علت درد لثه

همه ما ممکن است برای یک بار هم که شده، درد در ناحیه لثه را تجربه کرده باشیم. حتی خود شما که در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالا درد شدیدی در ناحیه لثه دارید و به همین خاطر است که وارد گوگل شده‌اید تا دلایل این مشکل را بررسی کنید.

درد در ناحیه لثه می‌تواند جزء ناخوشایندترین عارضه‌هایی باشد که تجربه می‌کنیم. چرا که می‌تواند غذا خوردن، صحبت کردن و … را برای ما دشوار سازد.‌ حال این مشکل گاها موقتی است و بعد از چند روز برطرف می‌شود. اما در برخی مواقع هم درد لثه نشانه بروز یک مشکل جدی بوده و نیاز است که حتما توسط پزشک معاینه شوید.

در ادامه این مطلب از دکتر فاطمه لبافی، قصد داریم علل، روش‌های درمان و روش‌های پیشگیری از بروز این عارضه را بررسی نماییم. پس با ما همراه باشید.

علل درد لثه

درد ناحیه لثه به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند و علل آن در هر فردی متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی مهمترین علت‌های بروز این نوع درد عبارت‌اند از:

1. استفاده نادرست از مسواک و نخ دندان
    همه ما برای رعایت بهداشت دهان روزانه دو الی سه مرتبه از مسواک و نخ دندان استفاده می‌کنیم. اما گاهی استفاده نادرست از این دو، سبب درد و التهاب لثه‌هایمان خواهد شد. مثلا اگر مسواک شما زبر باشد یا نخ دندان را محکم روی لثه بکشید، بی شک این نوع درد را تجربه خواهید کرد.
  2. عفونت و آبسه دندان
    یکی دیگر از دلایل درد لثه، عفونت و آبسه دندان است. عفونت دندان با تجمع باکتری‌ها در زیر بافت لثه رخ داده و کیسه‌های چرکی کوچکی را ایجاد می‌کند. حال قطعا با عفونت ریشه دندان، درد شدیدی در ناحیه لثه احساس خواهد شد.
  3. بریدگی یا خراش لثه
    لثه نیز ممکن است مانند هر بخش دیگری از بدن دچار خراش یا بریدگی شود. در این صورت دچار درد شدیدی خواهید شد که البته موقتی است و بعد از ترمیم بافت لثه، برطرف خواهد شد.
  4. سرطان دهان
    سرطان دهان یکی دیگر از علت‌های درد لثه می‌باشد. البته این نوع سرطان بسیار نادر است، اما به هر حال احتمال بروز آن وجود دارد. در صورت ابتلا به این عارضه، روی لثه و بافت گوشتی دهان زخم‌های کوچکی ایجاد می‌شوند. این زخم ها معمولا تا مدت‌ها بهبود نمی‌یابند و درد شدیدی ایجاد خواهند کرد.
  5. مصرف دخانیات
    مصرف سیگار و تنباکو نیز می‌تواند درد و التهاب لثه را در پی داشته باشد. چرا که مطالعات نشان می‌دهد دود سیگار و دخانیات می‌توانند سبب ملتهب شدن و دردناک شدن بافت آن شوند.‌
  6. آفت دهان
    درد لثه گاها به علت آفت زدن دهان بروز پیدا می‌کند. آفت به زخم‌هایی سفید یا زرد رنگ گفته می‌شود که روی لثه، سقف دهان و … ظاهر می‌شوند. این زخم‌ها باعث تورم و خونریزی لثه شده و درد زیادی را ایجاد می‌کنند.
  7. تغییرات هورمونی
    هفتمین دلیل دردناک شدن لثه، تغییرات هورمونی است. تغییرات هورمونی به دلایل مختلفی مثل رسیدن به سن ‌بلوغ، باردار شدن، قاعدگی و … رخ می‌دهند. حال هرگاه که تعادل هورمون‌ها در بدن‌ شما بر هم بخورد، بی شک لثه‌ها نیز ملتهب و حساس شده و دچار درد می‌شوند.
  8. سینوزیت
    سینوزیت یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی است که می‌تواند سبب ایجاد درد لثه شود. اگر سینوس‌ها دچار عفونت و التهاب شوند، فرد به بیماری سینوزیت مبتلا خواهد شد. در این صورت ممکن است در ناحیه لثه نیز درد خفیف یا شدیدی را احساس کند.
  9. سوختگی
    گاهی هم لثه امان می‌سوزد و به همین علت درد می‌گیرد. مثلا ممکن است خوردن غذای داغ باعث سوختگی و التهاب بافت لثه شود.‌
  10. حساسیت غذایی
    بسیاری از افراد به برخی غذاهای خاص حساسیت دارند. حال با خوردن این غذاها بافت لثه آن‌ها قرمز شده و ورم می‌کند. در نتیجه درد لثه را نیز تجربه خواهند کرد.
  11. دندان قروچه
    درد لثه می‌تواند به علت دندان قروچه نیز بروز پیدا کند. طی این عارضه فرد دندان‌های خود را به یکدیگر می‌فشارد و اینگونه به لثه فرد نیز فشار زیادی وارد خواهد شد.
  12. استفاده از دندان مصنوعی و پروتزها
    در برخی مواقع ممکن است دندان مصنوعی یا پروتز‌ها به درستی درون بافت لثه جا نیفتاده باشند. در این صورت نیز فرد درد و التهاب لثه را تجربه خواهد کرد.

