شما یک کلینیک دندانپزشکی معتبر دارید، اما اکنون به دنبال این هستید که با افزایش درآمد و بهبود شهرت خود در جامعه، مطب خود را به سطح بالاتری ارتقا دهید. چه راهی برای کمک به مطبتان میتواند مؤثرتر از یادگیری نحوه ارتباط بهتر با بیماران باشد؟
تحقیقات نشان میدهد که ارتباطات شفاف در یک مطب دندانپزشکی منجر به افزایش نظرات مثبت، مراجعات بیشتر و رشد چشمگیر تولید و درآمد میشود.
دانشکده دندانپزشکی و برنامههای رزیدنتی به شما میآموزد که چگونه دندانپزشک شوید و در تشخیص و مهارتهای بالینی خود مهارت داشته باشید.
ارتباط با بیمار یک مهارت ملموس نیست، اما مهارتی است که نیاز به تمرین و صبوری دارد. همه ما میدانیم که شخصیت کارمندان و بیماران ما بسیار متفاوت است، اما یک سری نکات کلیدی برای بهبود نحوه ارتباط پزشک با هر بیمار وجود دارد که در ادامه این مطلب برایتان شرح میدهیم:
راهکارهای بهبود ارتباط با بیماران در کلینیک دندانپزشکی
از طریق ارتباط با بیماران جدید و بیماران فعلی، مطب خود را رشد دهید. برای این کار نکات زیر را در نظر داشته باشید:
-
آداب تیم دندانپزشکی
اولین فردی که بیمار هنگام ورود به مطب شما با او در ارتباط است، کارمند میز پذیرش است. هنگام استخدام و آموزش، ضروری است در مورد آداب معاشرت مناسب، در زمان پاسخ به تلفن و یا احوالپرسی با بیمار جلوی میز پذیرش، صحبت کنید.
پاسخ دادن به تلفن کار سادهای به نظر میرسد، اما این نحوه ارتباط شما با بیماران است که آنها را به مطب هدایت میکند. کارکنان خود را تشویق کنید که مؤدب و محترمانه رفتار کنند، سؤالات روشنگر بپرسند تا مطمئن شوند که نیازهای بیمار را درک میکنند و واقعاً به نگرانیهای آنها گوش دهند. اگر یکی از اعضای تیم، از پاسخ سؤال بیمار، مطمئن نیست، به بیمار اطلاع دهید که در زمان ویزیت به سؤالش پاسخ داده خواهد شد، یا فردی با اطلاعات صحیح برای پاسخ دادن با بیمار تماس خواهد گرفت.
هنگامی که شما مهارتهای ارتباطی را تمرین میکنید، بیماران شما احساس میکنند که به زمان و سلامت دهان و دندان آنها احترام گذاشته میشود. وقتی بیماران میرسند، باید از آنها استقبال کرد و در صورت طولانیتر شدن زمان انتظار، به آنها اطلاع داد، یا حتی بهتر از آن، میتوانید با آنها تماس بگیرید و با احترام از زمان انتظار طولانیتر مطلعشان کنید. ارتباط با بیماران در تمام قسمتهای مطب، از اتاق انتظار گرفته تا اپراتور، صورت میگیرد. -
ارتباط از طریق نرم افزار مدیریت بیمار
نرم افزار مدیریت بیمار، نرم افزار با ارزشی است که دارای ویژگیهای قابل تنظیم، مانند ارتباط با بیمار، یادآوری متنی، و برنامهریزی قرار ملاقات آنلاین میباشد. این نوع نرم افزار مزایای زیادی دارد زیرا تماسهای تلفنی دریافتی به مطب شما را کاهش میدهد؛ بنابراین کارکنان اداری شما میتوانند روی کارهای دیگر تمرکز کنند، همچنین به بیماران این امکان را میدهد که در صورت نیاز مستقیماً با مطب ارتباط برقرار کنند.
برخی از بستههای مدیریت بیمار یادآورهای متنی را ارائه میدهند که پاسخی دوطرفه دارند تا بیماران بتوانند به یک قرار ملاقات پاسخ دهند یا سؤالی را بپرسند که یکی از اعضای تیم میتواند در محل پاسخ دهد.
یک چت باکس زنده نیز توسط بسیاری از شرکتهای وبسایت برای ارتباط آنی ارائه میشود. بیماران به این ویژگی علاقهمندند زیرا میتوانند مستقیماً به یک مسئول مطب از تلفنهای هوشمند خود پیام دهند. -
ارتباط از طریق ایمیل
ممکن است یک بیمار تنها به دو ویزیت دندانپزشکی در سال نیاز داشته باشد، اما همیشه میتوانید از طریق یک خبرنامه یا ایمیل، بیماران خود را با آخرین اطلاعات مطب بهروز نگه دارید. بیش از ۸۵ درصد از مردم به صورت روزانه ایمیل خود را با استفاده از تلفنهای هوشمند خود چک میکنند، به این معنی که ارسال ایمیل به بیماران یکی از مؤثرترین راههای ارتباط با بیماران است.
