درمان خانگی آبسه لثه: عفونت لثه در خانه و با طب سنتی چگونه درمان میشود؟

درمان خانگی آبسه لثه

شاید شما هم مثل خیلی از افراد به این فکر افتاده‌اید که آبسه لثه را با استفاده از روش‌های خانگی درمان کنید؛ اما آیا امکان درمان عفونت لثه در خانه وجود دارد؟
اصلا چه روش‌های خانگی برای درمان این مشکل وجود دارد؟ آیا درمان آبسه لثه در منزل عوارضی برای ما به همراه نخواهد داشت؟ آیا دندانپزشکان نیز این روش‌ها را تایید می‌کنند؟
درمان خانگی عفونت لثه جزو مسائلی است که باید حتما به نکات مربوط به آن توجه شود. اگر اطلاعات کافی در این باره در اختیار نداشته باشید، ممکن است دچار یک سری مشکلات شوید. پیشنهاد ما این است که با خواندن این مقاله، اطلاعات لازم درباره درمان خانگی این مشکل را به دست آورید و سپس برای انجام آن اقدام کنید.

آیا می‌توان آبسه لثه را در منزل درمان کرد؟

درمان آبسه لثه باید توسط دندانپزشک انجام شود. چنین مشکلاتی با توجه به وجود عفونت و چرک، باید تحت نظر یک فرد متخصص و با تجربه درمان شوند تا در صورت بروز مشکل، بتواند اقدامات لازم را انجام دهند. اما عده‌ای از افراد به دنبال درمان خانگی این بیماری هستند.
درباره اینکه روش‌های خانگی در درمان این مشکل موثر هستند، هیچ اثبات علمی وجود ندارد. اما افرادی که در گذشته به دندانپزشک دسترسی نداشته‌اند، برای کاهش درد و درمان عفونت لثه از یک سری روش‌های خانگی استفاده کرده‌اند.

روش‌های خانگی برای درمان عفونت لثه

روش‌های مناسب برای درمان آبسه لثه در خانه

قبل از اینکه روش های درمان آبسه لثه در طب سنتی را به شما عزیزان معرفی کنیم، باید این نکته را  گوش زد کنیم که دندانپزشکان و متخصصان این حوزه، استفاده از روش‌های خانگی را به بیماران خود توصیه نمی‌کنند. چرا که بیمار نمی‌تواند با دانش اندکی که دارد، علت اصلی بروز چنین عارضه‌ای را تشخیص دهد.
برای اینکه بتوانید عفونت ناشی از این بیماری را کاهش دهید، باید حتما آن را از ریشه درمان کنید. در غیر این صورت دوباره با عود مجدد آن مواجه خواهید شد. زمانی که بیمار نتواند علت اصلی این مشکل را شناسایی کند، به تبع آن نمی‌تواند درمان مناسبی هم برای عفونت لثه به کار بگیرد. همین موضوع خود می‌تواند سبب بروز برخی عوارض و مشکلات در بیمار شود.
اما با توجه به اینکه عده‌ای از افراد در زمان‌های گذشته از برخی روش‌ها استفاده می‌کرده‌اند، ما در ادامه به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم تا بتوانید از برخی از آنها، درد و ناراحتی ناشی از آبسه را کاهش دهید:

1. محلول آب نمک محلول آب نمک جزو مواردی است که می‌تواند خاصیت آنتی باکتریال داشته باشد. با توجه به وجود عفونت در آبسه لثه، این روش می‌توان تا حدودی میزان این عفونت را کاهش دهد.
    برای تهیه آب نمک باید مقداری نمک را در آب حل کرده و چند دقیقه آن را قرقره کنید. توصیه شده است هر روز سه مرتبه از این محلول استفاده کنید.
  2. جوش شیرین آبسه لثه با توجه به اینکه ماهیت باکتریایی دارد، می‌تواند با استفاده آب و جوش شیرین درمان شود. البته اینکه بتوان با استفاده از این محلول به طور کامل آبسه لثه را درمان کرد، هنوز مشخص نشده است. اما با توجه به وجود ترکیباتی مثل سدیم بی‌کربنات در جوش شیرین، می‌توان تا حدودی روی خاصیت ضد باکتریایی آن حساب باز کرد.
    برای تهیه آن هم باید حدود نصف لیوان را با آب پر کنید و سپس نصف قاشق چایخوری از جوش شیرین را داخل آن بریزید. سپس با چرخاندن این محلول به مدت چند ثانیه در داخل دهان، آن را دور بریزید.
  3. اسانس اورگانو در گذشته از ترکیب روغن اورگانو با روغن‌های پایه برای درمان این عارضه استفاده می‌کرده‌اند. به گونه‌ای که با آغشته کردن محل آبسه به مدت چند دقیقه با این ترکیب، وضعیت آبسه لثه را بهبود می‌بخشیدند.
    دقت داشته باشید که این روش بهتر است روزی سه بار مورد استفاده قرار بگیرد. بعد از آغشته کردن و منتظر ماندن به مدت چند دقیقه نیز باید محل مورد نظر را با آب بشویید.
  4. کمپرس‌های سرد برای تسکین درد آبسه لثه در خانه از کمپرس‌های سرد نیز استفاده می‌شود. سرما می‌تواند علاوه بر درد ناشی از این مشکل، تورم و التهاب آن را هم کاهش دهد. برای تسکین درد می‌توانید این کمپرس‌ها را به مدت بیشتری روی محل مورد نظر نگه دارید.
  5. چای شنبلیله چای شنبلیله نیز از جمله موادی است که می‌تواند خاصیت ضد باکتریایی داشته باشد. این گیاه می‌تواند عفونت ناشی از آبسه لثه را کاهش دهد. به صورت تجربی ثابت شده است که این گیام می‌تواند در درمان این روش تاثیر خوبی داشته باشد.
  6. اسانس میخک میخک نیز جزو محصولاتی است که می‌تواند التهاب و عفونت را تا حدی کاهش دهد. از این رو می‌توان با آغشته کردن یک گوش پاک کن با آن و قرار دادن آن روی آبسه لثه، این عفونت را کاهش داد. البته عده‌ای از قدیمی‌ها به جای آغشته کردن گوش پاک کن، از این گیاه به عنوان دهانشویه استفاده می‌کرده‌اند.
  7. اسانس آویشن اسانس آویشن جزو اسانس‌هایی است که می‌تواند تورم و درد ناشی از عفونت را تا حدی کاهش دهد. علاوه بر این، می‌تواند عفونت و رشد باکتری‌ها را کاهش دهد تا این مشکل کم و کم‌تر شود. شما می‌توانید برای برخورداری از خواص آن، چند قطره از این اسانس را با مقداری آب مخلوط کنید و سپس آن را در دهان قرقره کنید.

نحوه تخلیه آبسه لثه در خانه

چگونه می‌توان آبسه لثه را در خانه تخلیه کرد؟

درمان آبسه لثه و تخلیه آن باید توسط دندانپزشک و در محیط کاملاً استریل انجام شود تا از بدتر شدن عفونت پیشگیری گردد. با این حال گاهی ممکن است پیش از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی آبسه بترکد و مایع درون آن خالی شود.
در این شرایط بیمار باید مراقب باشد که مایع خارج شده از آن را نبلعد و آن را از دهان خود خارج کند. سپس محلول آب نمک آماده کند و آن را در دهان خود بچرخاند و قرقره کند. پس از چند دقیقه آن را خارج کرده و دهان خود را با آب ولرم شستشو دهد.
توصیه می‌شود که در اسرع وقت قرار ملاقاتی را با دندانپزشک خود تنظیم کنید تا شرایط دهان و دندانتان را مورد بررسی قرار دهد و در صورت نیاز انجام درمان‌های لازم را توصیه کند.

1. آیا می‌توان به جای استفاده از خمیر دندان از زردچوبه برای درمان عفونت لثه در منزل مشکل استفاده کرد؟

این روش از لحاظ علمی به اثبات نرسیده است، اما می‌توانید مقداری از این ماده را با آب ترکیب کرده و سپس به عنوان خمیر دندان نیز استفاده کنید. در گذشته برای از بین بردن آبسه لثه در منزل از این نوع خمیر دندان نیز استفاده می‌کرده‌اند.

2. آیا به همین روش‌های خانگی برای درمان آبسه لثه بسنده کنیم؟

دندانپزشکان استفاده از این روش‌ها را توصیه نمی‌کنند؛ درست است که برخی از این روش‌ها ممکن است تاثیر نسبی روی آبسه لثه داشته باشد، اما تا زمانی که علت اصلی این مشکل تشخیص داده نشود، نمی‌تواند درمان درستی برای آن به کار برد. بهتر است به یک دندانپزشک مجرب مراجعه کنید تا بتواند این مشکل را از ریشه درمان کند.

3. آیا روش‌های خانگی می‌توانند آبسه لثه را به طور کامل درمان کنند؟

خیر، این روش‌ها صرفا به صورت تجربی استفاده شده‌اند و تاثیر آنها به صورت موقت خواهد بود. برای درمان کامل آبسه لثه باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم، چرک را از داخل آبسه خارج کند.

4. چرا نباید برای درمان خانگی آبسه لثه از کمپرس گرم استفاده کرد؟

دقت داشته باشید که گرما خود می‌توانند سبب تورم بیشتر بافت لثه شود. در واقع زمانی که شما از کمپرس گرم روی بافت لثه استفاده کنید، التهاب شما بیشتر خواهد شد. به همین دلیل هم باید از کمپرس سرد روی بافت مورد نظر استفاده کرد.

5. اگر روی آبسه لثه نمک بزنید چه اتفاقی می‌افتد؟

استفاده از نمک یا آب نمک روی بافت آبسه، می‌تواند سبب تخلیه آن شود. در حقیقت نمک با بیرون کشیدن آب و محتویات چرکی داخل آبسه، می‌تواند به تخلیه آن کمک شایانی کند.