چه زمانی باید برای درد لثه به دندانپزشک مراجعه کرد؟

درد و التهاب لثه در اکثر مواقع موقتی است و پس از چند روز برطرف می‌شود.‌ اما اگر این عارضه بیش از یک هفته ادامه داشت و با علائم زیر همراه بود، می‌بایست حتما به پزشک مراجعه نمایید:

1. قرمز شدن لثه
  2. خونریزی خفیف یا شدید
  3. بوی ناخوشایند دهان
  4. تورم لثه
  5. شل و لق شدن دندان‌ها
  6. عقب رفتن بافت لثه و پیدا شدن ریشه دندان‌ها
  7. بروز عفونت و ترشح چرک در داخل بافت لثه
  8. درد شدید حین غذا خوردن

شما می‌توانید برای درمان درد لثه و جلوگیری از بروز عارضه‌های جدی‌تر، به کلینیک تخصصی دکتر فاطمه لبافی مراجعه نمایید.

روش‌های پزشکی درمان درد لثه

اگر درد و التهاب لثه در نوع حاد رخ داده باشد، می‌بایست حتما به روش‌های پزشکی درمان گردد. این روش‌ها نیز عبارت‌اند از:

1. مصرف داروهای ضد التهاب و آنتی بیوتیک‌ها
    اولین و شاید ساده‌ترین روش درمان این عارضه، مصرف داروهای ضد التهاب و آنتی بیوتیک است. این داروها توسط پزشک برای بیمار تجویز شده و می‌بایست به طور مرتب مصرف شوند. داروهای این چنینی التهاب و عفونت‌ لثه را بهبود بخشیده و اینگونه درد آن نیز برطرف خواهد شد.
  2. تزریق دارو
    گاهی لثه دچار تورم و عفونت‌ شدیدی شده و مصرف دارو نمی‌تواند درد را درمان کند. در این حالت پزشک برای بهبود درد لثه، برخی داروهای ضد عفونی کننده را به داخل بافت لثه تزریق خواهد کرد. با تزریق دارو، لثه سریع‌تر بهبود یافته و درد آن نیز درمان خواهد شد.
  3. جرم گیری دندان
    یکی از علت‌های بروز درد لثه عدم رعایت بهداشت و جرم گرفتن دندان‌هاست. در این صورت پزشک انجام جرم گیری دندان را توصیه خواهد کرد.‌ اینگونه جرم و پلاک دندان‌ها پاکسازی شده و در نهایت درد و التهاب لثه هم برطرف خواهد شد.
  4. تخلیه آبسه
    چهارمین روش درمان درد لثه نیز تخلیه آبسه است. اگر منشا درد عفونت‌ دندان باشد، پزشک‌ با احتیاط کامل اقدام به تخلیه نمودن کیسه‌های چرکی آبسه خواهد کرد.
  5. کشیدن دندان
    گاهی هم راهی جز کشیدن دندان باقی نمی‌ماند. مخصوصا اگر ساختار دندان و لثه به شدت آسیب دیده و قابل ترمیم نباشند. در این صورت پزشک دندان را کشیده و آن را از بافت لثه خارج می‌سازد.
  6. جراحی
    آخرین روش نیز جراحی می‌باشد، اگر درد لثه ناشی از بیماری‌های حادی مثل آسیب دیدگی استخوان فک، آبسه دندان، آسیب دیدگی عصب‌ها و … باشد، پزشک به عنوان آخرین راهکار جراحی را توصیه خواهد کرد. در این جراحی ممکن است استخوان فک ترمیم شده یا تغییراتی در کانال ریشه دندان اعمال شود تا به این واسطه درد نیز برطرف گردد.