ایمیلهای بیمار میتواند شامل اطلاعاتی ازجمله بهروزرسانی ساعات کار کارکنان یا اطلاعات بیمه باشد. به این ترتیب، هنگامی که یک بیمار برای ویزیت شش ماهه خود باز میگردد، از آخرین جزئیات مطب مطلع است. -
رسانههای اجتماعی
فیسبوک، اینستاگرام، تیکتاک و واتساپ پلتفرمهایی هستند که هر دندانپزشکی باید آنها را در ابزارهای بازاریابی و ارتباطی خود بگنجاند. این رسانههای اجتماعی در نشان دادن آخرین درمانهای دندانی که در مطب ارائه میدهید، مانند Invisalign، بریسهای ارتودنسی، سفید کردن دندانها، و دندانپزشکی زیبایی، به بیماران مؤثر هستند.
مردم زمان زیادی را در رسانههای اجتماعی سپری میکنند، بنابراین دنبال کردن مطب شما از سوی بیماران، یکی از سادهترین (و سرگرمکنندهترین) راهها برای آگاه کردن آنها از اتفاقاتی است که در مطب شما رخ میدهد. -
پورتال بیمار تعاملی
امکانات پزشکی بیشتر دارای پورتالهای تعاملی بیماران آنلاین هستند که به بیماران اجازه میدهد تا تاریخچه پزشکی، نتایج آزمایشگاهی و موارد دیگر را مشاهده کنند. صنعت دندانپزشکی میتواند از این ابزار بسیار بهرهمند شود، زیرا سیستم کارآمدی را برای ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی و بیمار ایجاد میکند تا پیشرفت دندانی خود را مشاهده و پیگیری کنند.
برخی از مزایای پورتال تعاملی بیمار در دندانپزشکی عبارتاند از اینکه به بیماران این امکان را میدهد تا:- پیشرفت بهداشت دهان و دندان خود را پیگیری کنند.
- سابقه پزشکی خود را قبل از قرار ملاقات با دندانپزشکی مشاهده و به روز کنند.
- وضعیت آزمایشگاه را مشاهده و از زمان تحویل لوازم سفارشی خود مطلع شوند.
- قرار ملاقات جدید ایجاد کنند یا قرار ملاقات را تغییر دهند.
- اطلاعات بیمه را بهروزرسانی کنند.
-
وبسایت مشتری پسند
وبسایت شما اولین تصور از مطب شما را ایجاد میکند، بنابراین، باید کاربرپسند و سازگار با موبایل باشد. اگر خواسته شما این است که در جست و جوی بیماران برای پیدا کردن مطب دندانپزشکی در منطقه، به عنوان مطب رتبه اول نشان داده شوید، پس باید تبلیغات و رتبهبندیهای گوگل را جدی بگیرید.
یک وب سایت با طراحی مناسب باید شامل اطلاعاتی در مورد تیم شما، تمام خدماتی که ارائه میدهید، اطلاعات بیمه و سؤالات متداول باشد. بسیاری از وبسایتها ویژگیهای سفارش شده مانند عکسهای قبل و بعد، تورهای اداری، و فرمهای بیمار را اضافه میکنند.
از آنجایی که سیستم زمانبندی آنلاین به بیماران اجازه میدهد بهجای تماسهای تلفنی ناخوشایند، به راحتی قرار ملاقات بگذارند و تغییر دهند، میتواند بسیار سودمند باشد.
یک وبسایت با کیفیت بالا اولین گام برای نشان دادن سرمایه گذاری روی مطب و بیماران است. به یاد داشته باشید که وبسایت را به روز نگه دارید و به کارکنان خود یادآوری کنید که به بیماران اطلاع دهند قبل از مراجعه، وبسایت را بررسی کنند تا تمام اطلاعات مربوط به قرار ملاقات خود را مشاهده کنند. -
خدمات پس از ساعت کاری یا خط اضطراری
هنگامی که از مطب خود دور هستید، مطمئن شوید که بیماران همچنان در مواقع اضطراری به شما دسترسی دارند.
میتوانید این کار را با داشتن یک سرویس اضطراری برای جواب دادن تماسهای ضروری، از طریق وصل کردن تلفن به یک مسئول و یا انتقال دادن پیام بیمار و تماس گرفتن مجدد یکی از همکاران با بیمار، انجام دهید.
