کشیدن دندان قبل و بعد از جراحی بینی: اول دندان را بکشیم یا عمل بینی؟

کشیدن دندان قبل و بعد از جراحی بینی
۴.۳/۵ - (۳ رای)

آیا امکان کشیدن دندان قبل از عمل بینی وجود دارد؟ در صورت نیاز به کشیدن دندان چه مدت زمان قبل و یا بعد از رینوپلاستی می‌توان این کار را انجام داد؟ آیا باید درد دندان قبل از عمل بینی را جدی گرفت؟
شاید شما نیز قصد عمل بینی خود را دارید و همزمان و یا در مدت زمان کوتاهی قبل یا بعد از آن متوجه شوید که به دلیل مشکلات دندانی نیاز به کشیدن دندان دارید. اما می‌خواهید بدانید که امکان انجام این دو عمل در فواصل زمانی کوتاه وجود دارد یا خیر. شاید هم بخواهید بدانید اولویت با انجام کدام یک از آنها است. مطالعه این مطلب از دکتر فاطمه لبافی به شما پیشنهاد می‌شود تا به پاسخ سؤالات خود درمورد کشیدن دندان پیش از عمل بینی و کشیدن دندان بعد از عمل بینی برسید. پس با ما همراه باشید.

تداخل جراحی بینی با درمان‌های دندانپزشکی

از آنجایی که بینی و دهان در مجاورت یکدیگر قرار گرفته‌اند و استخوان‌ها و عصب‌های این نواحی باهم ارتباط نزدیکی دارند، انجام درمان بر روی هر یک از آنها می‌تواند ناحیه دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
به همین دلیل فاصله زمانی بین انجام درمان‌های لازم بر روی هر کدام از آنها اهمیت پیدا می‌کند تا عوارضی برای بیمار ایجاد نشود. همچنین کمترین میزان درد و ناراحتی را تجربه کند. در ادامه این مطلب کشیدن دندان قبل از رینوپلاستی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

آیا امکان کشیدن دندان قبل از عمل بینی وجود دارد؟

آیا می‌توانم قبل از عمل بینی دندانم را بکشم؟

کشیدن دندان به ویژه دندان عقل، درمان تهاجمی به شمار می‌آید که در آن علاوه بر لثه، بخش‌هایی از استخوان فک نیز درگیر می‌شوند.
از آنجایی که استخوان فک بالا با ساختار بینی در ارتباط است، اگر قصد جراحی بینی پس از کشیدن دندان را دارید، باید منتظر بمانید تا دوره نقاهت تکمیل شود. در طول دوره نقاهت لثه‌ها، استخوان فک و در برخی موارد سینوس‌ها به طور کامل التیام می‌یابند.

تا چه مدت زمانی بعد از کشیدن دندان می‌توان عمل بینی را انجام داد؟

زمان مناسب برای کشیدن دندان قبل از عمل بینی

با توجه به اینکه عمل کشیدن دندان ممکن است سینوس‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد حفره‌ای میان آنها و دهان شود (به ویژه زمانی که جراحی دندان عقل نهفته انجام می‌شود)، مدت زمان ریکاوری بیشتر طول می‌کشد.
به همین دلیل معمولاً توصیه می‌شود بین ۴ تا ۶ ماه زمان بین انجام این دو درمان فاصله باشد تا بهترین نتایج را از هر دو درمان خود به دست آورید و بر اثر تداخل آنها دچار عوارض نشوید.

چه مدت زمان بعد از عمل بینی می‌توان دندان کشید؟

زمان مناسب برای کشیدن دندان بعد از عمل بینی

چنانچه پس از عمل بینی دندان‌هایتان به دلیل عفونت و یا سایر موارد، نیاز به جراحی و یا کشیدن پیدا کنند، معمولاً توصیه می‌شود که تا ۴ ماه پس از عمل بینی دندان‌های آسیای خود را نکشید. همچنین برای کشیدن و یا جراحی دندان عقل خود تا ۶ ماه پس از رینوپلاستی صبر کنید.
در موارد اورژانسی برای انجام این درمان‌ها، بهتر است که همزمان با دندانپزشک و جراح بینی خود مشورت کنید. ایشان پس از معاینه شرایط بینی و دندان‌هایتان، بهترین زمان برای انجام این کار را مشخص کنند.

آیا باید درد دندان قبل از عمل بینی را جدی گرفت؟

آیا باید برای درد دندان قبل از عمل بینی به دکتر مراجعه کرد؟

چنانچه قصد انجام عمل بینی را دارید و در مدت زمان قبل از انجام این عمل دردی را در دندان‌های خود احساس کردید، حتماً به دندانپزشک مراجعه نمایید.
زیرا این درد می‌تواند نشان دهنده عفونت دندان و یا لثه باشد که باید حتماً پیش از عمل بینی تحت درمان قرار بگیرد.
در غیر این صورت عفونت پیشرفت کرده و می‌تواند مشکلاتی را برای فرد در حین عمل و پس از آن به وجود آورد.
علاوه بر این تحمل درد بینی و درد دندان پس از عمل به طور همزمان برای بیمار سخت خواهد بود.

سؤالات متداول

1. چرا نباید در فاصله کوتاهی قبل از عمل بینی درمان‌هایی مانند کشیدن دندان را انجام داد؟

با توجه به اینکه استخوان فک با ساختار بینی و سینوس‌ها در ارتباط است، پیش از عمل بینی باید کاملاً سالم باشند تا فرد دچار عوارض و مشکلاتی نشود.
    از آنجایی که با کشیدن دندان این ساختارها تحت تأثیر قرار می‌گیرند، باید تا کامل شدن دوره نقاهت صبر کرد و سپس جراحی‌هایی مانند رینوپلاستی را انجام داد.

2. آیا می‌توان کشیدن دندان را بلافاصله پس از عمل بینی انجام داد؟

خیر. همانطور که پیش‌تر نیز بیان کردیم به دلیل ارتباطی که بین ساختارهای دهان و دندان وجود دارد، هنگام کشیدن دندان فشارهایی به فک وارد می‌شود که بینی نیز تحت تأثیر آنها قرار می‌گیرد. ممکن است به این دلیل که استخوان بینی در این مدت زمان کوتاه هنوز به طور کامل التیام نیافته باشد، دچار مشکلاتی شود و علاوه بر آن فرد درد و ناراحتی زیادی را احساس کند.
    این موضوع به ویژه زمانی که قصد کشیدن دندان عقل قبل از عمل بینی را دارید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

3. چه زمانی می‌توانم برای کشیدن دندان عقل بعد از عمل بینی اقدام کنم؟

توصیه می‌شود تا ۶ ماه پس از جراحی بینی از انجام این درمان خودداری کنید.