فرق بلیچینگ و کامپوزیت دندان چیست؟ | کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ؟ + مقایسه جامع

فرق بلیچینگ و کامپوزیت دندان
فهرست محتوا (کلیک کنید)
۵/۵ - (۱ رای)

آیا شما نیز برای سفید کردن دندان های خود به دنبال شناخت تفاوت های کامپوزیت و بلیچینگ هستید؟ کدام یک از این روش ها برایتان گزینه مناسبی است؟
مقایسه بلیچینگ و ونیر کامپوزیت به شما کمک می کند تا انتخاب بهتر و درست تری برای سفید کردن دندان هایتان داشته باشید.
این اطلاعات در این مطلب مختصر و مفید برای شما عزیزان شرح داده شده است. با دکتر فاطمه لبافی همراه باشید.

سفیدی دندان با کامپوزیت زیباتر است یا بلیچینگ؟

سفیدی دندانها با کامپوزیت دندان زیباتر است یا بلیچینگ؟

میزان سفید شدن دندانها بستگی به سلیقه افراد دارد. در کامپوزیت دندان به دلیل وجود طیف‌های گسترده سایه رنگ، افراد می‌توانند رنگ و میزان سفیدی دندانهای خود را انتخاب کنند، اما در بلیچینگ این پیش بینی ممکن نیست.
به طور کلی می‌توان بیان کرد که نتیجه درمان بستگی به میزان بدرنگی دندانها و سایر آسیب‌های آنها، سلیقه بیمار و مهارت دندانپزشک دارد.
به همین دلیل نمی‌توان به طور قاطعانه بیان کرد که کدام روش زیباتر از روش دیگر خواهد بود.

تفاوت بلیچینگ و کامپوزیت دندان

آشنایی با تفاوتهای بلیچینگ دندان و کامپوزیت دندان

این دو روش دارای تفاوت هایی هستند که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم:

  1. نوع مشکلات دهان و دندان که هریک برطرف می کنند.

    تغییر فرم ظاهری دندان ها با استفاده از بلیچینگ امکان پذیر نیست، این در حالی است که کامپوزیت علاوه بر سفید کردن دندان ها در برطرف کردن سایر ایرادات و نواقص ظاهری آنها از قبیل شکستگی، لب پر شدگی و یا کجی جزئی نیز به کار برده می شود.

  2. نحوه انجام درمان

    مواد به کار رفته و نحوه انجام هر یک از این دو روش با یکدیگر متفاوت است. بلیچینگ دندان با قرار دادن ماده ای به نام هیدروژن پراکسید و یا کاربامید پراکساید در غلظت مشخصی بر روی دندان انجام می شود.
    اما کامپوزیت با استفاده از مواد خمیر مانند کامپوزیت و طی چند مرحله که شامل آماده سازی دندان و تمیز کردن آن، قرار دادن خمیر بر روی دندان و فرم دادن به آن و سپس سفت کردن مواد با استفاده از نور مخصوص لیزر و پالیش کردن این مواد تا رسیدن به نتیجه مطلوب و طبیعی می باشد.

  3. هزینه

    گرچه هر دوی این روش ها در دسته خدمات ترمیمی مقرون به صرفه دندان قرار می گیرند، اما بلیچینگ در مقایسه با کامپوزیت ارزان تر است.

  4. میزان سفید کردن دندان ها

    بلیچینگ تنها می تواند تا میزان مشخصی دندان ها را سفید کند که این میزان قابل پیش بینی نیست. اما ونیر کامپوزیت دارای سایه رنگ های متنوعی است که بیمار پیش از شروع فرایند نصب این مواد بر روی دندان، می تواند با توجه به سلیقه خود و همچنین در نظر گرفتن راهنمایی های دندانپزشک زیبایی، رنگ مناسب و میزان سفیدی دندان های خود را انتخاب نماید.

  5. ماندگاری درمان

    ماندگاری سفیدی دندان ها با استفاده از بلیچینگ معمولا ۶ ماه می باشد. این در حالی است که طول عمر و ماندگاری کامپوزیت در حدود ۵ تا ۷ سال می باشد.

بلیچینگ بهتر است یا کامپوزیت؟

کامپوزیت دندان را انتخاب کنم یا بلیچینگ؟

یکی از سوالاتی که برای افرادی که قصد سفید کردن دندان های خود را دارند پیش می آید، این است که بلیچینگ بهتر است یا کامپوزیت؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که انتخاب هریک از این دو روش به مواردی از قبیل شرایط دهان و دندان بیمار و همچنین هدف و سایر ایراداتی که ممکن است دندان های او داشته باشند، بستگی دارد.
گاهی ممکن است بیمار تنها نیاز به سفید کردن دندان های خود داشته باشد که در این صورت، دندانپزشک با انجام معاینات و بررسی های لازم و پس از تایید مناسب بودن بلیچینگ برای دندان های بیمار، استفاده از این روش را به او پیشنهاد می دهد.
اما در برخی موارد ممکن است دندان های بیمار علاوه بر بدرنگ بودن، ایرادات دیگری مانند شکستگی داشته باشند که در این صورت استفاده از سایر روش هایی که می توانند به برطرف کردن این ایراد کمک کنند، به فرد پیشنهاد می شود که یکی از این گزینه های ترمیمی، ونیر کامپوزیت می باشد. بنابراین به طور قطع نمی توان گفت که کدام روش بهتر است.

سوالات متداول

  1. دندان هایم را بلیچینگ کنم یا کامپوزیت؟

    انتخاب هر یک از این دو روش برای سفید کردن دندان ها نیاز به معاینه توسط دندانپزشک متخصص زیبایی دندان و مشورت با ایشان دارد. به طور کلی می توان گفت که در صورتی که تنها ایراد ظاهری دندان هایتان بد رنگی آنهاست، با توجه به شرایط دهان و دندانی که دارید ممکن است به شما پیشنهاد شود که بلیچینگ کنید، اما در صورتی که دندان هایتان علاوه بر بدرنگی ایرادات دیگری نیز داشته باشند، دیگر این روش ترمیمی مناسب نخواهد بود و ممکن است نیاز باشد که با کامپوزیت این ایرادات را رفع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تصادفی
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان