طول عمر کامپوزیت دندان: ۶ راه افزایش دوام و ماندگاری کامپوزیت

طول عمر کامپوزیت دندان
فهرست محتوا
۵/۵ - (۱ رای)

آیا کامپوزیت دندان یک روش دائمی برای ترمیم مشکلات ظاهری دندان‌ها است؟ طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟ چه زمانی باید برای ترمیم و یا تعویض این روکش‌های ترمیمی اقدام کنم؟
سؤالات مربوط به دوام روش‌های ترمیمی از جمله سؤالات پر تکرار افرادی است که قصد ترمیم دندان‌های خود با استفاده از این روش‌ها را دارند که در این مطلب از دکتر فاطمه لبافی، به پاسخ این قبیل سؤالات و بیان نکات لازم در مورد ماندگاری کامپوزیت اختصاص داده شده است تا به شما عزیزان کمک کنیم بتوانید بهترین و مناسب‌ترین روش را با خیال راحت‌تری برای ترمیم دندان‌های خود انتخاب کنید.

آیا کامپوزیت ونیر یک روش دائمی است؟

دائمی بودن یا نبودن کامپوزیت دندان

کامپوزیت نیز همانند سایر روش‌های ترمیمی و زیبایی، روش دائمی نیست و طول عمر مشخصی دارد.
اما شما می‌توانید با انجام مراقبت‌های صحیح و همچنین مراجعه به متخصص دندانپزشکی، به افزایش دوام کامپوزیت خود کمک کنید.

مهم‌ترین نکته در مدت ماندگاری کامپوزیت دندان

در ماندگاری کامپوزیت دندان، مهمترین نکته چیست؟

ماندگاری کامپوزیت ونیر به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه مطلب دقیق‌تر برایتان شرح می‌دهیم. اما مهم‌ترین آنها رعایت دستورالعمل‌های گفته شده توسط دندانپزشک می‌باشد. اگر بعد از نصب، مراقبت‌های لازم را انجام ندهید و نسبت به نگهداری آنها سهل انگاری کنید، احتمال ترک خوردگی یا حتی شکستن کامپوزیت شما وجود دارد که در این صورت باید برای ترمیم یا تعویض آن اقدام نمایید.

طول عمر کامپوزیت چقدر است؟

کامپوزیت دندان چقدر دوام دارد؟

همانطور که پیش تر گفتیم، فاکتورهای مختلفی در تعیین زمان ماندگاری کامپوزیت نقش دارند که در عنوان بعدی به طور دقیق‌تر برایتان شرح می‌دهیم.
به طور کلی می‌توان گفت که طول عمر این روش ترمیمی در حدود ۳ تا ۱۰ سال می‌باشد.

چه عواملی بر دوام کامپوزیت ونیر تاثیر دارند؟

عوامل تاثیرگذار بر دوام کامپوزیت ونیر

به طور کلی مهم‌ترین عواملی که بر مدت عمر کامپوزیت تاثیر دارند را در ادامه برای شما شرح می‌دهیم:

  1. تخصص و مهارت دندانپزشک

    در وهله اول، انتخاب دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی برای انجام درمان بسیار اهمیت دارد، زیرا اگر دندانپزشک مهارت کافی را نداشته باشد، بعد از گذشت مدت زمان اندکی باید برای ترمیم یا تعویض کامپوزیت مجددا به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

  2. جنس کامپوزیت دندان

    یکی دیگر از مواردی که بر طول عمر کامپوزیت دندان موثر است، جنس آن می‌باشد که دندانپزشک باید از مواد مرغوب استفاده نماید. استفاده از مواد نامرغوب ماندگاری کمتری خواهد داشت.

  3. رعایت بهداشت دهان و دندان

     اگر بهداشت دهان و دندان خود را به درستی رعایت نکنید و همچنین توجهی به دستورالعمل‌های دندانپزشک خود نداشته باشید، در این صورت پوسیدگی های دندان می‌توانند سبب کاهش عمر ونیر کامپوزیت شوند.

  4. نوع دندان

    یکی دیگر از موارد تاثیر گذار، نوع دندان مورد نظر برای درمان است. اگر کامپوزیت بر روی دندانهایی که بیشتر برای گاز زدن غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند، نصب شود، ماندگاری کمتری خواهد داشت.