برخی از مطبها حتی یک ایمیل یا شماره خط اضطراری را برای تماس در ساعات غیر اداری ارائه میدهند. در هر صورت، با اطمینان دادن به بیمارانتان در اینکه که هنوز میتوانند بعد از ساعتها با مطب ارتباط برقرار کنند، در کاهش اضطراب آنها در شرایط اضطراری مؤثر است و بدین ترتیب بیماران شما میدانند که در مواقع نیاز در کنارشان هستید. -
معرفی نامه
ویزیت بیماران جدید برای رشد مطب فرصتی عالی است! ارسال نامه برای بیمار جدید را به عنوان مقدمهای برای مطب در نظر بگیرید. این یک فرصت عالی برای “ملاقات” بیمار قبل از ویزیت دندانپزشکی او است. این نامه میتواند حاوی مقدمهای در مورد آنچه در قرار ملاقات در انتظار آنهاست و اطلاعاتی درباره پزشک باشد.
هنگامی که یک مقدمه قدرتمند ترتیب میدهید و به بیمار اجازه میدهید از تمرکز آموزشی و درمانی شما مطلع شود، احتمال اینکه به دلیل خوشنامی شما، یک قرار ملاقات تعیین کند، بسیار زیاد است.
همچنین اگر خدمات دیگری مانند ارتودنسی یا درمانهای زیبایی دارید، این فرصت خوبی است تا به بیماران خود اطلاع دهید که این گزینههای ارزشمند را ارائه میدهید.
نامه خوشامدگویی راهی عالی برای یک مطب دندانپزشکی است تا به بیماران نشان دهد که حتی قبل از مراجعه به دندانپزشکی چقدر ارزش دارند و میتواند شامل اطلاع رسانی در مورد مدارک لازم بیمار باشد تا از اتلاف وقت در اتاق انتظار جلوگیری کند. -
پخش جریانی ویدئوها در مطب
همه ما میدانیم که چقدر میتواند برای بیمارانی که منتظر دندانپزشک یا متخصص بهداشت در اتاق عمل یا اتاق انتظار هستند استرس زا باشد. افزودن ویدیوهایی که حاوی اطلاعاتی در مورد خدمات و درمانهای ارائه شده در مطب هستند، راهی عالی برای ارائه پیشینه به بیماران در مورد درمانهای دندانپزشکی است. برخی از مطبها ویدئوهایی را ارائه میدهند که جزئیات روشهای جراحی را ارائه میکند تا به بیماران اطلاعاتی در مورد روش خود و آنچه میتوانند پس از درمان انتظار داشته باشند ارائه دهند.
داشتن ویدئوهایی در مورد ارتودنسی یا سفید کردن دندان یک ابزار بازاریابی مؤثر برای برانگیختن علاقه بیمار نسبت به یک درمان جدید است. همچنین یک ابزار ارتباطی خوب است زیرا علاوه بر ارائه دستورالعملهای کتبی یا شفاهی، در طول ویزیت، با تماشای ویدئو اطلاعات مهمی به بیمار منتقل میکند. -
درمان شخصی
در نهایت، با تمام فناوری مدرنی که امروزه برای تسریع در قرار ملاقاتها و کارآمدتر کردن بازدیدها وجود دارد، به یاد داشته باشید که مردم همچنان دوست دارند با افراد دیگر صحبت کنند و از این طریق اطلاعات کسب کنند.
از کارکنان خود بخواهید که تورهای اداری داشته باشند، از بیماران بپرسید که آیا به آب یا لوازم جانبی مانند حوله دستی گرم نیاز دارند تا ملاقات آنها راحتتر شود.
در حالی که فناوری یک ویژگی عالی برای ساخت لوازم دندانپزشکی و کمک به تشخیص پوسیدگی دندان است، گاهی اوقات بیماران هنوز وقتی که بیمه و امور مالی آنها توسط یک شخص واقعی اداره میشود، احساس راحتی بیشتری میکنند.
ارتباط شفاف یکی از عوامل کلیدی در ایجاد یک مطب دندانپزشکی موفق است. یک تیم دندانپزشکی خوب آموزش دیده و دلسوز داشته باشید و چندین پلتفرم مانند خبرنامه و رسانههای اجتماعی را برای برقراری ارتباط با بیماران در داخل و خارج از مطب ارائه دهید. هنگامی که مهارتهای ارتباطی را در اولویت قرار دهید، رشد مطب دندانپزشکی خود را کاملاً تقویت خواهید کرد. اگر به دنبال بهبود گزینههای درمانی خود، مانند ارائه ارتودنسی، برای بیماران خود هستید، انجمن ارتودنسی میتواند با دورههایی در زمینه ارتودنسی پایه سیم مستقیم به شما کمک کند.