روش‌های خانگی درمان درد لثه

روش‌های خانگی هم گاها می‌توانند در بهبود درد و التهاب لثه موثر باشند. مخصوصا اگر درد از نوع خفیف باشد و مشکل خطرناکی رخ نداده باشد. بهترین روش‌های خانگی درمان درد و التهاب لثه نیز عبارت‌اند از:

1. استفاده از محلول آب نمک
    محلول آب و نمک در برطرف کردن التهاب و درد لثه بسیار موثر است. شما می‌توانید مقداری کمی نمک‌ را درون نصف لیوان آب حل نموده و با آن لثه و دهان خود را به مدت ۵ دقیقه شستشو دهید.
  2. استفاده از سیر
    سیر یک ضد التهاب قدرتمند بوده و می‌تواند عفونت لثه را نیز درمان کند. برای استفاده از آن یک حبه سیر را له کرد و به مدت چند دقیقه روی ناحیه آسیب دیده لثه قرار دهید.
  3. استفاده از دهان شویه‌ها
    اگر درد لثه شما به علت جرم گرفتن دندان‌ها رخ داده است، حتما از دهان شویه‌ها برای شستشوی لثه و دندان استفاده کنید.
  4. سرما یا گرما درمانی
    سرما یا گرما درمانی نیز می‌تواند درد و التهاب لثه را به سرعت بهبود ببخشد. اگر لثه شما تورم و التهاب دارد می‌توانید با قرار دادن کمپرس سرد روی لثه یا فک، به بهبود آن کمک کنید. اگر سرما درمانی نتیجه بخش نبود نیز، از کیسه‌های آب گرم برای این کار استفاده کنید.
  5. تغییر رژیم‌غذایی
    چنانچه درد لثه به دلیل حساسیت داشتن به ماده غذایی خاصی رخ داده باشد، می‌بایست رژیم خود را تغییر داده و آن ماده غذایی را موقتا از برنامه خود حذف کنید.
  6. ماساژ دادن لثه
    یک روش جالب نیز برایتان داریم! ماساژ دادن لثه باعث می‌شود جریان خون درون بافت آن افزایش یافته و سلول‌های لثه سریع‌تر ترمیم شوند. در نتیجه درد و التهاب نیز بهبود خواهد یافت. اما به خاطر داشته باشید که این کار باید به آرامی و با دستانی کاملا تمیز و ضد عفونی شده صورت گیرد.

روش‌های پیشگیری از درد لثه

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، همیشه! پس برای پیشگیری از درد و التهاب لثه به نکات زیر توجه نمایید:

1. بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید، مثلا بهتر است روزانه حداقل دو مرتبه از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  2. رژیم غذایی سالم و اصولی داشته باشید و میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.
  3. هر سه ماه یک مرتبه به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت دهان و دندان شما مورد بررسی قرار گیرد.
  4. بیماری‌های نظیر عفونت، دندان قروچه و … را به سرعت درمان کنید تا باعث بروز درد لثه نشوند.
  5. از مصرف سیگار و دخانیات خودداری نمایید یا حداقل استعمال آن‌ها را کاهش دهید.
  6. از مسواک نرم استفاده کنید تا آسیبی به لثه وارد نشود.
  7. و خلاصه اینکه با لثه‌هایتان مهربان باشید!

1. آیا باید درد لثه را جدی گرفت؟
    بله، مخصوصا اگر در نوع حاد رخ دهد. چون اینگونه ممکن است نشانه بروز یک مشکل جدی باشد.
  2. برای درد لثه چی بخوریم؟
    شما می‌توانید برای بهبود درد لثه آنتی بیوتیک، داروهای ضد التهاب و مسکن مصرف نمایید. اما فقط و فقط با تجویز و صلاحدید پزشک!
  3. آیا درد لثه شبیه دندان درد است؟
    مشابه دندان درد است، با این تفاوت که دندان درد معمولا شدید‌تر خواهد بود. همچنین درد لثه با سوزش زیادی نیز همراه است.