تفاوت طول عمر لمینت دندان و کامپوزیت

تفاوت طول عمر لمینت دندان و کامپوزیت

لمینت دندان روکشی از جنس سرامیک بوده و دارای استحکام بسیار زیادی می‌باشد. ساخت آن در لابراتوار دندانسازی و در شرایط خاص است که به همین دلیل مقاومت بسیار بیشتری و در نتیجه دوام بالاتری از کامپوزیت دارد. لمینت سرامیکی می‌تواند بین ۱۰ الی ۱۵ سال و گاها بیشتر از آن دوام داشته باشد. با این حال در صورت رعایت مراقبت‌های لازم، کامپوزیت ونیر نیز مقاومت بالایی خواهد داشت. با اینکه لمینت سرامیکی طول عمر بالاتری دارد، اما به دلیل گران قیمت‌تر بودن، کامپوزیت بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

آیا می‌توان مدت دوام کامپوزیت دندان را افزایش داد؟

چگونه طول عمر کامپوزیت دندانم را افزایش دهم؟

برای اینکه مدت زمان ماندگاری کامپوزیت دندان را افزایش دهید، بعد از نصب آن باید به توصیه‌های دندانپزشک خود توجه داشته باشید و مراقبت‌های لازم را انجام دهید. در ادامه به توصیه‌های مهمی که باید توجه داشته باشید، اشاره شده است:

  1. در روز اول بعد از نصب، سعی کنید از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی مانند چای و قهوه اجتناب کنید.
  2. بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی دارد، پس از آن غافل نشوید. سعی کنید بعد از مصرف نوشیدنی‌های رنگی دهان خود را با آب بشویید و به کمک مسواک و نخ دندان، اجازه باقی ماندن مواد غذایی و پلاک را در بین دندانهای خود ندهید.
  3. توجه داشته باشید که استعمال دخانیات می‌تواند باعث کاهش طول عمر کامپوزیت ونیر شود.
  4. هر چند وقت یک‌بار برای چکاپ دندانها و وضعیت کامپوزیت به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید.
  5. برای استفاده از دهانشویه، حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  6. برای استفاده از خمیر دندان مور نظر خود، بهتر است با دندانپزشک مشورت داشته باشید. زیرا برخی از این محصولات خاصیت سایندگی دارند.

چه مواردی ماندگاری کامپوزیت را کاهش می‌دهند؟

چه مواردی طول عمر کامپوزیت دندان را کاهش می دهند؟

برخی از عواملی که در کاهش میزان دوام کامپوزیت دندان شما نقش دارند، عبارت‌اند از:

  1. در صورتی که بهداشت دهان و دندان خود را به درستی رعایت نکنید، در زمان سریع‌تری احتمال تغییر رنگ کامپوزیت و همچنین احتمال ایجاد مشکلاتی برای آن وجود دارد.
  2. سیگار کشیدن و مصرف دخانیات تاثیر منفی بر ماندگاری این درمان داشته و  آن را کاهش می‌دهد.
  3. انجام برخی از رفتارهای نادرست مانند دندان قروچه می‌تواند اثر مخربی داشته باشد. اگر دچار این عادت رفتاری می‌باشید، حتما آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. احتمالا دندانپزشک استفاده از نایت گارد را به شما توصیه می‌کند.
  4. مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های رنگی مانند چای و قهوه می‌تواند سبب تغییر در رنگ ونیر کامپوزیت شده و همچنین غذاهای سفت می‌توانند عاملی بر ترک خوردن و یا حتی شکستگی آن باشند.

چه زمانی باید برای ترمیم و یا تعویض کامپوزیت ونیر اقدام کنم؟

چه زمانی باید برای ترمیم و یا تعویض کامپوزیت خود اقدام کنم؟

با مشاهده مواردی که در ادامه آنها را بیان کرده‌ایم، توصیه می‌شود که نسبت به ترمیم کامپوزیت اقدام کنید:

  1. تغییر رنگ کامپوزیت دندان

    کامپوزیت‌های دندانی به مرور زمان دچار تغییر رنگ می‌شوند و در صورتی که فرد به درستی از آنها مراقبت نکند، این اتفاق زودتر می‌افتد. این امر باعث ایجاد ظاهر نامطلوب دندان‌ها می‌شود، به همین دلیل نیاز به پالیش کردن، ترمیم و در موارد شدیدتر نیاز به تعویض پیدا می‌کند.

  2. لب پر شدگی، ترک خوردگی و شکستگی

    داشتن عادات نامناسب دهانی مانند جویدن ناخن، باز کردن درب بطری با دندان، جویدن یخ و … می‌تواند موجب شکستگی، لب پر شدگی و یا ترک خوردگی کامپوزیت شود.
    در چنین مواردی علاوه بر اینکه ظاهر کامپوزیت‌ها نامطلوب می‌شود، خطر ایجاد پوسیدگی‌های دندانی به دلیل تجمع باکتری‌ها در فضاهای آسیب دیده کامپوزیت وجود دارد. به همین دلیل بیمار باید در اسرع وقت برای ترمیم یا تعویض آنها اقدام کند.

  3. پوسیده شدن دندان زیر کامپوزیت

    عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و یا برطرف نکردن پوسیدگی‌های موجود پیش از شروع درمان باعث می‌شود که دندان پوسیده شود یا پوسیدگی‌های موجود تشدید یابند. در صورتی که این مشکل تشخیص داده شود، بیمار باید جهت درمان پوسیدگی‌های دندانی خود و تعویض کامپوزیت به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند.

  4. ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات لثه

    ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات لثه در صورتی که به موقع تحت درمان قرار نگیرند، به مرور زمان می‌توانند عوارضی از جمله تحلیل رفتن و عقب نشینی لثه را ایجاد کنند.
    این اتفاق باعث ایجاد فاصله بین لثه و کامپوزیت شده و علاوه بر اینکه ظاهر بسیار نامطلوبی را به وجود می‌آورند، باعث تجمع جرم و پلاک در آن فضا شده و خطر تشدید بیماری را به همراه خواهد داشت.
    بنابراین لازم است که برای درمان این مشکلات ابتدا کامپوزیت‌ها از روی دندان‌ها برداشته شده و پس از انجام درمان‌های لازم، مجدداً در زمان مناسب نصب شود.

  5. شل شدن کامپوزیت‌های دندانی

    مواردی از قبیل عدم نصب صحیح کامپوزیت توسط دندانپزشک و یا وارد کردن فشار زیاد و بیش از حد به آنها با مصرف مواد غذایی سفت می‌توانند در شل شدن و یا افتادن کامپوزیت نقش داشته باشند.

  6. پایان طول عمر کامپوزیت

    کامپوزیت‌های دندانی همانند سایر ترمیم‌ها، طول عمر مشخصی دارند، به همین دلیل پس از گذشت مدت زمان مشخصی، درخشندگی و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند و فرد باید برای تعویض آنها به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نماید.

پاسخ به سولات پر تکرار شما

  1. کامپوزیت چند سال دوام دارد؟

    با انتخاب دندانپزشک متخصص و رعایت توصیه‌های ایشان پس از درمان، معمولا می‌توان مدت عمر کامپوزیت دندان را در حدود ۵ الی ۷ سال در نظر گرفت.

  2. آیا شکستن کامپوزیت به راحتی اتفاق می‌افتد؟

    ترک خوردن و یا شکستن کامپوزیت در صورتی که از آن مراقبت‌های لازم را به عمل نیاورید، ممکن است ایجاد شود.

  3. آیا سن می‌تواند بر طول عمر کامپوزیت تاثیر داشته باشد؟

    برای تاثیر بهتر توصیه می‌شود که نصب کامپوزیت دندان، قبل از سن بلوغ انجام نگیرد. رشد دندانها در سنین پایین کامل نبوده و فاصله ای بین لثه و دندانها ایجاد خواهد شد. اما اگر شرایط خاصی وجود داشته باشد، سن نمی‌تواند محدودیتی برای انجام آن باشد.

  4. آیا کامپوزیت دائمی است؟

    کامپوزیت ونیر بسیار مقاوم می‌باشد، اما نمی‌توان آن را دائمی در نظر گرفت، زیرا به ترمیم و یا تعویض نیاز دارد. اما با این حال، با انجام مراقبت‌های لازم می‌توان ماندگاری ونیر کامپوزیت را افزایش داد.

  5. چه زمانی باید به فکر ترمیم و یا تعویض کامپوزیت ونیر باشیم؟

    زمانی که کامپوزیت دچار لب پر شدن، ترک خوردگی و یا شکستگی شد، باید برای تعویض آن اقدام نمایید. همچنین اگر متوجه تغییر رنگ نیز شدید، حتما جهت ترمیم آن به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان