از به دست آوردن بهبودی، می‌توانید قبل از بازگشت به رژیم غذایی معمولی خود، به سمت غذاهای نرم جامد بروید. برنج یا سبزیجات پخته شده از جمله این غذاها هستند.

  6. استراحت کردن

    استراحت بخشی طبیعی از روند بهبودی بدن است و می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر بهبودی خود را به دست آورید. توصیه می‌شود بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از درمان خود استراحت کنید.

درمان درد فک بعد از کشیدن دندان

چگونه میتوان درد فک بعد از کشیدن دندان را کاهش داد؟

توجه داشته باشید که درد فک بعد از کشیدن دندان در همه پروسه‌های درمانی صورت نمی‌گیرد. بیشتر در دندان‌هایی این اتفاق می‌افتد که تعداد ریشه بیشتری دارند. به عنوان مثال، دندان عقل جزء شایع‌ترین دندان‌هایی است که بعد از کشیدن آن، این عارضه بروز پیدا می‌کند. این موضوع را هم مد نظر قرار دهید که درد فک بعد از کشیدن دندان، معمولا طی ۴ روز از بین می‌رود.
با این حال برای درمان و از بین بردن این درد و کمک به بهبود خود باید از روز سوم به بعد از کمپرس گرم استفاده کنید. همچنین مصرف مواد غذایی نرم تا چند روز پس از درمان تا حد زیادی به کاهش درد فک کمک می‌کند.

روش‌های سنتی برای کاهش درد بعد از کشیدن دندان

چه روشهای درمان خانگی بعد از کشیدن دندان توصیه نمی شوند؟

روش‌های زیر از مواردی هستند که شاید آنها را شنیده و یا در جایی دیده باشید. لازم به ذکر است که با وجود اینکه هر یک از موارد زیر خواص بسیار مفیدی دارند، اما امروزه دندانپزشکان استفاده از این نوع راهکارها را بعد از کشیدن دندان توصیه نمی‌کنند؛ زیرا ممکن است هر یک از افراد با عوارض و مشکلات مختلفی به دلیل استفاده از این مواد روبه‌رو شوند.
این گزینه‌ها عبارت‌اند از:

  1. میخک

    میخک خاصیت بی‌حس کنندگی دارد، به همین دلیل در گذشته استفاده از آن بسیار رایج بود. همچنین خاصیت ضدباکتریایی آن می‌تواند تا حدی به جلوگیری از بروز عفونت کمک کند. با این حال طعم به شدت تلخ و تند آن سبب می‌شود تا امروزه استفاده از آن مانند گذشته رایج نباشد.

  2. عصاره وانیل

    عصاره وانیل به دلیل داشتن خاصیت بی‌حس کنندگی و آنتی اکسیدانی خود یکی از روش‌هایی است که برخی از افراد آن را برای کاهش درد دندان در منزل مؤثر می‌دانند.

  3. زردچوبه

    زردچوبه را می‌توان یکی از قوی‌ترین آنتی باکتریال‌های طبیعی دانست که خاصیت ضد درد و ضد التهاب دارد.

  4. روغن پونه کوهی

    روغن پونه کوهی خاصیت ضد باکتری قوی برای حذف باکتری‌های دهان دارد و به عنوان یک ماده طبیعی ضد درد و ضد التهاب شناخته می‌شود.

  5. خیار

    خیار با خاصیت خنک کنندگی که دارد تا حدی می‌تواند مشابه کمپرس سرد عمل کند. با این حال نباید روی حفره دندان قرار بگیرد.

همچنین با مطالعه مقاله بعد از کشیدن دندان چه باید کرد؟ با اقدامات و نکاتی که باید بعد از دندان کشیدن رعایت نمایید، به طور کامل آشنا خواهید شد.

