کورتاژ یا خراشیدن لثه؛ آیا کورتاژ لثه درد دارد؟ + هزینه و مراقبتها

معرفی کورتاژ لثه

کورتاژ لثه، درمانی است که شاید شنیدن نام آن باعث ترس و نگرانی‌تان شود و با خود تصور کنید که قرار است چه درمان پیچیده و سختی را انجام دهید.
به همین دلیل تصمیم گرفتیم با ارائه اطلاعاتی درباره انواع و نحوه کورتاژ کردن لثه، هزینه این درمان، مزایا و مدت زمان دوران نقاهت، خیالتان را برای اقدام به انجام آن راحت کنیم.
همچنین در انتهای این مطلب از دکتر فاطمه لبافی، مراقبت‌های پس از کورتاژ لثه را بیان کرده‌ایم. پس مطالعه این مقاله پیشنهاد بسیار خوبی برای شما است. با ما همراه باشید.

کورتاژ لثه چیست؟

شرح کورتاژ لثه

دندانپزشک برای درمان پاکت پریودنتال که بر اثر تجمع جرم زیر بافت لثه به وجود آمده و به آن آسیب رسانده است، از روش خراشیدن لثه که به آن کورتاژ لثه نیز گفته می‌شود، استفاده می‌کند. در واقع با ابزار مخصوص، جرم و بافت لثه آسیب دیده را خارج کرده و اجازه می‌دهد تا بافت جدید به دیواره دندان متصل شود.

انواع کورتاژ لثه کدام‌اند؟

معمولا کورتاژ لثه به دو صورت قابل انجام است که در زیر به آنها اشاره شده است:

1. کورتاژ لثه‌ای

زمانی که پاکت پریودنتال خیلی عمیق نباشد، دندانپزشک می‌تواند با استفاده از کورت، بافت ملتهب دیواره لثه را برداشته و به بهبود وضعیت بیمار کمک کند. معمولا در این روش، دیواره حاوی میکروب و عفونت خارج می‌شود.

2. کورتاژ زیر لثه‌ای

زمانی که پاکت پریودنتال عمیق‌تر باشد، دندانپزشک باید با کورت، قسمت‌های بیشتری را بردارد. در این روش، بافت نزدیک به انتهای ریشه دندان برداشته می‌شود. حتی در خیلی از مواقع، اتصال بافت همبند با استخوان نیز قطع می‌شود.

به چه دلایلی نیاز به انجام کورتاژ لثه داریم؟

علت نیاز به انجام کورتاژ لثه

دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند سبب نیاز بیمار به انجام کورتاژ لثه شوند. در زیر به هر یک از آنها اشاره شده است:

1. حساسیت و درد در ناحیه لثه و یا دندان گاهی اوقات ممکن است بیمار در قسمتی از بافت لثه یا دندان احساس درد و حساسیت کند.
  2. بوی بد دهان در صورتی که جرم دندان در زیر بافت لثه تجمع پیدا کنند، می‌توانند سبب بروز بوی بد دهان نیز شوند. برای درمان این مشکل، باید پاکت پریودنتال را درمان کرد تا بار میکروبی این ناحیه کاهش پیدا کند. کورتاژ یکی از موثرترین روش‌های درمان این عارضه است.
  3. تحلیل استخوان در صورتی که جرم در زیر بافت لثه باقی بماند، علاوه بر ایجاد پاکت، سبب تحلیل استخوان نیز می‌شود. برای اینکه تحلیل استخوان متوقف شود، باید از کورتاژ لثه کمک گرفته شود.
  4. لق شدن دندان‌ها در صورتی که تحلیل لثه و عمق پاکت خیلی زیاد باشند، احتمال لق شدن دندان وجود دارد. با این روش این عارضه برطرف خواهد شد.

کورتاژ لثه چگونه انجام می‌شود؟

کورتاژ لثه چگونه انجام میشود؟

خیلی از بیماران با توجه به عدم شناخت درست از نحوه انجام کورتاژ لثه، ممکن است نسبت به انجام آن تردید داشته باشند. در ادامه مراحل درمان به طور کامل شرح داده شده است تا شما عزیزان بدون استرس برای این درمان اقدام کنید:

1. در ابتدا باید برای معاینه کامل بافت لثه به دندانپزشک مراجعه کنید. در این مرحله، دندانپزشک با بررسی میزان التهاب و جرم لثه، روش درمان را تعیین می‌کند.
  2. در ادامه جرم گیری برای دندان‌ها و بافت لثه را انجام می‌دهد.
  3. سپس با استفاده از ابزار مخصوص، قسمتی از بافت لثه که دچار عفونت شده را خراش می‌دهد. با این کار، قسمت آسیب دیده خارج شده و بافت جدید جایگزین آن خواهد شد.

هزینه کورتاژ لثه چقدر است؟

قیمت کورتاژ لثه

هزینه خراشیدن لثه بسته به یکسری عوامل ممکن است متغیر باشد. معمولا دندانپزشک با معاینه بیمار و با توجه به شدت بیماری پریودنتال، هزینه نهایی را تعیین می‌کند. در صورتی که بیمه نیز هزینه این درمان را تقبل کند، قیمت نهایی آن کمتر خواهد شد. برای اینکه از قیمت این درمان مطلع شوید، بهتر است با کلینیک دکتر لبافی تماس گرفته و مشاوره لازم را دریافت کنید.

مزایای کورتاژ لثه چیست؟

مزایای کورتاژ لثه

خراشیدن لثه یکسری مزایایی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است:

1. علی رغم اینکه یک روش نسبتا تهاجمی به شمار می‌‌رود، اما نسبت به سایر روش‌های جراحی، بسیار آسان‌تر است.
  2. این روش معمولا در زمان خیلی کمتری نسبت به سایر روش‌ها انجام می‌شود.
  3. علاوه بر این نیز، به زمان کمتری برای بهبودی نیاز دارد.
  4. درد و خونریزی حین و بعد از این درمان بسیار اندک است. به همین دلیل، بیمار هیچ استرسی حین درمان نخواهد داشت.
  5. معمولا میزان موفقیت این درمان بالا است.
  6. کورتاژ می‌تواند با توقف و درمان بیماری پریودنتال، از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری کند.

مدت زمان بهبودی پس از کورتاژ لثه

به طور معمول دوره نقاهت بعد از این درمان طولانی نیست. در صورتی که بیمار نکات مراقبتی بعد از کورتاژ لثه را به درستی رعایت کند، پس از حدود ۲ تا ۷ روز، بهبودی لثه حاصل می‌شود. گاهی ممکن است این زمان تا ۲ هفته نیز به طول انجامد.

مراقبت‌های لازم بعد از خراشیدن لثه

بعد از کورتاژ لثه چه مراقبت هایی باید انجام دهیم؟

در ادامه برخی از مهم‌ترین مراقبتهای پس از کورتاژ لثه که باید در نظر بگیرید را بیان کرده‌ایم:

1. بهتر است برای کاهش تورم و التهاب لثه، از کمپرس یخ استفاده کنید.
  2. ممکن است تا ۲۴ ساعت خونریزی کمی تجربه کنید. بهتر است در این مدت، از دستکاری بافت لثه پرهیز کنید.
  3. بعد از این درمان، نوشیدنی‌های خنک میل کنید.
  4. در صورتی که دندانپزشک برایتان مسکن و آنتی بیوتیک تجویز کرده باشد، حتما آنها را در زمان مشخص مصرف کنید. عدم مصرف درست این دارو، ممکن است منجر به شکست درمان شود.
  5. به هیچ عنوان در دوره نقاهت نوشیدنی‌های الکلی را مصرف نکنید. همچنین، استعمال دخانیات را به تاخیر بیندازید.
  6. توصیه می‌شود تا زمان بهبودی کامل، از فعالیت‌های سنگین پرهیز کنید.
  7. بهتر است برای چند روز اول بعد از درمان، غذاهای نرم را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  8. رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها بعد از خراشیدن لثه را به طور جدی دنبال کنید.

آیا کورتاژ لثه عوارض دارد؟

معرفی انواع عوارض کورتاژ لثه

خراشیدن لثه یک روش جراحی به شمار می‌رود. به همین دلیل، ممکن است بعد از این درمان، شاهد یکسری عوارضی هم باشید. برخی از شایع‌ترین عوارضی که ممکن است با آن مواجه شوید، در ادامه آورده شده‌اند:

1. ممکن است تا ۲۴ ساعت اول، خونریزی کمی تجربه کنید. در صورتی که شدت خونریزی به مرور زمان بیشتر نشود، جای نگرانی نداشته و یک عارضه طبیعی است.
  2. تورم یکی از شایع‌ترین عوارض بعد از کورتاژ لثه است. این عارضه نیز به دلیل آسیب جزئی به بافت لثه ایجاد شده و جای نگرانی نخواهد داشت.
  3. ممکن است لثه بیمار نسبت به لمس حساس شده باشد. حساسیت لثه به لمس طبیعی بوده و بعد از پایان التهاب کم و کمتر می‌شود.
  4. گاهی ممکن است بیمار بعد از جراحی، احساس درد داشته باشد. در صورتی که درد بیمار بعد از چند روز کاهش پیدا نکرد، بهتر است این موضوع را با دندانپزشک در میان بگذارد.
  5. در صورت عدم رعایت بهداشت، عفونت ممکن است در ناحیه جراحی ایجاد شود. این مشکل یکی از جدی‌‌ترین عوارضی است که ممکن است بعد از جراحی بروز پیدا کند. در صورت مشاهده عفونت، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

1. آیا کورتاژ لثه درد دارد؟

خیر، معمولا این روش با ترزیق داروی بی‌حسی انجام می‌شود و بیمار هیچ دردی را حین انجام کورتاژ تجربه نمی‌کند.

2. آیا بیمه هزینه کورتاژ لثه را پرداخت می‌کند؟

بسته به بیمه‌ای که با آن قرارداد دارید، ممکن است بخشی از هزینه این درمان را تقبل کند.

3. اگر کورتاژ لثه انجام ندهم، چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که بیمار این درمان را انجام ندهد، ممکن است با عوارض خیلی جدی‌تری مواجه شود. به عنوان مثال، ممکن است تحلیل استخوان بیشتری صورت بگیرد. همچنین، احتمال از دست رفتن دندان وجود دارد.

4. بخیه‌های کورتاژ لثه کی کشیده می‌شوند؟

به طور معمول یک تا دو هفته بعد از انجام این درمان، بخیه‌های بیمار کشیده می‌شوند. زمان دقیق آن را دندانپزشک به شما اطلاع خواهد داد.

5. آیا همه افرادی که به بیماری پریودنتال مبتلا هستند، باید کورتاژ لثه انجام دهند؟

خیر، بسته به شرایط بیمار ممکن است نیازی به انجام کورتاژ نباشد.

2 نظر در “کورتاژ یا خراشیدن لثه؛ آیا کورتاژ لثه درد دارد؟ + هزینه و مراقبتها

1. رادین سهیل‌فر گفت:

کورتاژ لثه برای چه کاری انجام میشه؟

1. دکتر فاطمه لبافی گفت:

سلام درمان بستگی به شرایط متعددی دارد برای دریافت اطلاعات کامل باید به صورت حضوری مشاوره ای با متخصص لثه و جراح داشته باشید.