آیا می‌توانم بعد از کشیدن دندان ایبوپروفن مصرف کنم؟

ایبوپروفن برای کاهش درد بعد از کشیدنن دندان

ایبوپروفن یک مسکن ضد التهابی با اثر بسیار سریع است که جذب سریع و تسکین درد مؤثر را در ساعات پس از جراحی دندان نشان می‌دهد.
این دارو به دسته‌ای از مسکن‌ها به نام داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) تعلق دارد که برای درد دندان بسیار مؤثر هستند.
ایبوپروفن در دوزهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم بدون نسخه و با تجویز ۸۰۰ میلی گرم تحت نظارت دندانپزشک در دسترس است. این دارو برای درمان بیماری‌های التهابی و دردهای خفیف تا متوسط و کاهش درد بعد از کشیدن دندان مورد تأیید FDA است. توجه داشته باشید که مصرف آن بدون مشورت با دندانپزشک، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
ایبوپروفن نام داروی عمومی است اما با نام‌های تجاری رایج مانند Advil، Motrin و Nurofen در دسترس است.

آیا استامینوفن بعد از کشیدن دندان مؤثر است؟

تاثیر استامینوفن برای کاهش درد بعد از کشیدن دندان

دقت داشته باشید که استامینوفن نیز جزء داروهای مسکن محسوب می‌شود. به همین دلیل خیلی از افراد ممکن است بعد از کشیدن دندان، برای تسکین درد خود از این دارو استفاده کنند. اما باید به این نکته توجه شود که خود دندانپزشک در صورت تشخیص، چنین دارویی را برایتان تجویز خواهد کرد.
در مورد اینکه آیا این دارو می‌تواند اثربخش باشد یا خیر، باید شرایط مختلف را در نظر بگیرید. برخی از افراد هستند که با مصرف استامینوفن نیز دردشان تسکین پیدا می‌کند. اما اگر چنین نباشد، باید به سراغ مسکن‌های قوی‌تر مثل ایبوپروفن بروید.

سایر داروهای مؤثر برای کاهش درد بعد از کشیدن دندان

در صورتی که درد زیادی بعد از کشیدن دندان تجربه کنید، باید به سراغ مسکن‌های قوی‌تر رفت. البته، قبل معرفی این مسکن‌ها، حتما به خاطر داشته باشید که سرخود چنین داروهایی را مصرف نکنید. در صورت صلاح‌دید، دندانپزشک برای شما داروهایی مثل ناپروکسن، ژلوفن و حتی مفتامیک اسید تجویز خواهد کرد.

پاسخ به برخی سؤالات پر تکرار

  1. آیا می‌توان از زنجبیل و پودر فلفل قرمز برای کاهش درد بعد از جراحی دندان استفاده کرد؟

    شاید برخی از افراد بیان کنند که مخلوط کردن این دو ماده باهم و مالیدن آن با پنبه روی دندان به کاهش درد کمک می‌کند؛ اما باید بدانید که این کار می‌تواند درد و حساسیت را افزایش داده و سبب بروز عفونت در ناحیه جراحی شده گردد.

  2. اگر ۴ روز بعد از کشیدن دندان درد شدت یافت، چه کار کنم؟

    این مشکل می‌تواند به دلایلی از جمله بروز عفونت دندان، ایجاد حفره خشک، سوراخ شدن سینوس، عفونت در استخوان و سایر موارد رخ داده باشد. شدت یافتن درد بعد از ۳ روز را جدی بگیرید و دندانپزشک خود را از آن مطلع کنید.

  3. عوارض جانبی مصرف ایبوپروفن برای تسکین درد کشیدن دندان کدام‌اند؟

    واکنش آلرژیک، مشکلات گوارشی و خطر قلبی عروقی از عوارض این دارو محسوب می‌شوند.

  4. برای تسکین گوش درد بعد از کشیدن دندان چه باید کرد؟

    تا حدود یک هفته بعد از درمان ممکن است احساس درد فک و ناحیه گوش خود را داشته باشید. می‌توانید پس از ۳ روز از کمپرس گرم چندین بار در روز برای کنترل درد خود استفاده داشته باشید.

  5. درمان درد لثه بعد از کشیدن دندان چگونه است؟

    استفاده از محلول آب نمک، کمپرس سرد، داروهای مسکن و استراحت از بهترین روش‌های درمان این عارضه هستند.

  6. مسکن قوی برای درد بعد از کشیدن دندان کدام است؟

    ایبوپروفن معمولاً بهترین داروی مسکن بعد از این درمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان